English

ژنرال دوستم در صورت تبرئه به کارش ادامه خواهد داد

سرویس بین الملل- ریاست جمهوری افغانستان از نهادهای قضایی این کشور خواست تا با رسیدگی به پرونده ژنرال دوستم معاون اول اشرف غنی حکم نهایی خود را اعلام کنند.

ژنرال دوستم در صورت تبرئه به کارش ادامه خواهد داد

به گزارش خبرگزاری موج، «نجیب‌الله‌آزاد» معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد که نهادهای قضایی این کشور باید هر چه سریعتر پرونده معاون اول رئیس جمهور را به نتیجه برسانند.

ژنرال دوستم معاون اول اشرف غنی سال گذشته از سوی «احمد ایشچی» والی سابق «جوزجان» در شمال افغانستان به آزار جنسی و ضرب و شتم متهم شده بود.

معاون سخنگوی ریاست جمهور افغانستان تصریح کرد: در صورتی که ژنرال دوستم بی‌گناه اعلام شود به عنوان معاون اول رئیس جمهور به کارش ادامه خواهد داد.

وی افزود: موضوع معاون اول رئیس جمهور یک پرونده حقوقی است و نهادهای قضایی به ویژه دادستانی کل افغانستان هر چه سریعتر به این قضیه رسیدگی کنند.

نجیب‌الله آزاد گفت: «اگر ژنرال دوستم مجرم شناخته شود تعیین مجازات وی به نهادهای قضایی مربوط است، اما اگر بی‌گناه شناخته شود می‌تواند به کارش به عنوان معاون اول رئیس جمهوری ادامه دهد».

اتهامات علیه دوستم بی اساس است

از سوی دیگر، «بشیراحمدته‌ینج» سخنگوی حزب جنبش ملی اسلامی اعلام کرد که نهادهای قضایی این کشور در رسیدگی به اتهامات ژنرال دوستم و روند تصمیم گیری از برخورد سیاسی خودداری کنند.

وی در ادامه تصریح کرد اتهامات وارده بر ژنرال دوستم بی اساس هستند و دادستانی کل و دادگاه عالی نباید با این قضیه برخورد سیاسی کنند.

در حالی که پس از اتهامات ایشچی، ژنرال دوستم در دفتر کارش کمتر حضور داشته و صلاحیت‌های اجرایی وی توسط دولت به صورت غیر رسمی سلب شده است، اما سخنگوی حزب جنبش تاکید کرد که عدم حضور معاون اول اشرف غنی به دلیل نارضایتی و نادیده گرفته شدن اختیارات بوده است.

ژنرال دوستم که در ترکیه به سر می‌برد، ظاهرا به صورت غیر رسمی تبعید شده است اما سخنگوی حزب جنبش این موضوع را رد کرد و گفت که دوستم برای درمان به ترکیه رفته است.

چند روز قبل «معصوم ستانکزی» رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان و از افراد نزدیک به اشرف غنی برای دیدار غیر رسمی با ژنرال دوستم به ترکیه سفر کرده بود که گفته می‌شود در این سفر از دوستم خواسته تا به کابل بازگردد.

دو هفته قبل «محقق» معاون دوم رئیس اجرایی و عطا محمد نور والی بلخ در دیدار با ژنرال دوستم بر سر ایجاد ائتلاف سه گانه سیاسی در اعتراض به عملکرد حکومت افغانستان توافق کردند که واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت.

برخی از کارشناسان سیاسی رایزنی ستانکزی با ژنرال دوستم که پس از ائتلاف سیاسی سه گانه نجات افغانستان صورت گرفته است را تلاش اشرف غنی برای درهم شکستن این ائتلاف سیاسی می‌دانند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه