English

هشدار درباره احتمال جاسوسی ترکیه از نمایندگان پارلمان آلمان

سرویس بین الملل- روزنامه دی ولت امروز (چهارشنبه) گزارش داد،‌ پلیس فدرال آلمان به اعضای پارلمان هشدار داده که ممکن است آنها هدف جاسوسی سازمان اطلاعات ترکیه قرار بگیرند و همچنین با تهدیدات امنیتی بالقوه از سوی اتباع ترکیه روبرو هستند.

هشدار درباره احتمال جاسوسی ترکیه از نمایندگان پارلمان آلمان

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری رویترز، گزارش فوق می‌تواند روابط نه چندان خوشایند میان ترکیه و آلمان را تیره‌تر کند. دی ولت در این گزارش نوشت: "دفتر پلیس فدرال کیفری" طی هفته‌های اخیر با چندین تن از اعضای پارلمان (بوندستاگ) درباره مسائل امنیتی بحث و رایزنی کرده است. این بحث‌ها ظاهرا روی احتمال جاسوسی سازمان اطلاعات ترکیه و تهدیدات امنیتی از سوی اتباع ترکیه‌ای متمرکز بوده است. ‌

دفتر پلیس فدرال کیفری هنوز درباره این گزارش اظهارنظری نکرده است.

دادستان ارشد فدرال آلمان ماه ژانویه تحقیقاتی را درباره احتمال جاسوسی روحانیونی که به آلمان فرستاده شدند از سوی دولت ترکیه انجام داد و ماه مارس دومین تحقیقات درباره جاسوسی را اجرا کرد. در آن زمان رسانه‌های آلمانی گفتند آژانس اطلاعات ترکیه به جاسوسی از حامیان فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا مظنون است. گولن از سوی ترکیه به سازماندهی کودتای ناکام ژوئیه گذشته متهم شده است.

مناسبات میان آلمان و ترکیه بیش از یکسال است که تیره شده است. از جمله مسائل تنش‌زا اقدام پارلمان آلمان به رسمیت شناخته شدن نسل‌کشی 1915 ارامنه به دست ترکان عثمانی بوده است. علاوه بر این، انتقاد برلین از سرکوب‌های امنیتی داخلی پس از کودتا و نیز اقدام ترکیه در زندانی کردن یک روزنامه‌نگار دو تابعیتی بر تنش‌ها افزود.

از سوی دیگر پارلمان آلمان همین ماه طرح خروج نیروهای آلمانی از پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه را تایید کرد. این اقدام پس از آن انجام شد که آنکارا به قانونگذاران آلمانی اجازه دسترسی به مقر سربازان آلمانی را نداد. ترکیه همچنین برخی از قانونگذاران آلمانی را به حمایت از حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) متهم می‌کند؛ اتهامی که آنها رد می‌کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه