English

رویکردهای ترامپ برای او خطر آفرین است

رویکردها و سیاست های دونالد ترامپ از زمان ورودش به کاخ سفید اتخاذ کرده از وی شخصیتی ساخته که جایگاه لرزان دارد و با برکناری چهره های سیاسی نزدیک به خود نشان داده است که به بسیاری از مناسبات حزبی هم نگاهی ندارد و همه این مسائل می تواند برای وی خطر افرین باشد.

رویکردهای ترامپ برای او خطر آفرین است

به گزارش خبرگزاری موج، شاید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، تنها رئیس جمهور از زمان تاسیس این کشور تاکنون باشد که از همان ابتدای آغاز دوره ریاست جمهوری اش با اتهامات مستقیم و غیرمستقیم متعددی به خودش و کسانی که در ستاد انتخاباتی اش کار می کردند، مواجه است، با وجود این که بعضی از آنها به مقام های اصلی در قدرت رسیده اند.

ترامپ تنها کسی است که درباره «بیرون راندن او» از کاخ سفید تنها چند ماه بعد از ورودش به این کاخ و ورود اعضای هم حزبی اش به کنگره صحبت شده است. او تنها کسی است که متهم شده به طور مستقیم یا از طریق معاونینش در ستاد انتخاباتی اش با قیصر روسیه، ولادیمیر پوتین، در ارتباط بوده و گفته می شود از ابزارهای متعددی در داخل امریکا و با کمک روسیه استفاده کرده تا به کرسی ریاست جمهوری برسد. او تنها کسی است که جیمی کومی، رئیس (سابق) اف. بی. آی را به دلیل به بیرون درز کردن اطلاعات هدف دار از سمتش برکنار کرده است.

مساله ای که سبب شده کومی علنا و در برابر کمیته تحقیق امنیتی کنگره بگوید که احتمال وجود تقلب در نتیجه انتخاباتی که تا الآن تحقیق بر سر آن ادامه دارد، وجود داشته است. کومی همچنین تاکید کرده است که دستگاه زیر نظر او به تحقیق در این رابطه ادامه می دهد. برای این که با «بستن» پرونده موضوع ژنرال بازنشسته، مایکل فلین، مخالفت شد. کسی که به عنوان مشاور امنیت ملی اش انتخاب شد اما بعد مجبور شد از سمتش استعفا دهد برای این که معاون رئیس جمهور عدم درگیر شدنش در موضوع پرونده روسیه را تکذیب کرد.

مخالفت های کورمی با دستورات ترامپ

کومی همچنین به این دلیل برکنار شد که چون با درخواست ترامپ برای این که تنها به دستورات او عمل کند، مخالفت کرد. وقتی که مقامات عالی رتبه دولت از او خواستند که توجیهی رسمی برای برکناری کومی ارائه دهد، تنها رئیس جمهور امریکا بود که مثل روسای جمهور جهان سوم برخورد کرد و کارهایی را به او نسبت داد که واقعیت نداشتند. بعد از مدت کوتاهی هم از حرف خود برگشت و اعلام کرد که تنها خودش مسئول مستقیم برکناری او به دلایلی است که به هیچ وجه ربطی با توجیهات رسمی ندارد.

ترامپ همچنین تنها فردی است که وقتی وزارت دادگستری مامور ویژه تحقیق پرونده «اتهام دخالت روسیه در انتخابات» شد، عصبانی شد. برای این که این اقدام را توهین به خودش می دانست و دوست نداشت کسی در این پرونده درگیر شود. او همچنین رسانه ها و دشمنان دموکراتش را متهم کرد که به او حمله می کنند و می خواهند او را تخریب کنند. او تنها کسی است که بارها به دفاع از فلین برخواست با وجود این که خود فلین گفت «قصه ای دارد» که به کمیته تحقیق در کنگره در صورتی که به او مصونیت دهد، خواهد گفت. یعنی این که کنگره جلوی تعقیب قضایی او را بگیرد.  وقتی که «مصونیت» او از سوی کنگره رد شد، اسناد او به کمیته تحقیق داده شد و او را احضار کردند، اما او بر مواضع خود پافشاری کرد و به بند پنجم دستگاه قضایی استناد کرد که اگر اطلاعات لازم را بدهد یا به عبارتی «اعتراف کند» دستگاه قضایی از او حمایت خواهد کرد و مورد مصونیت قرار خواهد گرفت.

رسانه های آمریکا به شک افتادند

همه اینها مردم امریکا و رسانه ها را به شک انداخت به گونه ای که دو حزب دموکرات و جمهوریخواه گفتند که موضوع نگران کننده ای وجود دارد که کاخ سفید می ترسد لو برود، در عین حال گفته شد که دولت تلاش می کند موضوعات دیگری را پیش بکشد تا به این موضوع پرداخته نشود.

البته این به آن معنا نیست که کنار زدن ترامپ از ریاست جمهوری سهل یا نزدیک است. البته از زمانی که او کومی را برکنار کرد متخصصین در دفاتر و رسانه ها به دنبال دلایل کافی هستند تا اتهامات وارده به او را ثابت کنند تا اجازه برکناری او از قدرت را بیابند. به نظر می رسد که دعوت از داماد و مشاور ترامپ، جرد کوشنر و دیگران برای حضور در کمیته ویژه تحقیق دلایل کافی را فراهم کند و دعوت به برکناری او را ممکن سازد. تصمیم ترامپ به تعیین تیمی از وکلا برای دفاع از خودش دلیلی بر این ادعاست.

در این چارچوب یکی از دوستان امریکاییم که مسئول مهمی بود و همچنان در عرصه سیاسی امریکا فعال است و وابسته به حزب جمهوریخواه است، گفت: «به تو سال گذشته وقتی که به واشنگتن آمدی، گفتم که انتظار دارم کنگره ترامپ را به دلیل این که در سیاست نادان است و از امور دنیا هیچ اطلاعی ندارد و کسی نمی داند استراتژی او چیست از سمتش برکنار کند. الآن حرفم را باز تکرار می کنم. اما می گویم «برکناری» او ممکن است دیر اتفاق بیفتد برای این که تحقیقات کمیته تحقیق طول می کشد، و برای این که اکثر جمهوریخواهان در دو مجلس کنگره هنوز تصمیمی به «برکناری» ترامپ قبل از انتخابات میان دوره ای سال آینده نگرفته اند مبادا که در در برابر دموکرات ها شکست بخورند. اما بعد از آن امکان برکناری او بیشتر خواهد شد.

البته بعضی ها هم هستند که می گویند ترامپ خودش تصمیم به کناره گیری خواهد گرفت برای این نمی دانست «ریاست جمهوری مسئولیتی واقعا خسته کننده است» همان طور که خودش در یکی از سخنرانی هایش علنا گفت. بعضی ها هم می گویند که او تا آخر دوره اش دوام خواهد آورد اما ریاست جمهوری اش یک دوره ای خواهد بود.»

خلاصه این که جمهوری خواهان «ژنرالی» که ترامپ به آنها اعتماد داشت و به سمت های مختلف انتخاب کرد و دموکرات ها به آنها اعتماد داشتند که شاید بتوانند ترامپ را «عاقل» کنند یا حداقل به یک «شهروند بد» تبدیل کنند، تا الآن کاری از پیش نبرده اند. شاید آنها اگر ببینند نمی توانند کاری از پیش ببرند مجبور شوند استعفا دهند.

متن ترجمه شده بخشی از مطلب سرکیس نعوم ستون نویس روزنامه لبنانی النهار

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی