English

سنگ اندازی واشنگتن در مسیر مذاکرات صلح آستانه

سرویس بی الملل - رسانه های عربی از روزهای گذشته تاکنون برگزاری گفت وگوهای صلح سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان را با برداشت های متفاوت مورد توجه ویژه قرار داده اند.

 سنگ اندازی واشنگتن در مسیر مذاکرات صلح آستانه

به گزارش خبرگزاری موج، برخی نشست آستانه را تلاشی برای گشایش گره کور بحران سوریه دانسته اند. شماری نیز با اشاره به جنجال آفرینی های آمریکا، موانع پیش روی راه حل سیاسی این بحران را جدی و بزرگ می خوانند.

پنجمین مذاکرات سوری - سوری آستانه روز گذشته سیزدهم تیرماه با حضور هیات‌های سه کشور ضامن روند صلح یعنی ایران، روسیه و ترکیه و دیگر هیات‌ها در شهر آستانه پایتخت قزاقستان آغاز و در قالب گفت و گوی دوجانبه برگزار شد.
هیات های شرکت کننده در گفت وگوها با یکدیگر درباره مسائل مربوط به آخرین وضعیت سوریه گفت وگو کردند در روز دوم نیز نشست عمومی با مشارکت همه هیات ها برگزار می شود. روند مذاکرات چندجانبه سوری آستانه که به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه بهمن ماه سال گذشته آغاز شد، برای نخستین بار مذاکره مستقیم نمایندگان دولت قانونی سوریه و معارضان مسلح را در پی داشت و به برقراری آتش بس تقریبا فراگیر و پایدار منجر شد. چهارمین دور این مذاکرات روزهای 13 و 14 اردیبهشت ماه برگزار و به یادداشت تفاهمی برای ایجاد چهار منطقه کاهش تنش برای یک دوره شش ماهه منتج شد. این یادداشت تفاهم از ششم ماه مه سال 2017 میلادی با هدف کاستن از خشونت ها و حفظ همگرایی، سلامت ارضی و حل مسالمت آمیز درگیری اجرایی شده است. در ادامه نگاهی به مهم ترین محورهای تحلیلی در رسانه های عربی درباره نشست آستانه 5 برای حل بحران سوریه خواهیم داشت.
دستور کار نشست آستانه
صفحه عربی شبکه خبری «روسیا الیوم» و روزنامه «العرب» چاپ لندن مسائل مورد بررسی در پنجمین مذاکرات آستانه برای حل بحران سوریه را مورد توجه قرار دادند.
به نوشته شبکه خبری روسیا الیوم، مساله مبارزه با تروریسم، بررسی موضوع تشکیل کمیته آشتی ملی سوریه، مسائل مربوط به ارسال کمک های انسان دوستانه و بازسازی زیرساخت های سوریه، همسو سازی بیانیه های مربوط به کاهش مناطق تنش و پایان دادن به فعالیت های نظامی در این مناطق، فعالیت ایستگاه های بازرسی در مرزهای این مناطق و انتشار مراکز ویژه برای نظارت بر آتش بس، دستور کار نشست آستانه را تشکیل می دهند.
به نوشته روزنامه العرب، دور پنجم مذاکرات درباره سوریه روز سه شنبه با نظارت روسیه، ایران و ترکیه برای بررسی امکان برقراری مناطق کاهش تنش در سوریه آغاز شد. قرار است مناطق مورد توافق برای کاهش تنش در نشست چهارم آستانه به طور گسترده در دستور کار نشست پنجم آستانه قرار گیرد. گفت وگوهایی نیز درباره دیدارهایی که قرار است مرزهای این مناطق را ترسیم و جزئیات انتشار نیروهای نظارت بر آتش بس را بررسی کند، صورت می گیرد.
در نشست گذشته، روسیه و ایران به عنوان همپیمانان نظام سوریه طرحی را برای برقراری مناطق امن به کار گرفتند تا در برخی از مناطق سوریه آتش بس دائمی را اعلام کنند. از آن زمان تاکنون دامنه درگیری ها به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. دور پنجم مذاکرات قرار بود در 12 و 13 ژوئن برگزار شود اما به دلیل همکاری کشورهای ضامن روند صلح برای هماهنگی مسائل مربوط به برقراری آتش بس در سوریه و تقویت آن به تعویق افتاد.

برگزاری نشست آستانه در سایه دست برتر ارتش سوریه در میدان های نبرد

تارنمای «العهد» و روزنامه «الاخبار» لبنان با اشاره به نشست آستانه، دست برتر ارتش سوریه در میدان های نبرد و تلاش ارتش برای برقراری صلح و آرامش در سوریه را در کانون توجه قرار دادند.
به نوشته تارنمای العهد، با آغاز مذاکرات جدید در آستانه بار دیگر اوضاع میدان نبرد سوریه مورد توجه قرار گرفت. ارتش سوریه زمام امور را به دست گرفته و خواهان کنارگذاشتن عملیات نظامی در «درعا» است. ارتش سوریه به گروه های مسلح در جنوب فرصت آشتی داده است.
در این زمینه یک منبع نظامی سوریه به العهد گفت: آتش بس از سوی ارتش سوریه اعلام شده است. زیرا برخی از گروه های مسلح هنوز هم مخالف صلح هستند. ارتش ترجیح می دهد جلو خون ریزی ها گرفته شود، از این رو از روند سیاسی و آشتی ملی حمایت می کند.
برپایه این گزارش، گروه های مسلح با حمله به پایگاه های ارتش و منازل مسکونی بار دیگر آتش بس را نادیده گرفتند و این نشان می دهد که آنها مخالف هرگونه تلاش برای برقراری صلح هستند. و تلاش می کنند در برابر هر گونه فعالیت برای برقراری آتش بس مانع ایجاد کنند.
روزنامه الاخبار در گزارشی با عنوان «آتش بس جنوب کلید توافق های آستانه» نوشت: به نظر می رسد در این دور از نشست آستانه فضا برای موفقیت تلاش های مشترک روسیه و اردن که برای تدوین توافق آشتی و پایان عملیات نظامی در جنوب سوریه تلاش می کند، فراهم است. با وجود اینکه دمشق اعلام کرد در درعا آتش بس نادیده گرفته شده است و شماری از گروه ها برای پیوستن به روند نشست آستانه مخالفت کرده اند، اما دستاوردهای میدان های نبرد زمینه را برای به کار بستن راه حل های مبتنی بر گفت و گو فراهم کرده است.
تحولات میدان های نبرد هم نشان می دهد ارتش سوریه و همپیمانان آن در همه جبهه های جنوبی ابتکار عمل را در دست دارند. منابع نظامی در میدان های نبرد تاکید کرده اند گروه های مسلح در جنوب دیگر نمی توانند دست به حمله های گسترده بزنند، زیرا حمله های محکوم به شکست اخیر به طور گسترده ای بر روحیه این گروه ها تاثیر گذاشته است. می توان گفت آتش بس در این مناطق ابتکار عملی مناسبی است که شرایط گفت وگو ها با هدف پایان دادن به نبرد در جنوب را فرام می کند.

 سنگ اندازی واشنگتن در مسیر مذاکرات صلح آستانه

روزنامه «الثوره» سوریه هم با اشاره به مذاکرات برای حل بحران سوریه، تلاش آمریکا برای سنگ اندازی در این مسیر را پررنگ کرد.
به نوشته روزنامه الثوره، با آغاز مذاکرات آستانه، سوریه با اعلام آتش بس به درگیری ها در برخی مناطق پایان داده و روسیه هم مبارزه با تروریسم را در اولویت خود گذاشته است. اما واشنگتن به تنش آفرینی ها در این زمینه ادامه می دهد. پیش از برگزاری مذاکرات صلح سوریه، حامیان تروریسم تلاش کردند هرگونه موفقیت سیاسی دولت سوریه را ناکام گذارند. به این منظور آنان در برابر راه حل های مسالمت آمیز برای حل بحران سوریه سنگ اندازی می کنند. فضاسازی درباره سلاح های شیمیایی که به تازگی توسط واشنگتن در دستور کار قرار گرفته، همچنین اقدام های تروریستی که دمشق را هدف قرار داد بخشی از تلاش های واشنگتن برای جلوگیری از پیشرفت پرشتاب سوریه در زمینه سیاسی و نظامی است.
روزنامه الاخبار نیز درباره سنگ اندازی ها درباره دور پنجم مذاکرات آستانه نوشت: پیش از آغاز دور تازه مذاکرات آستانه، ارتش سوریه در یک اقدام قابل توجه به مدت 4 روز در همه جبهه های جنوبی اعلام آتش بس کرد. با وجود حساسیت نبردها در درعا و القنیطره آتش بس اعلام شده وضعیت دیگری را در این جبهه ها به وجود خواهد آورد. گروهک «هیات تحریر الشام» یکی از گروه های مسلح است که در مسیر حضور اردن در نشست آستانه سنگ انداری می کرد. اما اردن به دلیل اینکه با گروه های مسلح در جنوب سوریه ارتباط دارد و همچنین برای برقراری آشتی راهبردی برای کنترل مرزهای شمالی خود موافقت خود را برای حضور در نشست آستانه اعلام کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه