English

موج در آستانه انتخابات آلمان بررسی کرد؛

معرفی احزاب آلمان

در آستانه انتخابات آلمان احزاب فعال در این کشور اروپایی را بیشتر بشناسیم.

معرفی احزاب آلمان

به گزارش خبرگزاری موج، در این بخش به معرفی احزاب مخالف و کوچک آلمان می پردازیم:

حزب چپ آلمان

حزب چپ ها در آلمان با رنگ قرمز 60 هزار نفر عضو داشته و روسای آن "کاتیا کیپینگ" و "برند ریکسینگر" هستند. "سارا واگن کنشت " و "دیتمار بارچ" از نامزدان اصلی این حزب در انتخابات پارلمانی هستند.

این حزب در انتخابات سراسری سال 2013 ، 4.8 درصد آراء  و 64 کرسی از 630 کرسی پارلمان را به دست آورد.

رأی‌دهندگان اصلی حزب چپ‌ها در ایالات جدید آلمان (در خاک آلمان شرقی سابق) زندگی می‌کنند و معمولا به اقشار کارگری و کم‌درآمد تعلق دارند. این حزب در ایالات غربی آلمان بیشتر به عنوان "حزب معترض" زبانزد است و توانسته شماری از رأی‌دهندگان جوان را جذب کند. حزب چپ‌ها بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون در پارلمان کنونی آلمان محسوب می‌شود.

تاریخچه حزب چپ آلمان

حزب چپ‌ها اگر چه در سال 2005 میلادی بنیان ‌گذاشته شد، اما تاریخ و سابقه‌ای به مراتب طولانی‌تر دارد، چرا که به‌گونه‌ای جانشین حزب اتحاد سوسیالیستی آلمان است؛ حزبی که تا فروپاشی دیوار برلین در سال 1989 به شکلی دیکتاتوری حکومت آلمان شرقی سابق را در دست داشت. حزب چپ‌ها که در سال 2007 تأسیس شد، از احزاب چپگرای گوناگون شکل گرفته است. این حزب در برخی از ایالات ‌شرقی آلمان نیز جزئی از دولت ائتلافی است و به این ترتیب نیز در سیاستگذاری‌ این ایالت‌ها نقش و سهم دارد.

برنامه انتخاباتی حزب چپ آلمان

حزب چپ‌ها تنها حزب حاضر در پارلمان آلمان است که با مأموریت‌های نظامی ارتش این کشور در خارج مخالف است. این حزب خواهان انحلال پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است. افزایش حداقل دستمزد در آلمان، تعیین سیاست‌هایی در مقابله با نظام سرمایه‌داری و افزایش مالیات برای افراد پردرآمد و ثروتمند از جمله موضوعات مورد توجه این حزب است.

حزب چپ آلمان نیز از سیاست تقویت نیروی پلیس این کشور حمایت می کند.

حزب چپ‌های آلمان خواستار افزایش دوره دریافت بیمه بیکاری و در عین حال افزایش حداقل دستمزد شاغلان از 8 یورو و 84 سنت به 12 یورو برای هر ساعت است.

این حزب همچنین مخالف سیستم محاسبه امتیازها برای پذیرش مهاجران بوده و از سیاست باز مهاجرپذیری دفاع می‌کند. از آن گذشته، حزب چپ‌ها خواستار تسهیل دادن حق تابعیت به مهاجران شده است.

حزب چپ‌ها  همچنین خواستار دریافت مالیات از میلیونرها شده است. بر اساس برنامه این حزب همه کسانی که درآمد سالانه‌شان بیش از یک میلیون یورو باشد، باید 75 درصد مالیات بدهند. از آن گذشته، حزب چپ‌ها مایل است میزان مالیات بر سود سرمایه و همچنین ارث را افزایش دهد.

حزب چپ‌های آلمان حتی خواستار کاهش 30 درصدی بودجه دفاعی کشور شده است. به باور حزب چپ‌ها، ارتش آلمان باید به مأموریت‌های خارجی خود کاملا خاتمه دهد. این حزب معتقد است که ناتو محصول دوران جنگ سرد بوده و از این رو باید منحل شود و جای خود را به یک پیمان دیگر با مشارکت روسیه بدهد.

برخی نظر سنجی ها نشان می دهند که حزب چپ آلمان می تواند به سومین حزب قدرتمند در آلمان تبدیل شود. البته آنگلا مرکل اعلام کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات با حزب چپ تشکیل ائتلاف نخواهد داد.

حزب سبزها

حزب سبزها در آلمان با ریاست "سیمونه پیتر " و "سم اوزدمیر " با رنگ سبز  بوده و 60 هزار نفر عضو دارد. این حزب در انتخابات سراسری سال 2013 توانست با کسب 8.3 درصد از آراء 63 کرسی از 630 کرسی پارلمان را تصاحب کند.

رأی‌دهندگان اصلی حزب سبزها معمولا در مراکز شهری در ایالت‌های غربی آلمان زندگی می‌کنند و غالبا به قشر تحصیل‌کرده تعلق دارند. این حزب از این رو به ویژه در شهر‌های دانشگاهی آرای زیادی کسب می‌کند. میانگین سنی هواداران سبزها نیز در سال‌های اخیر افزایش یافته به طوری که تنها 10 درصد از رأی‌دهندگان به این حزب زیر 35 سال سن دارند.

تاریخچه حزب سبز آلمان

حزب سبزهای آلمان به‌ نوعی از موفق‌ترین جنبش سیاسی ـ اجتماعی در این کشور پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفت. این جنبش خواهان پایان به‌کارگیری انرژی هسته‌ای، پایان رقابت تسلیحاتی و همچنین خواستار حقوقی برابر برای همجنس‌خواهان بود. حزب سبزهای آلمان در سال 1980 میلادی بنیانگذاری شد و پس از وحدت دو آلمان نیز با سبزهای آلمان شرقی سابق، حزبی متحد تشکیل داد. حزب سبزها در اوایل قرن بیست و یکم و در دوران صدراعظمی گرهارد شرودر در عرصه سیاست بین‌الملل نیز زبانزد شد، چرا که برخی از وزیران دولت ائتلافی شرودر از سبزها بودند که از جمله آن ها می توان به  یوشکا فیشر که در رأس وزارت خارجه آلمان قرار داشت اشاره کرد.

برنامه های انتخاباتی

حزب سبز آلمان از طرفداران محیط زیست و برنامه های حمایتی آن هستند. این حزب هم همچون دیگر احزاب آلمان موافق تقویت نیروی پلیس برای حفظ امنیت شهروندان است.

حزب سبزها خواستار بهبود شرایط کار برای کارگران است. به عنوان نمونه، سبزها مایلند برای هر شاخه‌ای از تولید، حداقل دستمزد تعیین شود. این حداقل دستمزد می‌باید بالاتر از سطح حداقل دستمزد عمومی در کشور باشد. از آن گذشته، سبزها نیز از سیاست منعطف کردن زمان کار پشتیبانی می‌کنند.

حزب سبزهای آلمان نیز همچون حزب سوسیال دموکرات از ایده تصویب قانون مهاجرت و سیستم محاسبه امتیازها پشتیبانی می‌کند و در عین حال خواستار کاهش بوروکراسی و تسهیل سنجش مدارک تحصیلی و تخصصی مهاجران شده‌است. به باور سبزها باید راه ورود پناهجویان به بازار کار آلمان در صورت تامین پیش شرط‌ های تعیین شده، تسهیل گردد. از آن گذشته، حزب سبزها با اخراج پناهجویان افغان و بازگرداندن آن‌ها به افغانستان مخالف است.

این حزب همچنین از طرفداران حمایت از محیط زیست است.

حزب دموکرات آزاد آلمان

حزب دموکرات آزاد یا لیبرال دموکرات به رنگ زرد بوده و رئیس آن کریستیان لیندنر است. این حزب 54 هزار نفر عضو دارد. حزب دموکرات آزاد در انتخابات پارلمانی گذشته نتوانست حد نساب 5 درصد اراء را کسب کند و با کسب 4.8 درصد آراء از ورود به پارلمان باز ماند.

البته نظر سنجی ها نشان می دهند که این حزب در دور بعدی انتخابات پارلمانی می تواند به پارلمان راه یابد.

بسیاری از رأی‌دهندگان اصلی حزب دموکرات آزاد آلمان از شاغلان آزاد و مستقل، صاحبان شرکت‌ها، دندانپزشکان، صاحبان داروخانه‌ها و همچنین وکلا تشکیل می‌شود. تنها شمار اندکی از هواداران این حزب به قشر کارگری تعلق دارند.

تاریخچه حزب دموکرات آزاد

حزب دموکرات آزاد آلمان در سال 1948 بنیان‌گذاری شد و از تأسیس آلمان فدرال در سال 1949 تا سال 2013 میلادی در پارلمان این کشور حضور داشت. این حزب با توجه ‌به نقش مهمی که در تشکیل دولت‌های ائتلافی در آلمان داشته به "شاه‌ساز" شهرت یافته که اشاره به نفوذ بالای آن برای کمک به قدرت رساندن یک فرد یا گروهی سیاسی دارد. دموکرات‌آزادها در مجموع 41 سال جزئی از دولت بوده‌اند و  بیش از دیگر احزاب در قدرت حاکم سهم داشته‌اند. یکی از چهره‌های برجسته‌ی این حزب "هانس دیتریش گنشر" است که در بین سال‌های 1974 تا 1992 میلادی بی‌وقفه در رأس وزارت خارجه آلمان قرار داشت. حزب دموکرات آزاد آلمان در انتخابات سراسری 2013 در این کشور ناکامی بسیار تلخی را تجربه کرد و از آنجایی که تنها 8 / 4 درصد از آراء را به دست آورد، به خاطر وجود مانع 5 درصدی نتوانست به پارلمان راه یابد. در دوران اخیر اما این حزب موفق شده است، محبوبیت سابق خود را تا اندازه‌ای بازیابد. برخی کارشناسان از احتمال ورود این حزب به دولت ائتلافی آینده آلمان خبر می دهند.

برنامه انتخاباتی

سیاست‌ها و برنامه‌های حزب دموکرات‌آزاد بر محور آزادی‌های فردی و حقوق مدنی استوار است. کاهش میزان مالیات یکی از وعده‌های انتخاباتی این حزب است. دموکرات‌آزادها به‌طور سنتی از هواداران اروپایی متحد محسوب می‌شوند و خواهان گسترش و تعمیق مناسبات میان اعضای اتحادیه اروپا هستند.

 این حزب خواستار ایجاد تعادل بین امنیت و آزاد‌ی‌های فردی است و همچنین بر پایبندی و احترام به حقوق پایه‌ای و بنیان‌های دولت قانون‌مدار اصرار دارد.

به باور آن‌ها، کنترل موثرتری بر فعالیت نیروهای امنیتی باید اعمال شود. حزب دموکرات آزاد در عین حال مخالف ذخیره کردن اطلاعات شهروندان بوده و معتقد است که کنترل ویدیویی نیز باید کاملا مسئولانه صورت گیرد.

حزب دموکرات آزاد همچنین  خواستار بهبود شرایط برای کارفرمایان بوده و مایل است از قواعد ناظر بر زمان کار بکاهد. این حزب اعلام کرده است که از کسانی که مایل به راه‌اندازی شرکتی هستند و همچنین از شرکت‌های نوپا حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.

حزب دموکرات آزاد نیز برنامه‌های گسترده‌ای برای تخفیف مالیاتی در نظر دارد. بر اساس برنامه این حزب، قرار است ظرف دوره 4 ساله‌ی آتی، در مجموع 30 میلیارد یورو از فشار مالیاتی شهروندان کاسته شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی