English

برای روشن شدن تکلیف دولت مرکزی

راخوی خواهان اعلام موضع صریح رهبر کاتالونیا درباره استقلال این منطقه شد

نخست وزیر کاتالونیا خواهان شفافیت موضع دولت کاتالونیا در خصوص بحث استقلال شد تا به این ترتیب تکلیف دولت مادرید برای گام های آینده مشخص شود.

راخوی خواهان اعلام موضع صریح رهبر کاتالونیا درباره استقلال این منطقه شد

به گزارش خبرگزاری موج، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «ماریانو راخوی»، نخست وزیر اسپانیا در کنفرانس خبری در کاخ ریاست‌جمهوری در مادرید در تهدیدی ضمنی گفت: این اعلام رسمی بر اساس مفاد قانون اساسی که دولت مادرید را به مداخله در امور کاتالونیا و تحت کنترل گرفتن برخی یا تمامی اختیارات منطقه‌ای آن مجاز می‌کند، ضروری است.

به نظر می‌رسد راخوی با این اظهارات اولین گام را در جهت فعال سازی بند 155 قانون اساسی اسپانیا که به «گزینه هسته‌ای» معروف است برداشته است.

این بند به نخست وزیر این امکان را می‌دهد تا خودمختاری سیاسی منطقه کاتالان را لغو کرده و کنترل منطقه را به دست بگیرد.

راخوی گفت: «کابینه موافقت کرده است از دولت کاتالان رسما سوال شود استقلال را تایید می‌کند یا خیر. پاسخ رییس کاتالان گام‌های بعدی را برای چند روز آینده مشخص می‌کند.»

وی تاکید کرد در این راستا محتاطانه و مسئولانه عمل خواهد کرد.

شب گذشته رهبر کاتالان‌ها در سخنرانی خود در پارلمان کاتالونیا خواهان مذاکره و توافقی جدید با دولت مادرید شد و اعلام استقلال این منطقه را به زمان دیگری موکول کرد.

کارلس پودجمون در این سخنرانی گفت نسبت به نتایج همه‌پرسی مقید است اما در ابتدا به دنبال راهکاری مبتنی بر مذاکره با اسپانیا خواهد بود.

رهبر منطقه کاتالونیا اقدام برای اعلام رسمی استقلال را به پارلمان این منطقه واگذار کرد و در عین حال از نمایندگان خواست در راستای ایجاد امکان مذاکره با مادرید، این اقدام را به زمان دیگری موکول کنند.

پوجدمون به خشونت‌های رخ داده در جریان این همه‌پرسی پرداخت و گفت: اقدامات بسیاری برای جلوگیری از رأی دادن افراد به عمل آمد اما ما در نهایت همه‌پرسی را برگزار کردیم.

او اظهار کرد که یکپارچگی کاتالونیا و اسپانیا دیگر قابل تداوم نیست و از شهروندان این منطقه خواست به اعلام نظر و خواست خود ادامه دهند و تسلیم تهدیدها نشوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه