English

چین خواستار حفظ آرامش در قبال بحران کره شمالی شد

پس از پرتاب یک فروند موشک بالستیک قاره پیما توسط کره شمالی و تهدید آمریکا به استفاده از زور علیه این کشور، چین روز پنجشنبه خواستار حفظ آرامش و خویشتنداری همه طرف های ذیربط در ارتباط با بحران کره شمالی شد.

چین خواستار حفظ آرامش در قبال بحران کره شمالی شد

به گزارش خبرگزاری موج، کره شمالی اولین موشک بالستیک قاره پیمای خود در روز سه شنبه هفته جاری پرتاب کرد که برد این موشک بر اساس اعلام منابع نظامی پیونگ یانگ به خاک آمریکا می رسد و به راحتی قادر است این کشور را هدف بگیرد.
انجام این آزمایش که به تایید منابع نظامی آمریکا نیز رسیده، باعث شد تا مقامات کاخ سفید واکنش شدیدی نسبت به این موضوع داشته باشند و «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز گذشته در نشست ویژه شورای امنیت، پیونگ یانگ را به اقدام نظامی در صورت عدم توقف فعالیت‌های موشکی تهدید کرد.
«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (پنجشنبه) در سخنانی همه طرف های ذیربط در خصوص مساله شبه جزیره کره را به آرامش فرا خواند و گفت وگو و استفاده از راههای مسالمت آمیز را بهترین شیوه حل مشکلات پیش رو دانست.
او که کشورش از طرف آمریکا به کوتاهی در قبال فعالیت های موشکی و هسته ای کره شمالی متهم شده، گفت که چین تمامی تحریم های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ را به طور کامل اجرا می کند و با توجه به پیچیده و حساس بودن شرایط منطقه شبه جزیره کره، همه باید آرامش خود را حفظ کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین اعلام کرد که همه کشورها که به نوعی با مساله شبه جزیره کره در ارتباط هستند باید تلاش خود را برای حراست از صلح و امنیت منطقه بکار بگیرند.
با اینکه چین آزمایش موشکی کره شمالی را مغایر قطعنامه‎های شورای امنیت می داند و با آن مخالفت کرده است، اما نگران است که کشورهای دیگر به خاطر آزمایش موشکی اخیر کره شمالی به دنبال افزودن بر فشارها علیه این کشور باشند.
در همین راستا وزارت امور خارجه چین نیز روز گذشته با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود: اکنون وقت آرامش و خویشتنداری است و همه جوانب ذی ربط باید از تشدید تنش ها خودداری کنند.
موشکی که کره شمالی روز سه شنبه 13 تیر ماه جاری شلیک کرد، بر اساس اعلام منابع خبری ژاپن 39 دقیقه پرواز کرد و قبل از فرود آمدن در منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن در دریای شرقی، 2 هزار و 802 کیلومتر طی مسافت کرده است.
بسیاری از کارشناسان منطقه معتقدند چنانچه برنامه پرتاب موشک با کلاهک هسته ای کره شمالی عملیاتی شود، کفه ترازو ممکن است به نفع این کشور سنگینی کند.
برخی تحلیلگران نیز گفته اند که این موفقیت آمیزترین و پیشرفته ترین برنامه موشکی کره شمالی است و توانایی رسیدن به ایالت آلاسکا در شمال غرب آمریکا را دارد.
این آزمایش که پیشرفت قابل توجهی در برنامه‌های موشکی پیونگ یانگ به شمار می رود، زنگ خطر را برای آمریکا و متحدانش به صدا در آورده است.
ترامپ بارها به برنامه های هسته‌ای و موشکی کره شمالی خرده گرفته و آن را خطری برای امنیت منطقه ارزیابی کرده است.
پیونگ یانگ اما تاکید می‌کند که این فعالیت‌های نظامی تنها جنبه بازدارندگی دارند و حضور آمریکا هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای خود عامل اصلی بی ثباتی منطقه است.
 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه