English

شمارش معکوس برای آزادی دیرالزور آغاز شد

فتح واپسین پایگاه داعش بر روی زمین در سوریه

شکست‌های متوالی گروه تروریستی داعش شهرهای بزرگی نظیر موصل، تلعفر، رقه و دیرالزور به معنای پایان یافتن عمر مفید این گروه بر روی زمین و محدود شدن این گروه تروریستی به تشکیلات زیرزمینی است.

فتح واپسین پایگاه داعش بر روی زمین در سوریه

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، نیروهای مشترک سوری در حالی در استان دیرالزور به پیشروی می‌پردازند که این منطقه پس از رقه مهم‌ترین پایگاه تروریست‌های داعشی در سوریه به‌حساب می‌آید. وقتی در سپتامبر 2014 گروه تروریستی داعش با یک استراتژی نظامی فریبنده کمک برخی از بعثی‌های سابق توانست موصل را فتح کند، بی‌درنگ تولد دولت جدیدی تحت عنوان «خلافت اسلامی» اعلام شد. این گروه براساس برداشتی قشری از فقه حنبلی و نیز آموزه‌های «محمد ابن عبدالوهاب» و برخی از دیگر شیوخ سلفی تندرو اعلام کرد که به‌زودی بر کلیه ممالک اسلامی مسلط خواهد شد و تحت لوای خلافت «ابوبکر البغدادی» عظمت جهان اسلام را بازخواهد گرداند.

این گروه سپس توانست با استفاده از خلع قدرت ناشی از درگیری‌های فرقه‌ای و سیاسی در عراق و سوریه مناطق تحت سیطره خود را گسترش دهد و شهرهای تلعفر و رقه و دیرالزور را نیز به اشغال خود درآورد. اما در پی برنامه‌ریزی دولت‌های مرکزی سوریه و عراق، عملیات نظامی علیه تکفیری‌های داعش آغاز شد و شهرهای تحت کنترل این گروه یکی پس از دیگری از اشغال خارج شد.

بازپس‌گیری موصل که در 9 ژوئیه 2017 توسط ارتش و نیروهای بسیج مردمی عراق اعلام شد، نقطه عطف مهمی در پایان دادن به سلطه این گروه به‌حساب می‌آمد و ازآن‌پس داعشی ها در شرایط تدافعی قرار گرفتند. اهمیت فتح موصل از یکسو خارج شدن بزرگ‌ترین شهر در قلمرو تروریست‌ها بود و از سوی دیگر نیز ثابت کرد که نیروهای بومی قادر به شکست دادن تروریسم هستند و می‌توانند آینده عراق را خودشان رقم بزنند. در پی این پیروزی نیروهای عراقی به‌سوی تلعفر حرکت کردند و این شهر نیز در 31 آگوست 2017 توسط «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر عراق آزاد اعلام شد.

ارتش سوریه

تغییر توازن قوا در سوریه

در سوریه نیز ارتش این کشور پس از باز پس‌گیری شهر تاریخی حلب، به ترتیب تدمر، السخنه، میادین توانست جایگاه خود را مستحکم‌تر کند. همچنین در پی توافق «مناطق کاهش تنش» با ضمانت ایران، روسیه و ترکیه درگیری‌ها در این کشور به‌شدت کاهش یافت و ارتش و نیروهای کُرد سوری این امکان را پیدا کردند که بر مبارزه با تروریست‌های تکفیری متمرکز شوند. درنتیجه این تحولات کُردها با همکاری نیروهای ائتلاف به رقه حمله کردند و تاکنون بخش‌های گسترده‌ای از آن را آزاد کرده‌اند و ارتش سوریه نیز از سمت جنوب و شرق عملیات آزادسازی دیرالزور را آغاز کرد. همزمان کُردها نیز با هماهنگی دمشق از سمت شمال و غرب در این استان به پیشروی پرداختند تا امکان ابتکار عمل از تروریست‌ها گرفته شود.

در روزهای اخیر ارتش سوریه موفق شد شهرک التنبی، روستای البویطه و نیز چند مکان باستانی را از اشغال داعش خارج سازند. امروز نیز تانک های ارتش سوریه در مناطقی از این استان با تروریست ها درگیر شدند و آن ها را به عقب نشینی وا داشتند.

از آنجا که حیات گروه تروریستی داعش در گرو سیطره بر مناطق نفت خیز و کانون‌های جمعیتی قابل‌توجه نظیر دیرالزور، رقه و موصل است، آزادی دیرالزور برای این گروه به‌ منزله از دست دادن آخرین پایگاه اصلی در مرزهای سوریه خواهد بود. دیرالزور پس از رقه، به دلیل اهمیت ارتباطی و نیز برخورداری از جمعیت قابل‌ توجه دومین منطقه پراهمیت برای داعش به‌حساب می‌آید؛ به‌طوری‌که وقتی تروریست‌ها از مقاومت در موصل ناامید شدند گروه‌هایی از افراد تحت امر خود را به این استان منتقل کردند. همچنین تکفیری‌ها اعلام کرده‌اند که پس از دست دادن رقه در سوریه، دیرالزور پایتخت آن‌هاست. ازاین‌رو آزادی دیرالزور باعث خواهد شد که داعش آخرین پایگاه مهم خود در سوریه را نیز دست بدهد و یک گام دیگر به بازگشت به فاز یک گروه تکفیری زیرزمینی (مانند پیش از اشغال موصل) نزدیک‌تر شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه