English

مذاکرات معاونان رئیس جمهور عراق با بارزانی

در حالی که تحریم های بغداد علیه اربیل همچنان ادامه دارد، امروز رئیس اقلیم کردستان و معاونان رئیس جمهور عراق مذاکراتی را برای مهار بحران داشته اند.

مذاکرات معاونان رئیس جمهور عراق با بارزانی

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز عراق، در بیانیه صادره از سوی دفتر مسعود بارزانی آمده است، روز گذشته مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با اسامه نجیفی و ایاد علاوی، دو معاون رئیس‌جمهوری عراق دیدار کرد که در این دیدار توافقاتی حاصل شد.

طبق بیانیه دفتر ریاست اقلیم کردستان عراق، نشست‌ها براساس یک دستور کار باز خواهد بود و طرفین توافق کردند تمامی تحریم‌ها از کردستان عراق برداشته شود.

در این بیانیه آمده است: «رئیس اقلیم با دو معاون رئیس ‌جمهوری عراق به بررسی اوضاع کنونی عراق، نحوه حل و فصل مسائل و مشکلات فضای سیاسی پرداخت.»

در این بیانیه تاکید شده است، طرف‌ها بر آغاز نشست‌ها طی دوره‌ای کوتاه توافق و بر سازوکار ویژه برای هماهنگی مداوم تاکید کردند. این در حالی است که جزئیات زیادی از این سازوکار و راه‌های رفع تحریم‌ها منتشر نشده است.

فؤاد حسین،‌ رئیس دفتر مسعود بارزانی گفت: «در این نشست توافق شد با هدف آرام کردن اوضاع نشست‌ها بین طرف‌های اصلی سیاسی آغاز شود.»

در این راستا مسعود بارزانی روز شنبه گفته بود، فرصت برای مذاکره با بغداد همیشه وجود دارد و باید مردم کردستان منسجم باشند.

این اولین دیدار در نوع خود بین مسوولان عراق و مسوولان اقلیم از زمان همه‌پرسی استقلال است که ۲۵ سپتامبر برگزار شد. هنوز مشخص نیست این توافق با موافقت حیدر العبادی، نخست وزیر عراق بوده یا نه.

مخالفت ائتلاف مالکی با توافق سه جانبه

این در حالی است که ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق مخالفت خود را با این توافق اعلام کرد.

ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی دیگر معاون رئیس‌جمهوری عراق مخالفت خود را با توافق بر سر متوقف کردن تدابیری که دولت فدرال علیه اقلیم لحاظ کرده، اعلام کرد.

علی العلاق، نماینده عضو این ائتلاف به سایت‌های خبری عراقی گفت: «توافق علاوی و مسعود بارزانی درباره لغو تدابیر دولت علیه اقلیم مربوط به خود آنهاست. آنها رهبران سیاسی هستند و نظر شخصی خود را می‌دهند.»

وی تاکید کرد، دیدگاه‌های مطرح شده علاوی و بارزانی غیرقابل قبول است و از سوی دولت و پارلمان رد شدنی است چون پارلمان مسؤول الزام پیگیری مساله همه‌پرسی و موضوع تحریم‌ها علیه کردستان است.

العلاق تاکید کرد، علاوی و بارزانی حق ندارند مصوبه‌های پارلمان را لغو کنند. آنها فقط نظر شخصی‌شان را گفته‌اند چراکه دولت و پارلمان بر اجرای سلسله تدابیر در راستای لغو همه‌پرسی توافق کرده‌اند.

در پی این همه‌پرسی بغداد در پی مخالفت اقلیم با واگذاری دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه به دولت عراق اجرای ممنوعیت پروازهای بین‌المللی از مبدا و به مقصد اقلیم را شروع کرده است.

بغداد همچنین تهدید کرده که براساس قانون اساسی عراق تدابیری را علیه اقلیم اتخاذ خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی