English

طرح السیسی برای تحقق آشتی ملی فلسطین

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر طرحی را برای پایان دادن به اختلافات داخلی فلسطین و تحقق آشتی ملی ارائه داده که مورد موافقت حماس و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان قرار گرفته است. البته قبل از آن عباس طرحی جایگزین را ارائه داده بود که حماس با آن مخالفت کرده بود.

طرح السیسی برای تحقق آشتی ملی فلسطین

به گزارش خبرنگار حوزه بین الملل خبرگزاری موج، منابع موثق فلسطینی در گفت و گو با روزنامه الحیاة چاپ لندن تاکید کردند که سیسی در جریان سفر اخیر عباس به قاهره او را در جریان طرح خود قرار داده است و او نیز تحت فشارهای السیسی با این طرح موافقت کرده است اما بعدا آن را پشت گوش انداخته است و ماجد فرج مدیر سازمان اطلاعات تشکیلات خودگردان را مکلف به ارائه طرحی جایگزین کرده است.

طرح سیسی که مورد تایید حماس قرار گرفته است، شامل 6 بند است: نخست انحلال کمیته اداری دولتی، دوم همزمان با انحلال این کمیته عباس باید تمامی اقدامات، تدابیر و مجازات ها علیه غزه و حماس را لغو کند، سوم اینکه دولت وفاق ملی بتواند آزادانه در نوار غزه فعالیت داشته باشد و در بند چهارم بر حل مشکل کارمندان حماس و ادغام آنان در دستگاه دولتی تاکید شده است. بند پنجم شامل سازماندهی انتخابات سراسری فلسطین می باشد و در بند ششم هم آمده است که قاهره از تمامی طرف های فلسطینی برای گفتمان همه جانبه به منظور بررسی راه های پایان دادن به دودستگی و اختلافات داخلی فلسطین دعوت خواهد کرد.

بنابر این گزارش، عباس پس از موافقت با طرح مصر، ماجد فرج را مامور کرده تا طرحی جایگزین را به رهبران حماس ارائه دهد. فرج نیز در گفتگوی تلفنی با یکی از رهبران حماس در 27 جولای گذشته، طرحی متشکل از 3 بند را به وی ارائه داده است که ظاهرا همان شروط سابقی بوده که عباس برای حماس وضع کرده بود.

منابع آگاه فلسطینی اظهار داشتند که در طرح عباس نخست بر منحل کردن کمیته اداری دولتی در غزه که حماس آن را تشکیل داده و از مجلس قانونگذاری فلسطین هم رای اعتماد گرفته، تاکید شده است. در بند دوم عنوان شده که دولت وفاق ملی که در دوم ژوئن 2014 تشکیل شد و تاکنون نتوانسته اداره امور نوار غزه را بدست بگیرد، باید بتواند آزادانه در این باریکه فعالیت داشته باشد. بند سوم هم شامل سازماندهی انتخابات سراسری فلسطین اعم از انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان، مجلس قانونگذاری و شورای ملی فلسطین با استناد به توافقنامه های قبلی میان دو جنبش حماس و فتح خواهد بود که آخرین مورد این توافقنامه ها در فوریه گذشته در بیروت انجام شد.

این منابع تاکید کردند که ماجد فرج در گفتگو با این رهبر حماس این شرط را تعیین کرده است که حماس به اصطلاح هجمه تند و گسترده خود علیه عباس را به عنوان مقدمه اجرای این طرح متوقف کند به ویژه اینکه او اکنون از سوی آمریکا و اسرائیل نیز به شدت مورد حمله قرار گرفته است. منابع مذکور معتقدند که هدف از طرح جدید ماجد فرج در حقیقت جلوگیری از هرگونه ارتباط و برقراری رابطه میان حماس، مصر و محمد دحلان از رهبران سابق فتح و جلوگیری از اجرایی شدن طرح ارائه شده مصر است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه