English

توصیه نیویورک‌تایمز به ترامپ برای تعامل با ایران

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با انتقاد از رویکرد دونالد ترامپ در قبال ایران و توافق هسته‌ای نوشت: واشنگتن می‌تواند همچون دیگر رقبایش، با ایران نیز وارد تعامل شود و برای حل مناقشات منطقه با تهران همکاری کند.

توصیه نیویورک‌تایمز به ترامپ برای تعامل با ایران

به گزارش خبرگزاری موج به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، مخالفان توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اغلب اعتراض می‌کنند که این توافق به دیگر موضوعات مورد نگرانی در ارتباط با ایران رسیدگی نمی‌کند اما این نگرانی ها دلیل قانع کننده‌ای برای نابود کردن توافق هسته‌ای نیستند، کاری که دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا تلاش می‌کند با فشار آوردن بر دولتش و با وجود نبود هیچ سندی انجام دهد و اعلام کند که ایران در حال نقض متن توافق است.

منتقدان این حقیقت را نادیده می گیرند که هدف توافق با ایران ، موضوع هسته‌ای این کشور بوده است. آن‌ها همچنین به این نکته توجه نمی‌کنند که این توافق، همان گونه که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وحتی خود ترامپ تائید می‌کند ، کارساز بوده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا می‌تواند با ایران در خصوص مسائل منطقه همکاری داشته باشد، نوشت: پس از چند دهه نبود هرگونه روابط میان تهران و واشنگتن وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و در جریان مذاکرات هسته‌ای با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند اما ترامپ به جای اینکه از این اتفاق به عنوان یک سنگ بنا استفاده کند، حتی از دیدار با ایرانی ها سر باز زده است.

واشنگتن می‌تواند از کانال وزیران امور خارجه برای حل مناقشات پیش‌تر از آن که بزرگتر و گسترده تر شوند استفاده کند و راه حل هایی برای افغانستان ، سوریه ، یمن و عراق بیابد. حتی سابقه همکاری نیز وجود دارد .  ایران و آمریکا پس از سقوط طالبان در سال 2001 برای تشکیل دولت جدید افغانستان و شکل گیری یک دولت متحد در سال 2014 با یکدیگر همکاری کردند. این دو کشور همچنین می‌توانند برای مقابله با قاچاق مواد مخدر که یک نگرانی مشترک است، با یکدیگر همکاری داشته باشند. ایران در عراق نیز با داعش مبارزه کرده است.

به نوشته نیویورک تایمز، ایران برای نادیده گرفتن بیش از حد بزرگ است و اگر واشنگتن بخواهد آن طور که برخی مقامات می گویند، به دنبال تغییر نظام در این کشور باشد، خطراتش بسیار بزرگ خواهد بود.

بنابراین، باتوجه به اینکه در سالهای اخیر یک دولت میانه رو در ایران روی کار آمده است، آمریکا می‌تواند با این کشور همچون دیگر رقبایش، روسیه و چین  وارد تعامل شود و از مناقشه بیشتر بپرهیزد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه