English

اخباری از تبادل آتش میان حشد الشعبی و پیشمرگه ها منتشر شد

عقب نشینی کُردها از برخی مناطق کرکوک

شب گذشته رسانه ها از برخی درگیری های پراکنده میان نیروهای بسیج مردمی عراق و پیشمرگ ها در کرکوک و عقب نشینی کُردها در برخی مناطق خبر دادند. همچنین تبادل آتش میان دو طرف در طوزخورماتو نیز گزارش شده است.

عقب نشینی کُردها از برخی مناطق کرکوک

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه امروز خود تاکید کرد، خلاصه عملیات کنترل امنیتی بر کرکوک شامل تسلط بر گذرگاه پل خالد، تسلط بر مسیر الریاض – دفتر خالد و گذرگاه مریم بیک،‌ تسلط بر مسیر الرشاد – مریم بیک به سمت فلکه تکریت می‌شود.

این فرماندهی افزود: محله صنعتی، ترکلان و شهرک یایجی تحت کنترل نیروهای عراقی هستند.

طبق بیانیه این فرماندهی، نیروهای عراقی بر تاسیسات گاز شمال، مرکز پلیس، نیروگاه برق و پالایشگاه در کنار تاسیسات گاز تسلط یافته‌اند و نیروها هم‌چنان به پیشروی ادامه می‌دهند.

فرماندهی عملیات مشترک از کارمندان دولتی در کرکوک خواسته به اداره‌های خود بازگشته و به کارشان ادامه دهند.

این فرماندهی تاکید کرده است، امنیت آنها را تامین می‌کند.

در پی اوضاع استثنایی کرکوک اداره آموزش و پرورش این استان تمامی مدارس را تعطیل اعلام کرد.

منابع رسانه‌ای کرد نیز اعلام کردند، نیروهای پیشمرگ از برخی مواضع خود در جنوب کرکوک عقب‌نشینی کرده‌اند.

اسکای نیوز از ادامه درگیری‌ها خبر داده و گزارش داد: نیروهای پیشمرگ مواضع حشد الشعبی را در جنوب غرب کرکوک هدف قرار دادند.

پیشتر «نجم الدین کریم»، استاندار کرکوک از ساکنان این استان خواسته بود سلاح به دست گرفته از شهر خود دفاع کنند.

دفتر «حیدر العبادی»،‌ نخست وزیر عراق امروز اعلام کرد، العبادی به نیروهای عراقی دستور داده کنترل امنیتی استان کرکوک را با همکاری نیروهای پیشمرگ و ساکنان استان به دست بگیرند. این در پی درگیری‌هایی است که در فلکه محله صنعتی در جنوب استان بین نیروهای پیشمرگ و نیروهای عراقی رخ داد.

پیشروی‌های ارتش عراق از شب گذشته در پی نشست بی‌نتیجه رهبران کرد در سلیمانیه آغاز شد و حکایت از عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ‌ از مواضعی که از اواسط سال ۲۰۱۴ اشغال کرده  بودند، داشت.

از سوی دیگر، منابع نظامی عراقی گفتند، درگیری‌ها طی نیمه‌های شب گذشته در جنوب کرکوک با حملات توپخانه‌ای بین دو طرف همراه شد.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به نیروهای پیشمرگ برای عملیات نظامی چراغ سبز نشان داده بود.

یک منبع محلی در استان دیالی‌ نیز امروز اعلام کرد، مسیر کرکوک - بغداد به دلیل حوادث شهرستان طوزخورماتو بسته شده است و حرکت خودروها به جاده دیالی به بغداد محدود شده است.

این منبع گفت: نیروهای عراقی صبح امروز جاده کرکوک - بغداد را به دلیل درگیری‌ها در شهرستان طوز خورماتو که جزو مرزهای اداری استان صلاح‌الدین است، بستند.

جاده کرکوک - بغداد از جاده‌های استراتژیک در کشور است که اقلیم کردستان را با عبور از استان دیالی به بغداد متصل می‌کند.

پیشتر یک منبع امنیتی اعلام کرده بود، نیروهای عراقی بر شهرستان طوزخورماتو تسلط یافتند.

وی به سومریه نیوز گفت: نیروهای عراقی بر چند منطقه در طوزخورماتو در صلاح الدین تسلط یافتند. 

شهرستان طوزخورماتو از چند روز اخیر شاهد درگیری‌هایی بین نیروهای عراقی و حشد الشعبی با هدف تسلط نیروهای دولت فدرال بر این شهرستان بود مساله‌ای که اقلیم کردستان عراق مخالف آن است.

این در حالی است که وزارت دفاع و خارجه عراق از اربیل و بغداد خواسته است دست از خشونت و درگیری نظامی بردارند.

از سوی دیگر منابع خبری کرد از وقوع درگیری‌هایی در طوزخورماتو واقع در جنوب کرکوک خبر داده‌اند. یک فرمانده پیشمرگ‌ها در این رابطه گفته است که دو طرف با استفاده از سلاح‌های سنگین در این منطقه تبادل آتش کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از پیشمرگ‌ها گزارش داده که توپخانه‌های نیروهای کردی و عراقی در جنوب کرکوک اقدام به تبادل آتش کرده‌اند.

در حالی که تلویزیون دولتی عراق پیش‌تر از کنترل مناطق وسیعی در کرکوک بدون هیچ‌گونه درگیری خبر داده بود، کمال کرکوکی، از فرماندهان پیشمرگ‌ها این موضوع را رد کرده است.

منابع خبری عراقی درحالی از کنترل کامل پایگاه K۱ توسط نیروهای این کشور خبر می‌دهند که یک دستیار ارشد مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق مدعی است، این پایگاه تحت تصرف کرده است.

در همین حال، «کوسرت رسول»، معاون اقلیم کردستان عراق گفته که ۳۰۰۰ پیشمرگ دیگر در کرکوک مستقر شده‌اند. وی پیش‌تر از استقرار ۶۰۰۰ نیرو در این منطقه خبر داده بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی