English

جرمی کوربین در جست وجوی قدرت

آیا رهبر حزب کارگر نخست وزیر آینده بریتانیا خواهد بود؟

هفته نامه ویک در شماره اخیر احتمال نخست وزیری جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر را بررسی کرده است.

آیا رهبر حزب کارگر نخست وزیر آینده بریتانیا خواهد بود؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، سپهر سیاسی انگلستان پس از انتخابات زودهنگام هشتم ژوئن به شدت دچار تحول شده است. از یکسو اکثریت قاطع حزب «محافظه کار» از میان رفت و حزب کارگر توانست با 30 کرسی افزایش اختلاف تعداد کرسی ها را به کمتر از 60 برساند. از سوی دیگر نیز تعداد کرسی های حزب ملی اسکاتلند به شدت کاهش یافت و در نتیجه گرایشهای استقلال طلبانه این حزب برای مدتی کنار گذاشته شده است. در همین راستا، «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر کوشید که از سخنرانی خود در کنگره سالانه حزب به عنوان دومین گام برای نزدیک تر شدن به نخست وزیری استفاده کند.

بسیاری از ناظران معتقد بودند که ریاست کوربین باعث تضعیف هرچه بیشتر اپوزیسیون خواهد شد، اما کوربین به منتقدان ثابت کرد که در اشتباه هستند. هفته نامه ویک در شماره جدید خود با اشاره به سخنرانی در پیش کوربین، به بررسی امکان نخست وزیر شدن کوربین در انتخابات آینده می پردازد. این نشریه می نویسد: وقتی کوربین در سال 2015 رهبری حزب کارگر را به دست گرفت، تقریباً هیچ کس فکر نمی کرد او بتواند در بلند مدت این مقام را حفظ کند. اما او توانست با ارائه رویه جدیدی بار دیگر حزب کارگر را به یک حزب چپ انقلابی تبدیل کرد. کوربین در سخنرانی خود اعلام کرد که حزب کارگر دیگر تنها حزب اپوزیسیون بریتانیا نیست، بلکه «دولت منتظر» است.

در پی از دست رفتن اکثریت حزب محافظه کار در مجلس عوام، «ترزا می»، نخست وزیر بریتانیا و رهبر حزب محافظه کار با بحران مشروعیت شدیدی در درون حزب خود روبه رو شد و زمزمه های تغییر وی بالا گرفت. از «بوریس جانسون»، «فیلیپ هاموند»، «دیوید دیوس» و «جاکوب ریس موگ» به عنوان گزینه های جانشینی ترزا می نام برده شد و سپس در خصوص موضوع مذاکرات برگزیت نیز میان می و جانسون، وزیر خارجه او اختلاف به وجود آمد. در نتیجه انتظار می رود شکاف های حزب حاکم، فضا را برای پیروزی احتمالی حزب کارگر بیش از پیش آماده سازد. ترزا می که تصور می کرد با استوار کردن اساس کمپین تبلیغات حزب حاکم بر معرفی کوربین به عنوان یک کاندیدای نالایق برای تصدی نخست وزیری می تواند بر تعداد کرسی های حزب حاکم بیفزاید از دیدن نتایج شوکه شد.

بسیاری از منتقدان معتقدند، برنامه جذاب کوربین برای جوانان انگلیسی باعث افزایش اشتیاق آنان برای مشارکت سیاسی شد و همین امر نتایج را تغییر داد. از سوی دیگر اما کوربین برای پیروزی در انتخابات آینده با دو معضل اساسی روبه روست، اولاً حزب او هنوز موضع دقیق خود را در مورد برگزیت مشخص نکرده است و اتخاذ هر موضعی در این باره می تواند بخشی از ائتلاف ایجاد شده پشت سر او را متزلزل سازد از سوی دیگر بعید به نظر می رسد، محافظه کاران اشتباه قبلی را تکرار کرده و بار دیگر با رهبری ترزا می وارد انتخابات بعدی شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه