English

طفره رفتن ییلدیریم از موضع‌گیری صریح درباره رفراندوم کاتالونیا

نخست وزیر ترکیه در پاسخ به سوالی درباره رفراندوم استقلال کاتالونیا و تشابه آن با رفراندوم کردستان عراق گفت: در این باره در درجه اول باید کشورهای اروپایی واکنش نشان دهند.

طفره رفتن ییلدیریم از موضع‌گیری صریح درباره رفراندوم کاتالونیا

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری آناتولی، بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره رفراندوم اخیر کاتالونیا گفت: با توجه به اینکه ما مخالف رفراندوم در شمال عراق بوده‌ایم بر همین اساس طبیعی است که درباره این رفراندوم نیز مخالفت خود را اعلام کنیم اما در این باره باید حوادث پشت صحنه را نیز مورد بررسی قرار دهیم و هرگونه قضاوت سریع، اشتباه است. در درجه اول، در این باره باید کشورهای اروپایی واکنش نشان دهند. باید واکنش آنها را بسنجیم. ما درباره اتفاقی که در همسایگی ما رخ داد واکنش نشان دادیم، آنها نیز باید به اتفاقاتی که در همسایگی‌شان رخ می‌دهد، واکنش نشان دهند.

ییلدیریم در پاسخ به سوال دیگری درباره رفراندوم شمال عراق گفت: این تصمیم گرفته شده بدون درنظر گرفتن عواقب آن برای کردها، ترکمان‌ها و اعراب یک تصمیم شخصی بوده و این تصمیم برای آرامش و ثبات منطقه هیچ منفعتی به همراه نداشته و تنها باعث افزایش بحران و رنج و عذاب خواهد شد.

وی ادامه داد: در این باره ملزومات کاملا مشخص است، باید با حکومت مرکزی عراق وارد مذاکرات شوند و در چارچوب قانون اساسی این کشور، حقوق حکومت اقلیم کردستان مورد تضمین قرار گیرد. ما از این روند حمایت می‌کنیم  و در این صورت این مساله با خوشی و خوبی به پایان می‌رسد، در غیر این صورت شرایط دشوار خواهد شد.

او افزود: جامعه بین‌المللی از روند کنونی کردستان عراق حمایت نمی‌کند. ایران، ترکیه و حتی سوریه نیز با این موضوع مخالف هستند. دولت مرکزی عراق نیز مخالفت خود را اعلام کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه