English

سفر فیلیپ ششم پادشاه اسپانیا به لندن

سرویس بین الملل- فیلیپ ششم پادشاه اسپانیا برای انجام یک دیدار رسمی از انگلیس وارد لندن شد.

سفر فیلیپ ششم پادشاه اسپانیا به لندن

به گزارش خبرنگار حوزه بین الملل خبرگزاری موج به نقل از روزنامه فرانسوی لوفیگارو، پادشاه اسپانیا را در این سفر همسرش اتیزیا و شماری از شخصیت های سیاسی اسپانیا همراهی می کنند.

بنابر این گزارش، پادشاه اسپانیا در جریان سفر سه روزه خود به لندن در باره برگزیت و بحران جبل الطارق با مقامات لندن گفت وگو خواهد کرد.
آنا رومورو کارشناس مسایل اسپانیا ضمن مهم خواندن این سفر گفت: لندن و مادرید برهه سختی را پشت سر می گذرند از یک سو موضوع برگزیت یعنی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مطرح است  و از سوی دیگر بحران استقلال طلبی کاتالونیا در اسپانیا مادرید را دچار سردرگمی کرده است.

پادشاه اسپانیا امروز چهارشنبه مقابل نمایندگان مجلس انگلیس در خصوص مسائل مختلف از جمله بحران جبل الطارق سخنرانی خواهد کرد.
 

جبل الطارق مورد اختلاف انگلیس و اسپانیا است

تنگه جبل‌الطارق در واقع کانالی است که دریای مدیترانه را به اقیانوس اطلس پیوند می‌دهد و در مقابل میان اسپانیا و مراکش جدایی می‌افکند. عرض این تنگه در باریک‌ترین قسمت ۷/۷ مایل دریایی (۳/۱۴‌ کیلومتر) است و عمق آن بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر متغیر است. 

جبل‌الطارق یک نام عربی است که البته این نام‌گذاری علت تاریخی دارد. در سال ۷۱۱م، طارق بن زیاد از روسای قبیله مور در سپاه اسلام به منظور فتح اسپانیا، تنگه جبل‌الطارق را محاصره کرد. 

سپاه مسلمانان با گذر از این تنگه موفق به فتح بسیاری از مناطق اسپانیا شدند. از آن دوران این تنگه به تنگه جبل‌الطارق مشهور شده است. نام پیشین این تنگه، ستون‌های هرکول بود. 

گفتنی است تنگه جبل‌الطارق ۴/۵ کلیومتر طول و ۱/۲ کلیومتر عرض دارد. این تنگه دو قاره اروپا و افریقا را از هم جدا کرده است. 

شهر جبل‌الطارق در کرانه شمال غربی تنگه واقع شده و سال‌های طولانی در استعمار بریتانیا بوده است. تنگه جبل‌الطارق دارای موقعیت ژئوپلتیکی و استراتژیکی مهمی است. بندر جبل‌الطارق، بندر آزادی است که کشتی‌ها برای سوخت‌گیری در اسکله‌های آن پهلو می‌گیرند. 

تنگه جبل‌الطارق همواره محل اختلاف اسپانیا و بریتانیا بوده است. دولت محلی این منطقه طرحی را به منظور احداث یک صخره مصنوعی در دریا در نظر گرفت که مقامات مادرید طرح اعلام شده را اقدامی به منظور جلوگیری از ورود قایق‌های ماهیگری اسپانیا به آب‌های آزاد دانستند. 

به همین دلیل اسپانیایی‌ها تردد وسایل نقلیه میان مرز اسپانیا و جبل‌الطارق را در کنترل گرفتند. 

چندی پیش دولت بریتانیا اسپانیا را متهم کرد که حاکمیت بریتانیا در تنگه جبل‌الطارق را نقض می‌کند. اسپانیا ۳۰۰ سال پیش تنگه جبل‌الطارق را به بریتانیا واگذار کرد اما اکنون مقامات اسپانیایی خواهان باز پس‌گیری این منطقه هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه