English

عملیات برون مرزی نظامی ارتش ترکیه به مدت یک سال دیگر تمدید شد

پارلمان ترکیه امروز با با رأیی قاطع تمدید عملیات نظامی نیروهای این کشور در خارج از مرزها به ویژه عراق و سوریه را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

عملیات برون مرزی نظامی ارتش ترکیه به مدت یک سال دیگر تمدید شد

به گزارش خبرگزاری موج، به نقل از خبرگزاری آناتولی، این پیشنهاد با رای اکثریت پارلمان به تصویب رسید. نمایندگان از حزب اپوزیسیون «جمهوری‌خواه خلق» و حزب «جنبش ملی‌گرا» در حمایت از این پیشنهاد به نمایندگان حزب حاکم «عدالت و توسعه» پیوستند، در حالی که نمایندگان حزب اپوزیسیون دموکراتیک خلق علیه این پیشنهاد رای دادند.

این تصمیم پارلمان در یک جلسه فوق‌العاده پس از آن اتخاذ شد که اقلیم کردستان عراق از لغو برنامه‌هایش برای برگزاری رفراندوم استقلال کردستان عراق که برای تاریخ دوشنبه ۲۵ سپتامبر (۳ مهر) برنامه‌ریزی شده، امتناع کرد. این پیشنهاد که از دولت «بن علی ایلدیریم»، نخست وزیر ترکیه از حزب حاکم عدالت و توسعه ارائه شده، پیش از این به ارتش ترکیه اجازه داده بود تا از تاریخ ۲ اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی تا ۳۱ اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی عملیات بین مرزی انجام دهند.

این اقدام پارلمان ترکیه با هدف آمادگی در مقابل یک سلسله تحولات در منطقه که ترکیه آن را خطری برای امنیت ملی‌اش می‌داند صورت گرفته است که از جمله این تحولات اقدام کردهای عراق برای برگزاری رفراندوم استقلال و همچنین فعالیت‌های نیروهای کرد در شمال سوریه است. در جریان رفراندوم غیرالزام‌آور استقلال کردستان عراق، عراقی‌ها در مناطق تحت کنترل اقلیم کردستان عراق و همچنین دیگر مناطق مورد مناقشه میان اربیل و بغداد درخصوص استقلال از این کشور رای خواهند داد.

بغداد، ترکیه، آمریکا، ایران و سازمان ملل با برگزاری این رفراندوم مخالف هستند و می‌گویند که این مساله تنها جریان مبارزات کنونی علیه داعش را منحرف کرده و منطقه را بیش از پیش بی‌ثبات خواهد کرد. دولت مرکزی عراق تهدید کرده که اگر این رفراندوم منجر به آشوب و ناآرامی شود مداخله نظامی خواهد کرد. این در حالی است که مسعود بارزانی، رهبر اقلیم کردستان عراق تاکید کرده که تایید این رفراندوم منجر به اعلام اتوماتیک استقلال نمی‌شود بلکه تنها منجر به مذاکرات بیشتر با بغداد خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه