English

آغاز به‌کار کنفرانس بین‌المللی «جایگاه اسلام در کشورهای سکولار» در قرقیزستان

کنفرانس بین‌المللی «جایگاه اسلام در کشور سکولار» با حضور مقامات مذهبی 19 کشور، نهادهای مطرح بین‌المللی و بیش از 100 کارشناس و اسلام‌شناس در «بیشکک» پایتخت قرقیزستان آغاز شد.

آغاز به‌کار کنفرانس بین‌المللی «جایگاه اسلام در کشورهای سکولار» در قرقیزستان

به گزارش خبرگزاری موج، کنفرانس بین‌المللی «جایگاه اسلام در کشور سکولار» با حضور مقامات مذهبی 19 کشور، نهادهای مطرح بین‌المللی و بیش از 100 کارشناس و اسلام‌شناس صبح امروز در در «بیشکک» پایتخت قرقیزستان آغاز شد.

قرار است طی 3 روز آینده کارشناسان بر اساس مطالعات نوین و پیشرفته موضوعات و روش‌های عادی‌سازی روابط کشورهای اسلامی با کشورهای سکولار را مورد بحث قرار دهند.

در ابتدای این جلسه «الماس‌بیک آتامبایف» رئیس جمهور قرقیزستان در سخنانی با اشاره به اینکه اسلام مانع توسعه کشورهای سکولار نمی‌باشد، اظهار داشت: اسلام قوانین و دستورات عالی درباره اخلاق و رفتار اجتماعی دارد.

وی ادامه داد: در برخی موارد شهروندان کشورهای مختلف بدون توجه به عوامل تاریخی و فرهنگی محلی مشغول گسترش عقاید خود هستند و چنین تحولاتی به رشد تنش‌ها، ایجاد بی‌اعتمادی، ترس، هرج‌ ومرج در اجتماع و حتی به تقویت فرایندهای رادیکال‌سازی منجر می‌شود.

آتامبایف با اشاره به اینکه در حال حاضر قرقیزستان به دنبال ایجاد سیستمی برای متوازن کردن منافع مذاهب مختلف بر اساس قوانین دولت سکولار است، گفت: در آسیای مرکزی از مدت ها قبل نمایندگان مردمی مختلف از جمله زرتشتی، بودایی، مسیحی و اسلامی با یکدیگر در صلح و ثبات زندگی کردند و ما خواستار ادامه حرکت به این سو هستیم.

رئیس جمهور قرقیزستان تصریح کرد: ما باید آماده مقابله با فتنه باشیم اما در این راه باید اقدامات نرم، هوشمندانه و مؤثری انجام دهیم.

آتامبایف با اشاره به اینکه در قالب این کنفرانس باید برنامه اقدامات معین در این زمینه تصویب و به یک دستور کار بین‌المللی برای ادامه مذاکرات راجع به اسلام تبدیل شود، گفت: در قرقیزستان حدود 90 درصد جمعیت مسلمان هستند و برای ما عادی‌سازی روابط دولت و امت اسلامی بسیار مهم است.

تبادل تجربه همکاری بین دولت و دین و حفظ هویت فرهنگی کشورها به عنوان روش جلوگیری از رادیکال‌سازی از موضوعات اصلی این کنفرانس خواهد بود.

همچنین در چارچوب این کنفرانس توصیه‌هایی در جهت تکمیل گفت‌وگوی بین دولتی و همکاری در حوزه دینی، تصویب قطعنامه در مورد نقش اسلام در کشورهای سکولار ارائه می‌شود.

بیش از 100 دانشمند از کشورهای همسایه، دور دست و قرقیزستان در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی