English

مسکو و ابوظبی در باره سوریه و ایران دیدگاه متفاوتی دارند

نشست خبری وزرای خارجه روسیه و امارات، اختلاف مواضع دو کشور پیرامون اوضاع در سوریه و نقش ایران را نشان داد، در حالی که مسکو و ابوظبی به دنبال توسعه روابط و مشارکت راهبردی هستند.

مسکو و ابوظبی در باره سوریه و ایران دیدگاه متفاوتی دارند

به گزارش خبرگزاری موج، روزنامه کامرسانت نوشت: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه به امارات متحده عربی سفر کرد، کشوری که مدعی داشتن نقش شریک اصلی تجاری-اقتصادی روسیه در منطقه خلیج فارس است.

به عقیده کارشناسان، روابط مسکو و ابوظبی ممکن است توسعه بیشتری پیدا کند، البته اگر دوستی بین روسیه و جمهوری اسلامی ایران مانع از ادامه آن نشود. از جمله مواردی که عامل ایران باعث اختلاف نظر در مواضع روسیه و امارات شده، در زمان بررسی بحران سوریه به وضوح آشکار شد و این مسئله حتی منجر به آن شد که کنفرانس مطبوعاتی مشترک سرگئی لاوروف با "عبدالله بن زید النهیان" وزیر خارجه امارات، پایان چندان دلچسبی برای طرفین نداشته باشد.

در کنفرانس مطبوعاتی ابوظبی در خصوص بحران در روابط کشورهای عربی با قطر که جنجالی ترین موضوع مطرح در منطقه خلیج فارس است، هیچ صحبتی به میان نیامد، هرچند به گفته منابع خبری این روزنامه، این مسئله در گفتگوهای رو در روی وزرای خارجه مطرح شده بود. ولی ظاهرا صحبت خاصی برای اشاره به آن بطور علنی وجود نداشت. ضمن اینکه این موضوع قطعا در مذاکرات امروز (چهارشنبه) لاوروف در قطر، در مرکز توجه طرفین قرار خواهد داشت.

در کنفرانس مطبوعاتی ابوظبی، بیشتر توجه روی مسائل پیرامون سوریه معطوف شده بود که مواضع وزیر خارجه روسیه و امارات متحده عربی چندان هم بر یکدیگر مطابقت نداشت. ضمن اینکه زمانی که طرف اماراتی در صحبت از نقش ایران و ترکیه در سوریه، بلند شده و دست میهمان روسی خود را گرفت، لاوروف ممانعتی نکرد، ولی هیچ لبخندی هم به روی چهره وی دیده نشد که نشان دهنده عدم رضایت وی از این اقدام بود.

در جریان مذاکرات وزرای خارجه دو کشور، روابط دوجانبه، بخصوص در زمینه اقتصادی و تجاری نیز مورد بررسی قرار گرفت. لاوروف یادآور شد که پیشرفتهایی که در روابط دوجانبه حاصل شده، آن را به سطح مشارکت راهبردی هدایت می کند. در سال 2013 میزان مبادلات بازرگانی بین دو کشور حداکثر به 2،5 میلیارد دلار می رسید، ولی تا سال 2016 این میزان کاهش داشته و تا 1،24 میلیارد رسید که تنها 273 میلیون دلار آن واردات بود. ضمن اینکه امارات جایگاه پنجاه و سوم را در فهرست شرکای تجاری روسیه به خود اختصاص داد که البته در میان کشورهای منطقه خلیج فارس، بالاترین رتبه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه