English

هشدار دیده‌بان حقوق بشر درباره افزایش اختلافات قومی میان رهبران حکومت افغانستان

سازمان جهانی دیده‌بان حقوق بشر درباره افزایش اختلافات قومی بین رهبران حکومت افغانستان هشدار داد و تشدید این اختلافات را برای ثبات سیاسی در این کشور خطرناک توصیف کرده است.

هشدار دیده‌بان حقوق بشر درباره افزایش اختلافات قومی میان رهبران حکومت افغانستان

به گزارش خبرگزاری موج ، سازمان جهانی دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که تشدید اختلافات قومی بین رهبران حکومت ممکن است دامنگیر نیروهای امنیتی و دفاعی در این کشور شود.

این سازمان بین‌المللی هشدار داده است که اگر تنش‌های قومی بین رهبران سیاسی افغانستان ادامه یابد احتمال می‌رود که این تنش‌ها دامن نیروهای امنیتی افغان را نیز بگیرد.

«پاتریشیاگوسمن» از پژوهشگران ارشد دیده‌بان حقوق بشر در نشست این سازمان گفت: «پس از انفجار چهارراهی زنبق در کابل، انفجار در مراسم خاکسپاری پسر معاون سنای افغانستان و کشتار معترضان کابل، صف بندی‌های قومی در بین مقامات ارشد حکومت برجسته شده که این تقسیمات ممکن است در بین نیروهای امنیتی افغان نیز شکاف خطرناکی را ایجاد کند.»

گوسمن در ادامه افزود: طولانی شدن بررسی‌های دولت ترامپ برای تعیین استراتژی در افغانستان به نظر می‌رسد به این علت است که رئیس‌جمهور آمریکا به افزایش اختیارات سربازان آمریکایی، حمایت و تجهیز نیروهای امنیتی افغان تمرکز کرده است.

این عضو ارشد دیده‌بان حقوق بشر از دولت ترامپ انتقاد کرد که بجای تمرکز برمسائل نظامی باید برای ایجاد یک راهبرد سیاسی برای حکومتداری موثر در افغانستان که تنش‌های قومی را کاهش دهد، تمرکز کرد که از دید این سازمان، این موضوع راه را برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا در افغانستان هموار خواهد کرد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر از عملکرد آمریکا در افغانستان نیز انتقاد کرده و معتقد است که آمریکا به مسائل سیاسی در این کشور توجه ندارد و تنها بر مسائل نظامی در این کشور تمرکز کرده است.

این سازمان جهانی حقوق بشری از برتری طلبی یک قوم خاص در اطراف اشرف غنی خبر داده اما تشکیل شورای ائتلاف نجات افغانستان را نیز برای تحقق اهداف شخصی دانسته است.

از سوی دیگر «دواخان‌مینه‌پال» معاون سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان در واکنش به گزارش دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده است که بافت قومی در افغانستان نقطه قوت این کشور است و حکومت تلاش دارد تا زمینه مشارکت عمومی و عدالت را در بخش‌های مختلف تامین کند».

«جاوید فیصل» معاون سخنگوی ریاست اجرایی نیز تاکید کرد: «ما متعهد به کار مشترک در حکومت هستیم، مقامات افغان، سیاستمداران و مقامات نیروهای امنیتی برای ایجاد اختلافات تلاش نمی‌کنند و به کسی اجازه دامن زدن به اختلافات قومی را نیز نخواهند داد.»

این در حالی است که کشمکش‌های اخیر میان اشرف‌غنی و منتقدان به‌ویژه ائتلاف نجات افغانستان با محوریت ژنرال دوستم، محقق و عطا محمدنور باعث دو دستگی در مقامات ارشد حکومت وحدت ملی و احزاب سیاسی شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه