English

در پی ایجاد تنش میان چین و هند

پکن: اقدام نظامی منتفی نیست

روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین گزارش داد، پکن قصد دارد ظرف دو هفته آتی "عملیات نظامی محدودی" برای اخراج نیروهای هند از منطقه دولکام انجام دهد. تنش مرزی در این منطقه مورد مناقشه از یک ماه پیش در پی اجرای طرح احداث جاده‌ای در آن منطقه آغاز شد و پکن "خروج فوری واحدهای نظامی هند" از این منطقه را خواستار است.

پکن: اقدام نظامی منتفی نیست

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری پی‌تی‌آی، چین و هند از ۱۶ ژوئن و زمانی که نیروهای چینی ساخت جاده‌ای در منطقه مورد مناقشه چین-بوتان را آغاز کردند، شروع شد و تنش مرزی میان کشورهای هند و چین در منطقه‌ هیمالیا شدت گرفت.

سخنگوی وزارت دفاع چین جمعه اعلام کرد، اگر هند به عنوان متحد بوتان نیروهای خود را از منطقه مورد مناقشه میان دو کشور خارج نکند، وقوع جنگ منتفی نیست. او ضمن تاکید بر این که "تاکنون پکن به شدت خویشتندار بوده است" گفت در صورت عدم خروج سربازان هندی از منطقه "ارتش چین با قاطعیت از تمامیت ارضی و منافع امنیتی خود دفاع خواهد کرد". سخنگوی وزارت دفاع هم‌چنین گفت که "صبر و نیت خیر" مقامات پکن بی‌پایان نیست.

دولت چین، هند را متهم می‌کند که از یک ماه پیش بر تعداد واحدها و تجهیزات نظامی خود در منطقه افزوده است. گفته می‌شود که واحدهای چینی روز جمعه یک موشک به سوی پایگاه‌های نظامی هند پرتاپ کرده‌اند. بنا بر گزارش منابع هندی، نزدیک به ۳۰۰ سرباز در این منطقه مستقر هستند.

 

جلوگیری از ساخت جاده

تنش جدید میان هند و چین از آغاز فعالیت کارگران چینی در منطقه‌ کوهستانی هیمالیا برای ساختن جاده‌ای از طریق تپه‌ "دولکام" شدت گرفته است. چین و بوتان مدعی هستند که ناحیه یادشده بخشی از خاک کشور آن‌ها را تشکیل می‌دهد. چین، هند را متهم می‌کند که برای حمایت از متحد خود بوتان و تقویت نیروهای این کشور، سرباز به خاک چین اعزام کرده است تا از ادامه کار ساخت جاده جلوگیری کنند.

سوشما سواراج، وزیر امور خارجه‌ هند نیز ضمن تاکید بر این که "تغییر یک جانبه‌ی مرزها" از سوی چین "چالشی مستقیم برای امنیت" هند است، گفت که راهکار سیاسی تنها راه‌ حل درگیری در "دولکام" است. او پیش‌شرط آغاز گفت‌وگوها را، خروج سربازان هر دو کشور از منطقه دانست. هند و چین بیش از ۳۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه