English

احتمال تشکیل دولت ائتلافی در آلمان افزایش یافت

دولت ائتلافی موجود در آلمان یکی از ضعیف‌ترین دولت‌های مستقر در این کشور طی دهه‌های اخیر محسوب می‌شود.

احتمال تشکیل دولت ائتلافی در آلمان افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری موج، نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی در آلمان، حکایت از پیروزی ائتلاف احزاب مسیحی در انتخابات پارلمانی این کشور دارد، با این حال، احتمال تشکیل دولتی یکدست در برلین اندک است. بر اساس نظرسنجی‌های موجود، احتمال تشکیل دوباره دولت ائتلافی در آلمان زیاد است.

مطابق آخرین نظرسنجی "زد.دی.اف." در آلمان، احزاب متحد مسیحی توانسته‌اند حدود 36 درصد آرا را به خود اختصاص دهند، این درحالیست که حزب سوسیال دموکرات حدود 23 درصد و  چپ‌ها و سبزها نیز هر کدام به‌ترتیب 9 و 8 درصد آراء شهروندان را کسب کرده‌اند.

اگر این نتیجه تا زمان برگزاری انتخابات سراسری آلمان پابرجا بماند، هیچ یکی از ائتلافهای موجود (ائتلاف احزاب مسیحی و ائتلاف سوسیال دموکرات ــ سبزها) نمی‌توانند دولت یکدستی را در کشورشان تشکیل دهند. همان گونه که از نظرسنجی‌های موجود برمی‌آید، احتمال پیروزی نسبی احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی در انتخابات بیشتر از طرف مقابل است اما این پیروزی، به‌معنای توانایی مرکل و همراهانش برای تشکیل دولتی یکدست و مقتدر نخواهد بود.

لزوم رایزنی احزاب سیاسی 

در چنین شرایطی، احزاب متحد مسیحی برای تشکیل دولت باید به رایزنی با دیگر احزاب و گروه های سیاسی روی آورند. در این میان، تنها گزینه موجود، عملاً حزب سوسیال دموکرات می‌باشد زیرا احزاب سبز، چپ، حزب افراطی جایگزینی برای آلمان و ... عملاً حاضر به همکاری با حزب دموکرات مسیحی در رأس معادلات سیاسی برلین نیستند. در چنین شرایطی ممکن است بار دیگر شاهد وضعیت فعلی در آلمان باشیم. این بدترین خبر ممکن برای بسیاری از شهروندان آلمانی محسوب می‌شود.

تضاد سلیقه و رویکرد دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات سبب شده است تا در بسیاری از موارد، شاهد تقابل این دو بر سر بحرانهای موجود در حوزه سیاست داخلی و خارجی آلمان باشیم. از سوی دیگر، تقابل وزرای کابینه با یکدیگر نشان می‌دهد که امکان اندکی برای برقراری روابط حسنه میان آنها در آینده وجود دارد. تعلق خاطر وزرای دولت ائتلافی به دو حزب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی سبب شده است تا آنها به‌صورت علنی مقابل یکدیگر موضع‌گیری کرده و سیاستهای یکدیگر را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاست خارجی به باد انتقاد بگیرند.

از ابتدای تشکیل دولت ائتلافی در آلمان، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل آلمان معتقد بودند که حتی اگر دولت ائتلافی در ظاهر حفظ شود، شاهد ناکارآمدی آن به‌واسطه اختلافات موجود در آن خواهیم بود. این پیش‌بینی هم‌اکنون به وقوع پیوسته است. دولت ائتلافی موجود در آلمان یکی از ضعیف‌ترین دولتهای مستقر در این کشور طی دهه‌های اخیر محسوب می‌شود. نوع مواجهه دولت ائتلافی متشکل از دموکرات مسیحی‌ها و سوسیال دموکراتها با بحرانهای موجود در آلمان بسیار ضعیف بوده است، حتی این مواجهه، در برخی اوقات به منازعه درون دولت تبدیل شده است.

به‌عنوان مثال، در سال 2015 میلادی شاهد وقوع بحران پناهجویان در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی بودیم. مواضع متناقض آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از حزب دموکرات مسیحی و معاون وی یعنی زیگمار گابریل از حزب سوسیال دموکرات به‌اندازه‌ای در این خصوص آشکار بود که جای هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای را در خصوص اختلافات دولتی جدی بر حل و فصل این بحران باقی نگذاشت، حتی کار به جایی رسید که گابریل، صراحتاً به مرکل در خصوص استمرار اتخاد راهکارهای حمایتی از پناهجویان هشدار داد.

این قاعده در خصوص دیگر مسائل جاری در سیاست داخلی و خارجی آلمان طی سالهای اخیر نیز صادق بوده است. نوع و نحوه مواجهه با روسیه، نحوه همکاری با دولت ترامپ درون ناتو و ... از جمله این موارد بوده است، مواردی که در صورت تشکیل دوباره دولت ائتلافی فعلی، دوباره شاهد آنها خواهیم بود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی