English

نظرسنجی های اینترنتی حاکی از بخت بالای آنگلا مرکل برای پیروزی مجدد است

آغاز انتخابات فدرال در آلمان

آلمانی ها امروز در حالی برای انتخاب نمایندگان پارلمان این کشور به پای صندوق آرا رفته اند که نظرسنجی ها حاکی از پیشتازی ائتلاف «مسیحی» به رهبری «آنگلا مرکل»، صدر اعظم کنونی این کشور است.

آغاز انتخابات فدرال در آلمان

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، در این انتخابات حدود 30 میلیون مرد و 31 میلیون نفر از زنان آلمانی دارای حق رأی هستند. انتخابات فدرال در آلمان هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود و در این دوره روی‌هم‌رفته 598 نماینده انتخاب خواهند شد. رقبای اصلی در انتخابات این دوره ائتلاف مسیحی متشکل از احزاب «دموکرات مسیحی» و «سوسیال مسیحی» از یک‌سو و نیز حزب «سوسیال‌دموکرات» به رهبری مارتین شولتز است. نظرسنجی‌های آنلاینی که نوسان محبوبیت این دو حزب را  بررسی کرده‌اند خبر از پیروزی مجدد ائتلاف راست میانه، یعنی مسیحی‌ها می‌دهد و به‌این‌ترتیب آنگلا مرکل احتمالا برای یک دوره 4 ساله دیگر بر کرسی صدراعظمی آلمان تکیه خواهد زد. در صورت پیروزی ائتلاف مسیحی، مرکل نخستین زن صدراعظم آلمان در تاریخ است که برای 16 سال توانسته این مقام را حفظ کند. پیش از او تنها «کنراد آدنائور» و «هلموت کهل» توانسته بودند صدارت عظمای آلمان را برای 4 دوره متوالی حفظ کنند.

اکثر نظرسنجی‌هایی که به‌صورت مداوم در ماه‌های اخیر برگزار شده‌اند حاکی از این است که ائتلاف مسیحی با حدود 35 درصد آرا عنوان نخست را به خود اختصاص خواهد داد و حزب سوسیال‌دموکرات نیز با کسب حدود 21 آرا دوم خواهد شد. چهار حزب «چپ»، «آلترناتیو»، «سبزها» و نیز «دموکرات آزاد» نیز با اختصاص دادن حدود 10 درصد آرا به خود در جایگاه‌های بعدی قرار خواهند گرفت. ازجمله نکات قابل‌توجه انتخابات اخیر راهیابی قریب‌الوقوع حزب راست افراطی آلترناتیو و نیز حزب لیبرال دموکرات آزاد به پارلمان آلمان است. در صورتی‌که مارتین شولتز امروز از مرکل شکست بخورد، چهارمین کاندیدای حزب سوسیال‌دموکرات خواهد بود که به‌طور متوالی در برابر مرکل تن به شکست داده است. پیش از او «گرهام شرودر» در سال 2005، «فرانک والتر اشتاین مایر» در سال 2009 و «پیر اشتاین بروک» در سال 2013 قافیه را به مرکل باخته بودند.

 

انتخابات آلمان

طیف‌های سیاسی در آلمان

در میان احزاب آلمانی، تنها حزبی که با اتحادیه اروپا و ورود مهاجران و مسلمانان مخالفت دارد حزب افراطی آلترناتیو است. این حزب که همتای احزابی مانند حزب استقلال در انگلستان و جبهه ملی در فرانسه به شمار می‌آید آلمان را کشوری غربی و بدون نسبت با مسلمانان و اسلام معرفی می‌کند. این حزب در زمینه انتقاد از مرکل و سیاست حزب دموکرات مسیحی نیز پیشتاز است و تداوم حضور مهاجران در خاک آلمان را یک مشکل امنیتی برای این کشور قلمداد می‌کند. این حزب همچنین درصدد منع استفاده از یورو در خاک آلمان است.

این در حالی است که حزب دموکرات آزاد با داشتن رویکردی لیبرال و اروپاگرایانه و مخالفت با تصدی‌گری دولتی در اقتصاد به‌نوعی نقطه مقابل حزب آلترناتیو است. حزب دموکرات مسیحی نیز که مشی راست میانه دارد سعی در ارائه تلفیقی از الزامات زندگی امروزی باارزش‌های مسیحی دارد. این حزب بیش از هر چیز بر توسعه اقتصادی تأکید دارد تا هرگونه رویکرد سیاسی. اصلی‌ترین رقیب حزب حاکم، یعنی سوسیال‌دموکرات‌ها نیز اگرچه همیشه به میانه‌روی معروف بوده‌اند، اما در زمینه سیاست ورود بی‌حدوحصر مهاجران با مرکل مخالف هستند و درصدد متوازن ساختن بیشتر توسعه در حوزه‌های مختلف آموزش، مسکن و اشتغال هستند. نهایتاً حزب چپ نیز خواستار کاستن از فاصله طبقاتی و اصلاح قوانین کار به نفع کارگران است.

بااین‌همه به نظر می‌رسد ائتلاف مسیحی در پایان امروز بار دیگر زمام امور کشور را به دست خواهد گرفت و برای چهار سال دیگر در مقام حزب حاکم آلمان باقی خواهد ماند و یا در حالت بسیار بدبینانه مجبور به تشکیل دولت ائتلافی با یکی از احزاب کوچک‌تر شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه