English

واشنگتن عربستان را به جای ترکیه در ناتوی واقعی وارد کرده است

به اعتقاد کارشناس مسائل بین‌الملل، آمریکا به‌ نوعی عربستان سعودی را به جای ترکیه در ناتوی واقعی وارد کرده است. آمریکا یارگیری‌های مجازی انجام می‌دهد و به دنبال ایجاد پایگاه مجازی است.

واشنگتن عربستان را به جای ترکیه در ناتوی واقعی وارد کرده است

به گزارش خبرگزاری موج، «فرشید باقریان» در خصوص تنش­‌های آنکارا با متحدان منطقه­‌ای آمریکا به دنبال بحران کشورهای عربی، با اشاره به اینکه واشنگتن عربستان را به جای ترکیه در ناتوی واقعی وارد کرده است، بیان داشت: کردها زمانی حامیان ترکیه بودند و با این کشور ارتباط داشتند؛ اما آن‌ها اکنون با آمریکا رابطه دارند. بسیاری از همپیمانان امروز ترکیه می‌توانند دشمنان این کشور شوند؛ چراکه سیاست خارجی ترکیه از حالت چندوجهی خارج شده است و سیاست‌های گوناگونی را دنبال می‌کند.

وی با توجه به تصمیمات متغیر آنکارا در سیاست­ خارجی یادآوری کرد: نمونه بارز این مسئله در قبال عربستان سعودی است. رجب طیب اردوغان پیش از مسئله قطر از حامیان عربستان سعودی بود و با این کشور همکاری‌های منطقه‌ای در مورد داعش داشت؛ اما در حال حاضر عربستان و ترکیه در مورد مسئله قطر و موارد دیگر در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. سیاست‌ خارجی ترکیه پویا نیست و همین مسئله باعث می‌شود جای دوست و دشمنان ترکیه مدام تغییر کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مسئله حضور ترکیه در ناتو نیز گفت: مسلمان بودن کشور ترکیه در عضویت این کشور در ناتو مشکلی محسوب نمی‌شد. به هر حال ترکیه کشور مسلمانی است که به عضویت ناتو درآمده است؛ اما در حال حاضر افزایش اختیارات اردوغان، تغییر قانون اساسی و اعلام جنگ و صلح از سوی او برای ناتو خطرآفرین است.

وی با بیان امکان جایگزینی عربستان در ناتو به جای ترکیه اشاره داشت: آمریکا به‌ نوعی عربستان سعودی را به جای ترکیه در ناتوی واقعی وارد کرده است. آمریکا یارگیری‌های مجازی انجام می‌دهد و به دنبال ایجاد پایگاه مجازی است.

باقریان با توجه به عدم ورود اتحادیه اروپا به مسئله بحران به وجود آمده در بین کشورهای عربی نیز مطرح کرد: اتحادیه اروپا به دنبال بازار امن است؛ لذا ورود اروپا به این درگیری‌های قومی و نژادی باعث ایجاد مشکل برای خود اتحادیه می‌شود. ممکن است اروپایی­‌ها در این زمینه طرفین را به صلح دعوت کنند؛ اما اقدام جدی و کارساز از جانب اتحادیه اروپا در مورد قطر انجام نخواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی