English

افشاگری نماینده پارلمان کردستان عراق

چپاول درآمدهای نفتی کرکوک توسط احزاب کردی

علی محمدصالح عضو پارلمان اقلیم کردستان عراق از جنبش تغییر در گزارشی تفصیلی به مسئله نفت کرکوک و درآمدهای آن پرداخته و دو حزب دمکرات کردستان عراق (پارتی) و اتحادیه میهنی کردستان (یکیتی) را به چپاول این درآمدها متهم کرده است.

چپاول درآمدهای نفتی کرکوک توسط احزاب کردی

به گزارش خبرگزاری موج، متن گزارش نماینده پارلمان کردستان عراق در رسانه‌های محلی منتشر شده است. علی محمدصالح که نائب رئیس کمیسیون اقتصادی و عضو کمیسیون منابع طبیعی پارلمان اقلیم است در گزارش خود می‌گوید: همچنانکه در 10 سال گذشته سیاست نفتی مملو از فساد، اقلیم کردستان را به این وضعیت رسانیده است، نفت کرکوک نیز در 3 سال گذشته و تحت سلطه احزاب اتحادیه میهنی و دمکرات کردستان عراق سرشار از غارت و چپاول است .

وی همچنین می‌گوید: در 3 سال گذشته نفت کرکوک در چارچوب پروسه‌ای غیر شفاف و فاسد مدیریت شده است که این دو حزب سیاسی کرد در خصوص درآمدهای آن به توافق رسیده‌اند.

نفت کرکوک از پنج میدان اصلی آوانا، بای حسن، جمبور، خباز و باباگورگور استخراج می‌شود که در بخش جنوب و جنوب غربی این شهر واقع شده‌اند و در حال حاضر از سوی نیروهای پیشمرگ وابسته به این دو حزب سیاسی کرد کنترل شده اند.

علی محمدصالح فاش ساخته است: در سپیده‌دم 10 ژوئیه 2014 نیروهای لشکر یکم نفت و گاز وابسته به حزب دمکرات کردستان عراق میدان‌های نفتی آوانا و بای حسن را کنترل کردند. بر اساس اعلام رسمی وزارت نفت عراق، تولید روزانه این میادین 262 هزار بشکه است، قیمت هر بشکه نفت در آن زمان نزدیک به 85 دلار بوده است که بعدها کاهش یافت، در مجموع در سه سال گذشته 12 میلیارد و 733 میلیون دلار از این دو میدان فروش شده که کرکوک حتی یک درصد از این درآمد را دریافت نکرده است.

عضو پارلمان اقلیم کردستان در ادامه می‌گوید: درآمد نفتی این میادین در آن 36 ماه حقوق 25 ماه کارمندان و حقوق بگیران اقلیم را تامین می‌کرد اما میدان‌های فوق در نتیجه یک توافق سیاسی به حزب دمکرات کردستان عراق واگذار شد.

وی با اشاره به مخالفت‌های پیشین نجم‌الدین کریم استاندار کرکوک با حزب دمکرات کردستان عراق، اعلام کرده که پس از کنترل این میادین نفتی وی به دوست و همسفر حزب مسعود بارزانی تبدیل شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه