English

نیکی هیلی:

خروج از برجام آمریکا را بی‌اعتبار نمی‌کند

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: خروج احتمالی واشنگتن از برجام نه تنها اعتبار این کشور را تضعیف نخواهد کرد، بلکه نشان می‌دهد آمریکا مراقب مردم کشورش است.

خروج از برجام آمریکا را بی‌اعتبار نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از شبکه دویچه‌وله، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در یک نشست خبری در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، بررسی توافق هسته‌ای با ایران از سوی واشنگتن را "هوشمندانه" خواند و گفت: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران اعتبار ایالات متحده را از بین نخواهد برد.

هیلی در این نشست که در آن به سخنان اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره شد، گفت: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در واقع نشان می‌دهد که آمریکا همواره به فکر مراقبت از مردم خود است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل در ۱۹ سپتامبر برجام را مایه شرمساری آمریکا و توافقی یک سویه خواند. وی در ادعاهایی بی‌اساس و خصمانه جمهوری اسلامی را سرکش، صادرکننده خشونت و دیکتاتوری با نقاب دموکراتیک خطاب کرد و گفت که باید جلوی این رژیم جنایتکار را گرفت.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست رسانه‌ای در پاسخ به پرسش‌هایی که اشاره به سخنان اخیر ترامپ داشت، تصریح کرد: وقتی توافق‌هایی وجود دارد که پیش از این بر سر آن تصمیم گرفته شده، هوشمندانه‌ترین کاری که هر کشوری می‌تواند بکند این است که به عقب برود و به آن بنگرد و بگوید آیا این عمل می‌کند؛ نه این که از سر غرور بگوید؛ خب من آن را امضا کرده‌ام پس باید آن را ادامه دهم.

هیلی سپس خطاب به حامیان برجام مدعی شد: شما فکر می‌کنید که این توافق کارساز است وقتی ایران به آزمایش موشک‌های بالستیک خود ادامه می‌دهد؟ فکر می‌کنید که این توافق موثر است وقتی آن‌ها از تروریست‌ها در سراسر جهان حمایت می‌کنند، از لبنان گرفته تا یمن و سوریه و ایران؟ فکر می‌کنید هنوز هم این توافق در حال عمل کردن است؟

وی هم‌چنین این ایده که این توافق بهترین مصلحت برای آمریکا بود را مورد انتقاد قرار داد و گفت: من این سوال را می‌کنم، به این دلیل که آن چه شما به آن نگاه می‌کنید کشوری است که می‌گوید "مرگ بر آمریکا" و با کشورهایی همکاری می‌کند که شاید آن‌ها هم همین را بخواهند و رئیس‌جمهور مسوولیت دارد اطمینان حاصل کند که هیچ اتفاقی برای آمریکایی‌ها نخواهد افتاد و این همان چیزی است که او تلاش دارد انجام دهد.

بنا به گزارش دویچه وله، دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود توافق هسته‌ای با ایران را "بد" خوانده و وعده داده بود آن را از بین خواهد برد. با توجه به این سخنان، در حالی که جامعه بین‌الملل تاکید دارد که برجام کارایی دارد و باید آن را همین طور دست‌نخورده باقی گذاشت، ترامپ این هفته با سخنان رئیس‌جمهور فرانسه به یک پیروزی دست یافته است.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بعد از سخنان تند دونالد ترامپ علیه برجام در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: برجام به اندازه کافی "بازدارنده" نیست.

وی تاکید کرد: ما به توافق سال ۲۰۱۵ نیاز داریم اما آیا این توافق کافی است؟ در برابر قدرت فزاینده ایران در منطقه، این توافق کافی نیست.

پیشنهاد مشخص ماکرون ایجاد محدودیت در توسعه برنامه موشک‌های بالستیک ایران بود و اینکه بعد از سال ۲۰۲۵ یعنی پایان دوره ۱۰ ساله برجام، محدودیت غنی‌سازی ایران تمدید شود.

آلمان هم درباره امکان از بین رفتن برجام ابراز نگرانی کرده است.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفته است که مخالفت آمریکا با برجام می‌تواند باعث نابودی این توافق شود.

به گفته گابریل، کشورهای 1+5 یک همگی بر این نظرند که ایران به توافق اتمی پایبند است ولی آمریکایی‌ها این پیام روشن را داده‌اند که دیگر حاضر نیستند با این توافق همراهی کنند. گابریل وضعیت فعلی را دشوار خواند و گفت: باید در هفته‌های آینده تلاش‌هایی برای نجات برجام انجام گیرد.

گابریل همچنین گفته است که در صورت شکست برجام، اعتبار نظام بین‌الملل خدشه‌دار می‌شود و دیگر نمی‌توان هیچ کشوری را برای خلع سلاح اتمی در قبال امضای یک توافق مجاب کرد.

هیلی در پاسخ به این سخنان گابریل گفت: بسیاری از کشورها در خصوص ماندن یا نماندن آمریکا در توافق هسته‌ای نظر می‌دهند و این نظر خود آنهاست ولی مردم ایران شعار مرگ بر آن کشورها را سر نمی‌دهند. مردم ایران نمی‌گویند مرگ بر آلمان. ایرانی‌ها هیچ‌یک از اینها را نمی‌گویند.

وی افزود: نیروی محرک رئیس‌جمهور آمریکا برای تصمیم‌گیری، نظر دیگر کشورها در خصوص آمریکا نیست، بلکه مفید بودن آن کار برای منافع امنیت ملی آمریکا است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه