English

نشست نورماندی در هامبورگ، البته بدون اوکراین

سرویس بین الملل- دیدار رئیس جمهوری روسیه با رهبران آلمان و فرانسه و بررسی بحران اوکراین، برای مسکو به مراتب اهمیت بیشتری در مقایسه با دیدار پوتین و ترامپ دارد.

نشست نورماندی در هامبورگ، البته بدون اوکراین

به گزارش خبرگزاری موج، روزنامه اینترنتی «گازیتا.رو» نوشته است: روز شنبه در حاشیه نشست سران گروه «جی-20» در هامبورگ آلمان دیدار سه جانبه ای بین "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه، "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان" و "امانوئل ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه صورت گرفت.

رسانه های گروهی کشورهای مختلف این نشست سه جانبه را «شکل خاص گروه نورماندی» نامیدند، برای اینکه توجه اصلی رهبران سه کشور روی حل و فصل بحران در اوکراین معطوف بود، هرچند طرف چهارم، یعنی دولت اوکراین، در این گفتگوها حاضر نبود، برای اینکه "پیتر پروشنکو" رئیس جمهوری اوکراین در نشست سران هامبورگ شرکت نداشت.   

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین در دیدار با همتایان آلمانی و فرانسوی خود به بررسی مسائل مربوط به اوکراین و راه‌های حل و فصل بحران در شرق این کشور پرداخته است.  

بر اساس این اطلاعات، در این دیدار "یوری اوشاکوف" مشاور سیاسی رئیس جمهوری روسیه و "دمیتری پسکوف" سخنگوی ولادیمیر پوتین نیز حضور داشتند. رهبران سه کشور روی تحقق توافقنامه مینسک برای حل و فصل اوضاع در شرق اوکراین تاکید کرده و به این درک مشترک دست یافتند که باید به همکاری در این زمینه ادامه دهند.

بحران اوکراین برای روسیه مهمتر از روابط با آمریکاست

"نیکولای توپورنین" مدیر مرکز اطلاعات اروپایی روسیه معتقد است که به احتمال زیاد دیدار با مرکل و کامرون برای رئیس جمهوری روسیه به مراتب حتی از نخستین دیدار پوتین با "دونالد ترامپ" نیز اهمیت بیشتری دارد.

به گفته این کارشناس، مناقشه در دونباس و یافتن راه حلی برای حل و فصل آن در شرایط کنونی مشکل جدی برای روسیه بوده و حتی از روابطش با واشنگتن نیز مهمتر است، برای اینکه دقیقا اعمال تحریمها علیه روسیه به برقراری صلح در اوکراین بستگی دارد و وجود تحریم‌ها آسیب جدی به روابط این کشور با شرکای اروپایی آن وارد نموده است.  

ضمن اینکه توپورنین معتقد نیست که حضور پروشنکو اصلا در بررسی راههای حل و فصل مناقشه در شرق اوکراین واجب بوده باشد. وی در گفتگو با این روزنامه گفت: «دقیقا چند هفته قبل از این نشست، رئیس جمهوری اوکراین به برلین، پاریس و واشنگتن سفر کرده بود و مواضع او دقیقا برای رهبران آلمان و فرانسه و حتی روسیه مشخص است و پروشنکو مسلما چیز تازه‌ای نمی توانسته به این مذاکرات اضافه کند. ضمن اینکه نشستی در ترکیب سه جانبه روسیه-آلمان-فرانسه، مدتها بود که برگزار نشده بود و این دیدار می تواند در نزدیکی مواضع مسکو، برلین و پاریس موثر باشد و شرایط لازم برای برگزاری مجدد گفتگوهای چهارجانبه در ترکیب «گروه نورماندی» (روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان) را فراهم سازد.   

دقیقا این مسئله ای است که "دمیتری پسکوف" سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز در پایان دیدار سه جانبه در هامبورگ به آن اشاره کرده و گفت: «اکنون این درک بین رهبران روسیه، آلمان و فرانسه بوجود آمده که لازم است تا روی دستور کار مذاکرات آتی تلفنی بین رهبران گروه نورماندی کار شود تا این گفتگوها راه را برای ازسرگیری مذاکرات حضوری چهارجانبه هموار سازد.  

پسکوف همچنین افزود، البته عدم اجرای توافقات مینسک نه تنها برای مقامات مسکو مشهود است، بلکه رهبران آلمان و فرانسه نیز به آن اعتراف نموده و بر تحقق جدی آن تاکید کرده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه