English

بازتاب تهدیدهای آمریکا علیه ایران در شبکه خبری دویچه وله آلمان

شبکه خبری دویچه وله در گزارشی اعلام کرد:پنج مقام سیاسی و امنیتی آمریکا طرحی را برای اعمال فشار بیشتر بر ایران تهیه کرده‌اند. بر اساس این طرح از جمله ناوهای آمریکایی در صورت احساس خطر اجازه شلیک به قایق‌های تندروی سپاه پاسداران را دارند.

بازتاب تهدیدهای آمریکا علیه ایران در شبکه خبری دویچه وله آلمان

به گزارش خبرگزاری موج، دویچه وله افزود: جیم ماتیس وزیر دفاع، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه، مک‌مستر؛ مشاور امنیت ملی و دو مقام دیگر آمریکایی طرحی را آماده کرده‌اند که به ایالات متحده این امکان را می‌دهد تا ایران را تحت فشار بیشتری قرار دهد. این طرح در نشست شورای امنیت ملی در روز جمعه هفته گذشته به ترامپ ارائه شده است.

شش مقام دولت آمریکا که نخواسته‌اند نامشان فاش شود این خبر را به خبرگزاری رویترز داده‌اند. دو تن از آنها گفته‌اند طرح مزبور به احتمال زیاد به تصویب خواهد رسید و تا قبل از پایان سپتامبر جزییات آن منتشر خواهد شد.

کاخ سفید از ارائه توضیح درباره این خبر خودداری کرده است.

فشار بر ایران افزایش می یابد

این طرح به منظور محدود کردن برنامه موشک‌های بالستیک و نیز قطع حمایت تهران از گروه‌های شبه‌نظامی، فشار بر جمهوری اسلامی را افزایش می‌دهد.

سه نفر از منابع اطلاعاتی این خبر گفته‌اند که طرح تهیه‌شده به نیروی دریایی آمریکا اختیارات بیشتری برای برخورد با قایق‌های تندروی سپاه پاسداران می‌دهد.

تاکنون در چندین مورد ناوهای آمریکایی به قایق‌های تندروی سپاه پاسداران در تنگه هرمز اخطار شفاهی داده یا مجبور به شلیک اخطار شده‌اند. با تصویب این طرح اما فرماندهان نیروی دریایی آمریکا هرگاه که فکر کنند تجهیزات یا افراد آنها در معرض خطر هستند، اجازه گشودن آتش دارند.

یک مقام بلندپایه دولتی گفته است: «من این طرح را یک استراتژی خارجی در مورد فعالیت‌های خطرناک ایران می‌نامم؛ فعالیت‌هایی از قبیل سازو کارهای مالی، حمایت از تروریسم، بی‌ثبات کردن منطقه به خصوص در سوریه، عراق و یمن.»

به گفته این مقام دولتی، طرح مزبور همچنین جاسوسی‌های سایبری و سایر فعالیت‌ها در زمینه گسترش احتمالی برنامه هسته‌ای ایران را نیز هدف قرار داده است.

یک مقام رسمی کنونی دولت آمریکا و متخصص سابق گفته این طرح به قایق‌های رهگیر آمریکایی اجازه تعقیب کشتی‌های ایرانی را می‌دهد که برای شورشیان حوثی یمن و نیز گروه‌های فلسطینی در غزه و صحرای سینای مصر محموله ارسال می‌کنند.

طرح مورد بحث همچنین به ایالات متحده امکان عکس‌العمل‌های سخت‌تر در بحرین را می‌دهد.

مبارزه با داعش، هدف اصلی آمریکا در سوریه و عراق

طرح آماده‌شده علیه ایران حیطه عمل نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق علیه نیروهای ایرانی و مورد حمایت ایران را بیشتر نمی‌کند. به گفته منابع این خبر، هدف اصلی آمریکا در سوریه و عراق گروه دولت اسلامی است و این اولویت ایالات متحده باقی می‌ماند.

وزیر دفاع، مشاور امنیت ملی و رئیس فرماندهی مرکزی و نیروهای ویژه آمریکایی مخالف این هستند که نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق رودرویی شدیدتری با گروه‌های نزدیک به ایران مثل حزب‌الله و دیگر شبه‌نظامیان شیعه پیدا کنند. به عقیده این افراد، آمریکا باید تمرکز اصلی‌اش را در این منطقه بر مقابله با داعش قرار دهد.  

یکی از مقامات آمریکایی منبع این خبر گفته: «هدف اصلی ما از تهیه این طرح این بود که پرزیدنت ترامپ را از لغو توافق اتمی با ایران بازداریم اما او (ترامپ) با پشتیبانی نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل به شدت این احساس را دارد که باید با ایران سخت‌گیرانه‌تر برخورد کرد.»

به گفته این مقام دولت آمریکا تمامی طرح‌هایی که تا کنون در این زمینه تهیه شده‌اند در جهت حفظ برجام بوده‌اند اما این طرح اخیر از همه آنها در این زمینه جلوتر است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی