English

افزایش تدابیر امنیتی افغانستان در روز عاشورا

در آستانه مراسم عاشورا، افغانستان تدابیر امنیتی خود را در شهرهای مختلف این کشور افزایش داده و کابل شاهد افزایش ایست‌های بازرسی پلیس و نیز راه‌بندها در بسیاری از مناطق است.

افزایش تدابیر امنیتی افغانستان در روز عاشورا

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در آستانه مراسم عاشورا، افغانستان تدابیر امنیتی خود را در شهرهای مختلف این کشور افزایش داده و کابل شاهد افزایش ایست‌های بازرسی پلیس و نیز راه‌بندها در بسیاری از مناطق است.

افغانستان با اکثریت مسلمان سنی با خشونت‌های فرقه‌ای که موجب ویرانی کشورهایی مانند عراق شده‌ درگیر نبوده است اما در سال‌های اخیر جامعه مسلمان شیعه در این کشور با حملاتی از این دست روبه‌رو بوده است.

عارف رحمانی، یکی از اعضای پارلمان افغانستان و عضو جامعه شیعه هزاره که به طور خاص هدف این حملات قرار گرفته‌ است، اظهار کرد: ما از این حملات نگران هستیم و با اینکه در گذشته کشور شاهد جنگ‌های داخلی بوده اما این درگیری‌ها هیچ‌گاه بر سر مسائل دینی نبوده‌اند.

دولت افغانستان چند صد نگهبان داوطلب را تحت آموزش‌های پایه قرار داده و برای آنان سلاح فراهم کرده تا در نزدیکی مساجد و محل‌های گردهم‌آیی مستقر شوند اما بسیاری بر این باورند که این اقدامات محافظتی که تنها حدود ۴۰۰ مسجد را در تعدادی از شهرها تحت پوشش قرار می‌دهد برای مقابله با خطر حملات تروریستی کافی نیست.

در مراسم عاشورای سال ۲۰۱۱ بیش از ۸۰ تن از مردم در حملات کابل و مزار شریف کشته شدند. از آن زمان یک سلسله حملات تروریستی در افغانستان انجام شده که در تازه‌ترین مورد آن در ماه گذشته، ۲۰ تن از مردم طی یک حمله انتحاری در مسجدی در کابل کشته شدند.

اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان، ضمن محکوم کردن حمله روز جمعه کابل اظهار کرد، این اقدامات وحدت میان مذاهب را در افغانستان از بین نخواهد برد.

اما در حالی که رقابت میان گروه‌های مختلف قومی در این کشور به طور فزاینده علنی می‌شود، رحمانی گفت، مدارک عینی از این حملات وجود دارد که هدف آن را افزایش تنش‌ها برای ایجاد بی‌ثباتی در کشور نشان می‌دهد.

وی افزود: در گذشته هشدارهایی درباره گروه‌هایی که قصد دامن زدن به مناقشات قومی و مذهبی را در افغانستان داشتند، وجود داشت اما هم‌اکنون این هشدار به واقعیت تبدیل شده است. عده‌ای خواستار فروپاشی اتحاد در میان گروه‌های قومی و مذهبی افعغانستان هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه