English

آلبوم دیده‌ نشده از موصل ۸۵ سال قبل

سرویس بین الملل- این روزها پیروزی ارتش عراق در موصل نام این شهر را به صدر اخبار جهان آورده است؛ نیروهای داعش که از حدود سه سال پیش کنترل دومین شهر بزرگ عراق را در دست داشتند اکنون در آستانه شکست و فرار از موصل هستند و شکست کامل و قریب الوقوع داعش در این نقطه به معنی پایان خلافت خودخوانده داعش در عراق خواهد بود.

آلبوم دیده‌ نشده از موصل 85 سال قبل
به گزارش خبرگزاری موج، شهر موصل دومین شهر بزرگ عراق و مرکز استان نینوا پس از بغداد پرجمعیت ترین شهر این کشور محسوب می شود که به دلیل آنکه در کرانه دجله قرار گرفته از موقعیت ویژه ای برخوردار است. موصل از دیرباز به عنوان مهمترین مرکز اقتصادی شمال عراق به شمار می‌آید. این شهر تا پیش از جنگ جهانی اول تحت حکومت عثمانی اداره می شد اما پس آن مانند دیگر متصرفات متفقین به‌دست امپراتوری بریتانیا افتاد.

در سال 1920 میلادی موصل و دو شهر بصره و بغداد سه ایالت اصلی کشور عراق را تشکیل دادند و با حمایت بریتانیا رسما کشور عراق اعلام موجودیت کرد و فیصل اول با رای‌گیری عمومی به پادشاهی عراق انتخاب شد. گرچه تا یک دهه بعد قیام هایی علیه قیومیت انگلستان در نقاط عمدتا شیعه نشین عراق رخ داد اما در سال 1932 با پایان رسیدن قیومیت انگلستان این کشور رسما به استقلال رسید و همان سال نیز به عضویت سازمان ملل درآمد.

"اریک ماتسون" عکاس شرق شناس و عکاس امریکایی مقارن با استقلال عراق برای تحقیق و پژوهش در تاریخ اسلام به خاورمیانه سفر کرد. او در سال 1932 به عراق، شام، فلسطین و اردن سفر کرد و ضمن مطالعه در فرهنگ اسلامی ساکنان این سرزمین ها به عکاسی از اماکن، بناها و زندگی مردم پرداخت.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی