English

ظریف:

اگر عربستان خواهان ایجاد صفحه جدید با ایران است ما آماده‌ایم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: زمان آن رسیده است تا تمام اطراف برای ایجاد صلح و ثبات در سوریه و ایجاد گفت‌وگو میان تمام گروه‌ها در آن همکاری کنند و در یک مسیر سیاسی حرکت کنند.

اگر عربستان خواهان ایجاد صفحه جدید با ایران است ما آماده‌ایم

به گزارش خبرگزاری موج، محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه المیادین شکست محاصره منطقه دیرالزور که به مدت سه سال گروهک داعش بر آن مسلط بود را به مردم سوریه تبریک گفت.

وی در ادامه شکست محاصره دیرالزور را یک پیروزی بزرگ و مهم در برابر تروریست‌ها و افراط‌گرایان توصیف کرد.

ظریف با اشاره به نزدیکی نابودی داعش در سوریه و مردود شمردن راه‌حل نظامی در سوریه گفت: روند گفت‌وگو میان اطراف موجود در سوریه باید تسهیل شود و از زمان به وجود آمدن بحران سوریه نشست آستانه موفق‌ترین نشست بوده است و نشست آینده آستانه فرصتی مناسب برای حمایت از آنچه تاکنون محقق شد و همچنین تقدیم کمک‌های بشردوستانه و جلوگیری از خونریزی است.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت: ما به منظور پایان دادن به درگیری‌های سوریه، بحرین و جنگ غیرعاقلانه یمن آماده‌ایم با تمام کشورهای اسلامی از جمله عربستان همکاری کنیم. عربستان، امارات و کشورهایی که در حال جنگ با یمن هستند تاکنون هیچ دستاوردی نداشتند.

وی در ادامه با اشاره به عربستان گفت: ایران همیشه آماده گفت‌وگو بوده است اما کشورهای همسایه آمادگی را نداشتند و ما از هرگونه تحول در این راستا استقبال می کنیم. اگر عربستان خواهان ایجاد صفحه جدید با ایران است ما نیز آماده آن هستیم و برای ایجاد صفحه جدید نباید به اوضاع منطقه نگاه کرد زیرا وضع بحرانی است و به جای آن باید در مورد همکاری بحث شود. تفاهم و گفت‌وگو در منطقه نیازمند تغییر برخی روش‌ها است که مهمترین آنها وارد کردن امنیت از خارج است زیرا کشورهای منطقه قدرت و توانایی آن را دارند که پایه‌های امنیت و ثبات را بنا کنند.

ظریف در ادامه با اشاره به اینکه افراط گرایی در تمام کشورهای منطقه وجود دارد و هیچ یک از کشورهای منطقه چه عربستان و چه کشورهای دیگر از این قاعده مستثنی نیستند، گفت: برای ایران نه تنها ثبات منطقه خلیج فارس بلکه ثبات تمام کشورهای منطقه مهم است و ایران یک شریک مهم و آماده برای همکاری با تمام همسایگان به منظور ایجاد امنیت و ثبات است.

وی همچنین گفت: ما برای حمایت از ملت فلسطین هزینه‌های زیادی کردیم همچنین از دیگر کشورها و اطراف از جمله کردها حمایت کردیم و روابط با عربستان در سطح خوبی نیست و امیدواریم که این روابط بهبود یابد.

وی در رابطه با مصافحه با عادل الجبیر در استانبول گفت: این دیدار در چارچوب حمایت از ملت فلسطین انجام شد و قوانین دیپلماتیک ما را بر این وا می دارد که رفتارمان متمدنانه باشد. تمام کشورهای اسلامی برای قضیه فلسطین باید متحد شوند زیرا این قضیه چالشی است که تمام امت اسلامی با آن مواجه هستند.

ظریف در ادامه گفت: خوشحالم که حج امسال بدون هیچ مشکلی به پایان رسید و موضع ایران همیشه عدم سیاسی کردن حج بوده است.

وی در رابطه با قطر گفت: ایران به منظور مقابله با تحریم‌های قطر از این کشور حمایت می کند زیرا معتقدیم که هیچ ملتی مستحق این اختناق نیست علیرغم اینکه ما در مشکلات کشورهای همسایه در منطقه هیچ دخالتی نمی‌کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه