English

دولت وفاق ملی فلسطین وارد غزه می شود

در پی توافق جنبش های حماس و فتح، دولت وفاق ملی فلسطین به زودی برای در اختیار گرفتن نهادهای مختلف به غزه می رود.

دولت وفاق ملی فلسطین وارد غزه می شود

به گزارش خبرگزاری موج، به نوشته روزنامه الیوم السابع مصر، عزام الاحمد، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح در کنفرانس مطبوعاتی در شهر رام الله که پیش از برگزاری نشست کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین برای بررسی مساله سازش و انتقال دولت به غزه و نیز سخنرانی محمود عباس در سازمان ملل برگزار شد، گفت: دولت وفاق ملی فلسطین ابتدای هفته آتی بنا به تصمیم محمود عباس به غزه منتقل می‌شود و این مساله به رامی حمدالله، نخست وزیر فلسطین ابلاغ شده تا دولتش کارهایشان را طبق قانون به شکل عادی انجام دهد.

عزام الاحمد افزود: زمانی که دولت کار خود را در غزه آغاز کند، مجازات‌هایی چون کاهش حقوق کارمندان تشکیلات خودگردان، بازنشستگی برخی از آنها و کاهش میزان برقی که از اراضی اشغالی وارد غزه می‌شود، متوقف خواهند شد.

این عضو کمیته اجرایی جنبش فتح ادامه داد: دولت وفاق ملی فلسطین تعهداتی در نشست کمیته وزارتی مشترک اردن – فلسطین دارد که به مدت دو روز متوالی در اردن تشکیل خواهد شد و ریاست آن را حمدالله برعهده خواهد داشت اما پس از پایان یافتن این تعهدات به غزه منتقل خواهد شد.

وی گفت: دولت وفاق ملی تنها ۱۵ درصد از اقداماتی که در راستای مجازات غزه تصمیم داشت انجام دهد را اجرا کرده و قرار بود این مجازات‌ها به شکل تدریجی تا پایان سال جاری میلادی اجرا شوند اما اکنون متوقف شده‌اند.

الاحمد توضیح داد، اولویت دولت وفاق ملی تحویل گرفتن تمامی نهادها و هیات‌هایشان و آمادگی برای ازسرگیری فوری فعالیت‌های مربوط به امور شهری و نیز گذرگاه‌ها و وزارتخانه‌ها است. همچنین این دولت در راستای اصلاح مشکلات موجود در غزه چه در گذرگاه‌های مرتبط با اراضی اشغالی و چه گذرگاه رفح در مرز با مصر تلاش خواهد کرد.

این عضو جنبش فتح گفت: کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در نشست امروزش توافقات به دست آمده در مذاکرات اخیر حماس و فتح در قاهره و نیز مساله انحلال کمیته اداری غزه و بازگشت دولت به غزه را بررسی خواهد کرد.

حماس پیشتر اعلام کرده بود کمیته اداری که در غزه با هدف مدیریت نهادهای دولتی تشکیل شده را در راستای تلاش‌های مصر برای تحقق آشتی در فلسطین و پایان یافتن اختلافات منحل می‌کند.

عباس نیز پیشتر اقداماتی را در مورد غزه در پیش گرفت و اعلام کرد که این اقدامات در پاسخ به تشکیل کمیته مذکور از سوی حماس است که از جمله آنها می‌توان به کاهش حقوق کارمندان و بازنشستگی پیش از موعد آنها و نیز کاهش میزان برق در غزه اشاره کرد.

جنبش حماس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که عباس تصمیمات اتخاذ شده در مورد غزه را لغو کرد.

این جنبش تاکید کرد: پس از اقدام حماس برای منحل کردن کمیته اداری در راستای فراهم کردن شرایط آغاز به کار دولت توافق ملی در غزه این اقدام قابل قبول نیست.

جنبش مذکور در ادامه اعلام کرد، از اینکه بیانیه مرکز فتح از هرگونه موضعگیری و یا تصمیمی درمورد اختلافات عباس علیه غزه خالی است، تعجب کردیم.

حماس در ادامه از عباس خواست تصمیماتی مثبت و مسئولانه در مورد لغو تمامی این اقدامات در پیش بگیرد، هیچ توجهی برای خودداری از این اقدام و یا به بعد موکول کردن آن وجود ندارد.

حماس از فتح خواست اظهارات و موضعگیری‌های تنش‌زای رهبرانش را متوقف کرده و موضعگیری‌هاییی هماهنگ با افکار عمومی فلسطین در پیش گیرد و از تعیین پیش‌شرط‌ها که مسائل را پیچیده‌تر کرده و فضا را مسموم می‌کند، خودداری کند.

فوزی برهوم، سخنگوی حماس گفت: همه فلسطینی‌ها و نهادهای فلسطینی و جامعه مدنی خواستار اعمال فشار برای لغو قطعی این تصمیمات هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی