English

موضع پکن نسبت به تنش‌های مرزی با دهلی نو سفت و سخت شده است

در آستانه برگزاری اجلاس بریکس و دیدار رهبران دو کشور هند و چین در حاشیه این اجلاس، پکن موضع سخت و انعطاف ناپذیری نسبت به تنش‌های مرزی با دهلی نو اتخاذ کرده است.

موضع پکن نسبت به تنش‌های مرزی با دهلی نو سفت و سخت شده است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌ها اعلام کردند: پکن تمایل دارد که مسئله تنش مرزی با هند را پیش از آغاز اجلاس بریکس حل کند، زیرا پکن تمایل دارد همکاری و دوستی خود را با کشورهای در حال توسعه نشان دهد، اما چین به تازگی موضع انعطاف ناپذیری را در قبال تنش‌های مرزی با هند اتخاذ کرده است.

اجلاس بریکس در اوایل ماه سپتامبر در شهر شیامن چین برگزار می‌شود. انتظار می‌رود شی جین پینگ، رئیس جمهور چین با نارندا مودی، نخست وزیر هند در جریان این نشست دیدار و گفت‌وگو کند.

در همین حال، به تازگی چین هند را به این امر متهم کرد که بهانه‌های جعلی درباره ورود غیر قانونی ارتش هند به سرزمین چین مطرح کرده است.

وزارت خارجه پکن اعلام کرد چین تمام تدابیر لازم را برای حفظ حقوق مشروع و قانونی و منافع خود اتخاذ خواهد کرد.

طبق تفسیر چین از وقایع، اوایل ماه ژوئن نگهبانان هندی وارد خاک چین شده و مانع کار در جاده‌ای در فلاتی مجاور ایالت کوهستانی "سیکیم" هند شدند. پس از آن، سربازان هر دو کشور در نزدیکی دره‌ای تحت کنترل چین که هند را از متحد نزدیکش "بوتان" جدا می‌کند و اجازه دسترسی چین به گذرگاه "سیلیجیری" را می‌دهد، رو در روی یکدیگر قرار گرفتند.

 در سال ۲۰۱۴ نیز در آستانه سفر رییس جمهور چین به هند، نیروهای دو کشور در مقابل یکدیگر قرار گرفتند که با عقب نشینی هر دو طرف این تنش حل شد. 

 همچنین پس از این تقابل میان نیروهای دو کشور، وو کیان، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد: "تکان دادن یک کوه آسان است، اما متزلزل کردن ارتش آزادی‌بخش خلق چین سخت است".

وی افزود، توانایی چین در دفاع از اراضی و حاکمیت خود به طور مداوم در حال تقویت است.

هند به چین هشدار داده است که ساخت و ساز در این جاده که در نزدیکی مرز مشترک میان دو کشور است، پیامدهای امنیتی جدی‌ به همراه خواهد داشت.

سخنگوی چین اعلام کرد، خروج نیروهای مرزی هند از چین پیش شرط حل این وضعیت است. وی افزود، ارتش این کشور تدابیر اضطراری در این منطقه فلاتی را اتخاذ کرده است و تمرکز بر روی استقرار و مانور نظامی افزایش خواهد یافت.

وو کیان تصریح کرد:"ما شدیدا خواستار انجام اقدامات کاربردی، توقف تحریک‌ها و همراهی هند با چین برای حفظ صلح و آرامش در این منطقه  هستیم".

 مسئولان دولت‌های چین و هند به خبرگزاری رویترز اعلام کردند، دیپلمات‌های این دو کشور متعهد شده‌اند که برای عدم تشدید مجدد این بن بست تلاش کنند و سفیر هند در پکن رهبری تلاش‌ها برای یافتن راهی برای کاهش تنش‌ها را برعهده دارد.

رسانه دولتی چین به هند درباره "سرنوشتی بدتر از شکستی" که در جنگ مرزی میان این دو کشور در سال ۱۹۶۲، هند متحمل آن شد، هشدار داده است. به تازگی رسانه دولتی چین اعلام کرد که ارتش این کشور مانورهای نظامی در نزدیکی منطقه جنگی سیکیم برگزار کرده‌ است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه