English

لزوم توجه سران اقلیم کردستان عراق به بحران آفرینی غرب

پافشاری مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق پس از دیدارش با وزیر دفاع انگلیس در اربیل بر همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق باعث ایجاد فضای التهاب امنیتی و نظامی و انسداد رویکرد سیاسی در کشور شده است.

لزوم توجه سران اقلیم کردستان عراق به بحران آفرینی غرب

به گزارش خبرگزاری موج و به نقل از منابع خبری ، تنها طی پنج روز شهرهای متعددی در عراق از جمله المسیب و ذی قار و المقدادیه و بغداد در معرض حملات تروریستی قرار گرفت و ده‌ها انسان بی‌گناه عراقی و غیرعراقی در این عملیات‌ها به شهادت رسیدند.

در روز 13 سپتامبر جاری انفجار یک بمب در خودرویی کوچک در منطقه زبونه واقع در شرق بغداد باعث شهادت و زخمی شدن پنج تن شد. در همان روز عوامل تروریستی با یک خودروی نظامی بمب‌گذاری شده به مرکز بازرسی در یکی از ورودی‌های شهر المسیب واقع در شمال استان بابل حمله کرده و تعدادی از عناصر امنیتی و افراد غیرنظامی را به شهادت رساندند.

در روز 16 همان ماه عوامل تروریستی با استفاده از نارنجک دستی و سلاح‌های سبک و متوسط شهروندان را در منطقه المقدادیه واقع در استان دیاله هدف قرار داده و تعدادی از شهروندان را به شهادت رساندند. مهم‌ترین حمله تروریستی اما ، هدف قرار دادن یک ایستگاه نظامی و رستوان های گردشگری در مسیر ارتباطی بین استان های المثنی و ذی قار و شهر البطحاء بود که در نتیجه این حمله بیش از 80 نفر از شهروندان عراقی و زائران ایرانی به شهادت رسیده و بیش از 100 تن دیگر زخمی شدند.

نفوذ تروریست ها به شهرهای مختلف 

این فضای کلی تنها منحصر به اقدامات تروریستی مذکور نیست، بلکه عملیات تروریستی مشابه دیگری نیز در شهرها و مناطق دیگر به صورت هم‌زمان یا قبل یا پس از این عملیات ها صورت گرفته است و اشاره به موارد زیر تنها به عنوان نمونه‌هایی از افت اوضاع امنیتی و نفوذهای خطرناک تروریستی است که در شهرهایی صورت می‌گیرد که برخی از آنها نظیر ذی قار و المثنی خارج از دایره فعالیت‌های بی‌سابقه‌ای گروه‌های تروریستی قرار داشتند.

این افول اوضاع امنیتی همزمان با بحران سیاسی گسترده در کشور دنبال می‌شود که بعید نیست در صورت ادامه این روند و دوری از واقع گرایی، عراق را به مرحله تاریک جدیدی منتقل کند.

پروژه همه‌پرسی جدایی مناطق کردنشین که قرار است در روز 25 سپتامبر جاری انجام شود ، فضای سیاسی عراق را تا حد زیادی دچار تزلزل کرده و برگه‌های موجود در این کشور را بهم زده است. از آنجا که پرونده‌های داخلی عراق در هم ‌تنیده شده است، بسیار طبیعی است که این موضوع خود را در التهاب و تنش و تشنج‌های سیاسی و اوضاع امنیتی کشور نشان دهد. شاید تجربه 14 سال گذشته بهترین نشانه برای این موضوع باشد.

 

شهروندان عراقی از بحران سازی احساس ترس می کنند

بدون شک بسیاری از شهروندان عراقی در نتیجه این تحولات احساس وحشت و نگرانی دارند و بسیاری از آنها منتظر هستند تا ببینند گروه تروریستی داعش چه عملیات خونین دیگری را بویژه بعد از تنش‌ها و بحران‌های سیاسی بین گروه‌های عراق انجام می دهند.

طبیعی است که بحران سیاسی مسیر گفتمان‌ها و تفاهم بین شرکا یا گروه های مختلف را مسدود خواهد کرد، به گونه‌ای که برخی از آنها به روش‌هایی دیگر متوسل خواهند شد. با وجود اینکه  اقدام نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح در اعلام حالت فوق‌العاده در کرکوک در خصوص تصمیم کردها مبنی بر فراگیر بودن همه پرسی جهت پیوند دادن آن ها به اقلیم کردستان ، اقدامی ضروری به نظر می رسد،اما این موضوع می‌تواند دایره تشنج و التهاب و تنش را در عرصه سیاسی و امنیتی عراق افزایش دهد.

علاوه بر اینها کسانی که گفتمان بحرانی موجود بین کردهای فعال در عرصه جداسازی این منطقه از عراق از یک جهت و سایر جریان‌ها و نیروهای سیاسی و غیرسیاسی عراق که مخالف این روند هستند را پیگیری می‌کنند ، متوجه تهدیدات آتشین و اشاره غیر مستقیم به جنگ و درگیری میان آنها شده اند. علاوه بر این که آمادگی‌های نظامی و میدانی نیز در این زمینه صورت گرفته است ، تا جایی که به نظر می‌رسد وقوع جنگ واقعیتی گریزناپذیر است.

در این شرایط طرف‌های سیاسی داخلی و خارجی ، اوضاع بحرانی موجود را فرصتی طلایی برای از بین بردن فضای امنیتی و ایجاد هرج‌ومرج در عراق می دانند و حتی اگر در اجرای این عملیات‌ها دست نداشته باشند ، در فضاسازی و مقدمه چینی برای عملیات گروه‌های تروریستی ضد شهروندان و مؤسسات دولتی از طریق رسانه‌های تبلیغاتی و تریبون‌های سیاسی خود دست دارند.

از آنجا که عملیات تروریستی اخیر مجموعه ای از شهرها و مناطق در مرکز و جنوب عراق را هدف قرار داد ، ادامه تنش و بحران سیاسی در کشور ممکن است به وقوع عملیات تروریستی متعدد در مناطق مورد تنازع به ویژه شهر کرکوک و دیگر شهرها و روستاهای اقلیم کردستان عراق شود که خارج از روند اقدامات تروریستی انجام شده به دست تروریست های داعش یا طرف های دیگر نیست. شاید حمله‌ای که 4 فرد مسلح در روز 17 ماه جاری میلادی به پایگاه نظامی کوچک آمریکا در جنوب شرق اربیل داشتند، سیگنالی اولیه برای امکان وقوع عملیات تروریستی فراگیرتر در این اقلیم باشد. طبیعی است که گروه‌های تروریستی و طرف‌های دیگر که در برهم‌زدن برگه‌ها و تزلزل در اوضاع کردستان عراق منافع دارند، به دنبال بهره‌برداری از اختلافات شدید بین گروه‌های کرد خواهند بود.

چیزی که ما می‌خواهیم به آن اشاره کنیم، این است که یکی از مهم‌ترین پیامدها و نتایج بحران سیاسی همه پرسی در عراق ایجاد فضای امنیتی با جرم و جنایت و عملیات‌های تروریستی خونبار در شهرها و مناطق مختلف عراق است. علاوه بر این که ممکن است این روند به درگیری‌هایی در مناطق مورد تنازع شده و باعث انزوای کردها شوند که این اقدام نیز به خودی خود باعث افزایش بحران‌های سیاسی و اقتصادی و امنیتی در اقلیم کردستان می شود. شاید اتفاقات مخفی در این روند بسیار بدتر و تلخ تر آن چیزی باشد که ما ذکر کردیم.

همچنان برای استقرار رویکردهای عقلانی و منطقی در این عرصه و عقب‌نشینی از مسیرهای صعب‌العبور و سخت، زمان وجود دارد. اصرار بر انجام همه‌پرسی به معنی انتظارات برای عکس‌ها و تصاویری مشابه با عملیات تروریستی الناصریه در مناطق مختلف عراق و جنوب و مرکز و شمال این کشور خواهد بود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه