English

پیروزی قاطع حزب شینزو آبه در انتخابات پارلمانی ژاپن

حزب لیبرال دموکرات شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در انتخابات روز گذشته این کشور توانست با به دست آوردن بیش از 310 کرسی تسلط خود بر پارلمان ژاپن را تقویت کند.

پیروزی قاطع حزب شینزو آبه در انتخابات پارلمانی ژاپن

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رسانه‌های ژاپن امروز (دوشنبه) گزارش دادند، در انتخابات پارلمانی روز یک‌شنبه حزب لیبرال دموکرات متعلق به شینزو آبه به همراه شریک ائتلافی کوچکترش توانسته در مجلس سفلی پارلمان از مجموع 465 کرسی دست‌کم 312 کرسی به دست بیاورد. این میزان کمی بیشتر از اکثریت دو سومی پارلمان است که با 310 کرسی به دست می‌آید. هنوز تکلیف چهار کرسی از مجلس سفلی ژاپن مشخص نشده است.

شینزو آبه با این پیروزی می‌تواند همچنان تا سال 2021 به نخست وزیری خود ادامه دهد و زمان قابل توجهی برای پیشبرد هدف بلندمدتش در زمینه بازبینی قانون اساسی «مسالمت‌جوی» ژاپن خواهد داشت.

این پیروزی در میان مدت به معنی ادامه سیاست‌های به اجرا درآمده از سوی شینزو آبه به هنگام آغاز دور فعلی نخست وزیری‌اش در دسامبر 2012 خواهد بود.

این سیاست‌ها شامل برخورد سخت با کره شمالی، روابط نزدیک با واشنگتن از جمله روابط دفاعی و سیاست‌های پولی تسهیل شده و دستیابی هرچه بیشتر به انرژی از طریق نیروی هسته‌ای بوده‌اند.

به دنبال پیروزی ائتلاف آبه در این انتخابات روز دوشنبه شاخص بورس کشور ژاپن افزایش یافت.

ائتلاف آبه قبل از این اتفاقات هم حائز اکثریت دو سومی در مجلس علیای پارلمان بود.

او با کسب این «ابر اکثریت» در هر دو مجلس پارلمان، عملا دستش برای اجرای برخی سیاست‌ها و قوانین پرمناقشه باز شده است.

آبه بعد از اعلام پیروزی حزبش در انتخابات گفت: «این پیروزی نشان می‌دهد رای‌دهندگان از سیاست‌های من حمایت می‌کنند و می‌خواهند رهبری سیاسی ما ادامه پیدا کند.»

آبه به آژانس خبری ان‌اچ‌کی گفت: «من فکر می‌کنم این نتایج نشان دادند رای‌دهندگان ترجیح می‌دهند که یک بنیان سیاسی محکم داشته باشند و از ما توقع دارند که سیاست‌ها را به پیش ببریم و نتیجه به دست آوریم.»

این پیروزی باعث تقویت جایگاه شینزو آبه خواهد شد در حالی که تابستان گذشته میزان محبوبیت او بعد از متهم شدن دولتش به پارتی بازی به 30 درصد کاهش یافت.

پیروزی ائتلاف حاکم ژاپن در عین حال نشان دهنده عدم وجود جایگزین‌های معتبر برای آبه در این کشور است.

آنگونه که اعلام شده میزان شرکت رای‌دهندگان در انتخابات ژاپن 54 درصد بوده است.

آبه اظهار داشت: «من با فروتنی به این پیروزی نگاه می‌کنم و با فروتنی و صداقت به کارم ادامه خواهم داد.»

کمتر از یک ماه پیش آبه مجلس سفلی پارلمان ژاپن را منحل کرده و انتخابات زودهنگام را کلید زد.

تحلیلگران معتقدند که این اقدام همزمان با بروز تفرقه در میان مخالفان، هدفش تقویت هرچه بیشتر جایگاه سیاسی شینزو آبه بوده است.

در عین حال این طرح او با چالش ظهور یک حزب اپوزیسیون جدید از جانب فرماندار پوپولیست توکیو به نام »یوریکو کولکه» روبرو شد.

شینزو آبه در اظهاراتی بعد از پیروزی در این انتخابات قول «خورد قاطع» با کره شمالی را داد.

نخست وزیر ژاپن گفت، برای اصلاح قانون اساسی این کشور تلاش خواهد کرد نظر اکثر مردم را جلب کند.

او خاطر نشان کرد: «همانطور که در انتخابات قول دادم وظیفه فوری من برخورد قاطع با کره شمالی خواهد بود و برای این کار نیاز به دیپلماسی قوی داریم.»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه