English

موگرینی:

سوریه باید از میان خاکستر برخیزد و آغازی دوباره داشته باشد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر لزوم پیگیری راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه اعلام کرد که این اتحادیه قصد دارد تا کنفرانسی دیگری برای حل بحران در این کشور برگزار کند.

سوریه باید از میان خاکستر برخیزد و آغازی دوباره داشته باشد

به گزارش خبرگزاری موج، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره تحولات سوریه موضع‌گیری کرد.

وی گفت: «جنگ سوریه پایان نیافته است و مردم این کشور همچنان آسیب می بینند و هر روز بخش اجتماعی و اقتصادی سوریه آسیب جدیدی متحمل می‌شوند و همانطور که جنگ ادامه می‌یابد به همان نسبت هم بهبود اوضاع هم آهسته‌تر پیش می‌رود و مصالحه هم دشوار و دردناک‌تر می‌شود. میلیونها تن از پناهجویان تمایل دارند به کشور خود باز گردند و زندگی عادی خود را از سر بگیرند. به خاطر این افراد و حسن نیتی که کشورهای همسایه در میزبانی از آنها داشته‌اند، سوریه باید راهی برای برون رفت از جنگ بیابد و از میان خاکستر برخیزد و آغازی دوباره داشته باشد.»

موگرینی افزود: «در کنفرانس بروکسل آوریل گذشته ما حدود 10 میلیارد دلار در جریان 2 سال جمع‌آوری کردیم که به دنبال اتحاد و همبستگی جامعه جهانی رخ داد. این پول برای اتباع سوریه متشکل از زن، مرد و کودک درون این کشور و خارج از آن بود.ما باید این پول را به این افراد تحویل دهیم و در اتحادیه اروپا در حال اینکار هستیم. کمیسیونرها در این مورد می‌توانند اطلاعات بیشتری در اختیار بگذارند.»

وی بر لزوم نظارت بر این اقدام تاکید کرد.

 کنفرانس دوم بروکسل درباره سوریه در بهار آینده

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت که این اتحادیه قصد دارد تا کنفرانس دوم بروکسل را بهار آینده برگزار کند و از جامعه جهانی خواست تا همانطور که آوریل گذشته متحد شدند، اینبار هم متحد شوند و تمایل خود برای همکاری مالی و سیاسی را نشان دهند.

وی در این مورد گفت: «از آخرین نشست ما در بروکسل شرایط بهتر شده است و داعش از بسیاری از مناطق خارج شده است که این وضعیت مدیون کسانی است که (به این منظور) جان باخته‌اند. مذاکرات آستانه به اینکه خشونت‌ها کم شوند و تنش‌‌ها کاهش یابند کمک کرد و این برای بسیاری از سوری‌ها به معنی تفاوت میان مرگ و زندگی بود. اما همه این موارد فقط در صورتی می‌تواند به تحقق شرایط با ثبات منتهی شود که مسایل به وسیله راهکاری سیاسی حل شوند. به همین دلیل است که کنفرانس امسال فقط به کمک‌های بشردوستانه اختصاص ندارد بلکه به حمایت از روند سیاسی در ژنو هم می‌پردازد.»

موگرینی گفت که بدون دستیابی به توافقی خاص که در ژنو درباره آن مذاکره شد و حمایت «استفان دی‌میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل و نظارت این سازمان در امور سوریه، صلح پایدار و شکست مداوم تروریست‌ها محقق نخواهد شد. تاریخ اخیر از جمله در منطقه نشان می‌دهد که توافق‌هایی برای صلح در منطقه عوامل کلیدی برای حل هر بحرانی هستند اما (این صلح) بدون توافق‌های سیاسی گسترده پایدار نخواهد بود.

وی افزود: «درباره سوریه توافقی که تضمین دهد که این کشور متحد باقی می‌ماند و کشوری است که همه اتباع سوری با وجود تفاوت‌ها در آن حس راحتی و احترام می‌کنند، نیاز است. تقسیم سوریه به ناامنی منتهی خواهد شد و این چیزی نیست که مردم سوریه خواستار آن باشند و منطقه هم از این وضعیت استقبال نمی‌کند. با توجه به پیشرفت‌هایی که در آستانه به دست آمده، اکنون زمان آن است که طرف‌ها کار جدی را در ژنو آغاز کنند و همه ما در این مورد می‌توانیم تحت رهبری هوشمندانه دی‌میستورا نقش بسیار مهمی ایفا کنیم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین بر تداوم حمایت‌های بشردوستانه این اتحادیه و کمک به تنش‌زدایی و آزادی مناطق در سوریه تاکید کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه