English

مکرون با دو شخصیت اصلی بحران لیبی دیدار می کند

کاخ الیزه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه فردا (سه شنبه) با «فایز السراج» نخست وزیر دولت وفاق ملی و «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش ملی لیبی دیدار می کند.

 مکرون با دو شخصیت اصلی بحران لیبی دیدار می کند

به گزارش خبرگزاری موج از خبرگزاری فرانسه، در این بیانیه آمده است: «فرانسه در نظر دارد از طریق این طرح، روند دستیابی به یک توافق سیاسی بین رئیس شورای لیبی و فرمانده ارتش ملی این کشور را زمانی که «غسان سلامه» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در لیبی حضور دارد، آسان کند.»

مشورت با همه شرکای فرانسه برای حمایت از تلاش ها در جهت دستیابی به یک مصالحه سیاسی زیر نظر سازمان ملل متحد، از دیگر اهداف این نشست اعلام شده است.

در بیانیه کاخ الیزه «چالش اصلی لیبی برآورده کردن نیازهای اساسی مردم این کشور با یک ارتش متحد زیر نظر یک حکومت مدنی» اعلام و اضافه شده است: «کنترل خاک و مرزهای لیبی برای مبارزه با گروه های تروریستی و قاچاق اسلحه و مهاجران، یک ضرورت است تا به یک زندگی باثبات بازگشت.

بر اساس این گزارش، «فایز السراج» که توسط سازمان ملل متحد و غرب حمایت می شود اوایل ژانویه 2016 با رقیب خود مارشال «خلیفه حفتر» در ابوظبی دیدار کرد.

به گزارش ایرنا، اواسط اردیبهشت امسال رسانه های خبری اعلام کردند که «فایز السراج» رئیس شورای ریاست جمهوری و نخست وزیر دولت توافق ملی لیبی و ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور پس از دیدار دوجانبه در شهر ابوظبی پایتخت امارات، بر سر بیشتر مسائل مورد اختلاف، به توافق رسیده بودند.

لیبی در حال حاضر دو دولت موازی دارد؛ یکی دولت وفاق ملی به ریاست فائز سراج در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دیگری دولت طبرق در شرق لیبی به ریاست ژنرال حفتر فرمانده نیروهای مسلح این کشور.

کشور لیبی از سال 2011 عرصه تنش ها و آشوب های شدید داخلی و اشغال گروه تروریستی - تکفیری داعش بود. قیام مردم لیبی تحت تاثیر انقلاب های تونس و مصر آغاز شد و با برخورد خشن و ضد حقوق بشری قذافی دیکتاتور سابق این کشور با این اعتراضات و دخالت ناتو در راستای حمایت از معترضان و مرگ قذافی، بحرانی در لیبی شکل گرفت که تا امروز ادامه دارد.

لیبی از جمله کشورهای آفریقایی نفت خیز و ثروتمند است که با ظهور اعتراض های مردمی و برخورد شدید معمر قذافی با این اعتراض ها به درگیری های داخلی کشیده شد و نه تنها دمکراسی در این کشور حاکم نشد بلکه دو دولت در این کشور تشکیل و دخالت های بین المللی رو به فزونی رفت و بحران مهاجرت به کشورهای همسایه نیز در کنار مشکلات دیگر افزوده و این کشور عرصه ای برای تاخت و تاز گروه تروریستی - تکفیری داعش شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی