English

لاوروف: روسیه به اقدام های تحریک آمیز ضدسوری آمریکا پاسخ مناسب می دهد

سرویس بین الملل - وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: ادعای کاخ سفید مبنی بر تدارک ارتش سوریه برای حمله شیمیایی غیرمنطقی و خطرناک است و مسکو به اقدام های تحریک آمیز ضدسوری واشنگتن پاسخ مناسب می دهد.

لاوروف: روسیه به اقدام های تحریک آمیز ضدسوری آمریکا پاسخ مناسب می دهد

به گزارش خبرگزاری موج ، ،«شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید در صفحه رسمی خود در شبکه توییتر با طرح این ادعا که «واشنگتن تمهیدات بالقوه ای را برای وقوع یک حمله شیمیایی توسط دولت سوریه، شناسایی کرده است»، نوشته است: در صورت وقوع حمله شیمیایی دیگر، دمشق هزینه سنگینی را پرداخت خواهد کرد.

بنا به اعلام خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف گفت: ادعای آمریکا مبنی بر تدارک ارتش سوریه برای حمله شیمیایی خطرناک است و تروریست ها و افراط گرایان می توانند از آن برای انجام اعمال تحریک آمیز سوء استفاده کنند.

وی افزود: شاهدیم که در آمریکا کارشناسان اوضاع پیرامون اخبار مبنی تدارک حمله شیمیایی جدید در سوریه را ارزیابی می کنند.

وی ادامه داد: کارشناسان آمریکایی بر این باورند که افراط گرایان از هشدار واشنگتن می توانند استفاده کنند و اعمال تحریک آمیز انجام داده و ارتش سوریه را مسئول آن معرفی کنند.

لاوروف خاطرنشان کرد: اطلاعات دال بر اینکه ماه آوریل در خان شیخون حمله شیمیایی صورت گرفت از طرف شاهدان عینی بازگو شد، ولی هیچکس آنها را ندید و ظاهرا از کارکنان سازمان دیده بان حقوق بشر کاسکت های سفید بودند. 

وزیر خارجه روسیه در مورد اعضای این سازمان به اصطلاح دیده بان حقوق بشر سوری ادامه داد: اعضای این سازمان دسیسه جویان حرفه ای هستند و فقط در مناطق تحت کنترل تروریست ها فعالیت می کنند و هیچکس آنها را در نواحی تحت کنترل نیروهای ارتش سوریه ندیده است. 

وی ادامه داد: افرادی از اطلاعات این گروه استفاده می کنند که می خواهند حملات ضددولتی در سوریه را سازماندهی کنند.

لاوروف در ادامه سخنان خود همچنین در باره اظهارات مقام های آمریکایی که از ارائه شواهد در باره ادعای خود مبنی بر تدارک حمله شیمیایی ارتش سوریه خودداری می کنند، گفت: این رویکرد غیرمنطقی است و معلوم نیست، چرا واشنگتن اگر اطلاعی دارد، برای اثبات ادعای خود ارائه نمی دهد. 

وی افزود: هر بار ادعای مقام های آمریکایی که می گویند 100 درصد شواهد برای اثبات موضوعی در اختیار دارند اما به دلیل کسب آن از طریق تجسسی نمی توانند ارائه دهند، جالب توجه نیست، زیرا استدلال مشابه را در مورد اتهام به روسیه در حمله هکری به آمریکا مطرح کردند. 

وی ادامه داد: آمریکا رفتار مشابهی را در مسائل دیگر همچون سوریه و لیبی یا کشورهای دیگر نشان می دهد.

وزیر خارجه روسیه همچنین یادآوری کرد که به رکس تیلرسون همتای آمریکایی گفته، هنوز حادثه شیمیایی خان شیخون مورد تحقیق قرار نگرفته و مسکو خواهان اعزام ناظران سازمان منع تسلیحات شیمیایی به این منطقه برای تحقیق است.

به گزارش ایرنا، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه در بیانیه خود با مشابه دانستن این تمهیدات (ارتش سوریه) با حمله شیمیایی 4 آوریل 2017 ( 15 فروردین 1396) تاکید کرد: بسیار محتمل است که این تمهیدات به کشتار جمعی شهروندان ( سوری) از جمله کودکان بی گناه منجر شود.

این بیانیه در ادامه با این ادعا که ' حضور آمریکا در سوریه با هدف ریشه کنی داعش، صورت گرفته ' تهدید کرده است: اگر آقای ( بشار) اسد حمله کشتار جمعی با استفاده از تسلیحات شیمیایی انجام دهد، او و ارتش سوریه هزینه سنگینی را پرداخت خواهند کرد.

این در حالی است که رئیس جمهوری سوریه تاکید کرده است: آمریکا از واقعه شیمیایی شهرک خان شیخون در استان ادلب به عنوان بهانه ای برای مداخله نظامی در سوریه استفاده کرد.

15 فرودین منابع وابسته به گروه های مسلح و تروریستی از انفجار شیمیایی در شهر خان شیخون در جنوب استان ادلب خبر دادند وهمسو با آمریکا و چند کشور غربی ضدسوری دیگر بدون ارائه دلیل و مدرک، دمشق را متهم به ارتکاب این اقدام کردند. 

رسانه ها به استناد منابع خبری ضد دولتی سوریه، شمار قربانیان حادثه شیمیایی خان شیخون را 100 کشته و 400 زخمی اعلام کردند. 

مقام های روس بارها خواستار انجام تحقیقات بین المللی در خان شیخون و الشعیرات شده و تاکید کرده اند سازمان منع تسلیحات شیمیایی باید عهده دار این ماموریت شود. 

آمریکا در ماههای اخیر چند بار به مواضع ارتش سوریه حمله کرده که تازه ترین آن سرنگونی جنگنده سوخو-22 نیروی هوایی این کشور توسط یک جنگنده اف-18 در دو هفته پیش است.

این مساله موجب تشدید تنش ها و اختلافات میان روسیه و آمریکا شده و مسکو اجرای تفاهم نامه جلوگیری از حوادث هوایی در سوریه را با واشنگتن به تعلیق در اورد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در مذاکره تلفنی با رکس تیلرسون همتای آمریکایی، بر ضرورت خودداری از انجام اقدام های تحریک آمیز علیه ارتش سوریه تاکید کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی