English

ارتباط نزدیک عربستان با طالبان افغانستان

یکی از نزدیکان سابق بن لادن که از مبتکران طرح گفت‌وگوهای صلح بوده، فاش کرد که پیش از امارات و قطر، عربستان نیز خواستار میزبانی از دفتر سیاسی طالبان بود اما به دلیل عدم موفقیت برای ایجاد سازوکارهای ضروری موفق به این کار نشد.

ارتباط نزدیک عربستان با طالبان افغانستان

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از «میدل ایست آی»، «عبدالله انس» یکی از اعضای ارشد سابق مجاهدین در افغانستان و از دوستان سابق بن لادن که نقش مهمی در ایجاد روند صلح در افغانستان داشت نیز فاش کرد که به غیر از امارات و قطر، عربستان نیز خواستار میزبانی از دفتر سیاسی طالبان در خاک خود بوده است.

وی اظهار داشت ادعای امارات و ریاض مبنی بر اینکه قطر با میزبانی از دفتر سیاسی طالبان در دوحه از گروه‌های اسلامی افراط‌گرا حمایت می‌کند، باعث تعجب وی شده است.

«یوسف العتیبه» سفیر امارات در آمریکا پنیشرگفته بود که قطر با میزبانی از طالبان و اخوان المسلمین از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند.

عبدالله انس در این باره گفت: اگر قطر از طالبان برای گفت‌وگوهای صلح میزبانی می‌کند، طرح ایجاد دفتر سیاسی طالبان پیش از این توسط عربستان مطرح شده بود.

وی تصریح کرد: برخی از مذاکرات نیز در امارات برگزار شد بنابراین اگر قطر از تروریست‌ها میزبانی کرده، پس در نتیجه پیشتر نیز امارات از این «تروریست‌ها» میزبانی کرده است.

ایجاد «روند صلح» بین حکومت افغانستان و طالبان در واقع پیشنهاد انس بوده و در سال 2006 تا 2008 وی برای ایجاد آن  چندین بار به عربستان سفر کرد.

«میدل ایست آی» در ادامه نوشت که به گفته یکی از منابع، قطر در ژوئن سال 2013 در حالی دفتر سیاسی طالبان را افتتاح کرد که پیش از آن عربستان در ایجاد مکانیسم موثر برای میزبانی از طالبان شکست خورده بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی