English

مراکش سفیرش را از هلند فراخواند

رباط پس از متهم کردن مسئولان هلندی به کوتاهی در اتخاذ اقدامی علیه یک مراکشی مقیم این کشور که به حمایت مالی از تنش‌ها در منطقه الریف متهم است، سفیر خود در لاهه را فراخواند.

مراکش سفیرش را از هلند فراخواند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری رویترز عربی، ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش در بیانیه‌ای گفت: دادگاهی در مراکش دو حکم بازداشت در سال‌های 2010 و 2015 برای فردی به نام سعید شعو، 50 ساله از منطقه الریف در شمال کشور و از چهره‌های پارلمانی سابق به اتهام تشگروهی کیل خرابکار، اخذ و پرداخت رشوه و نیز خرید و فروش مواد مخدر در سطح جهان صادر کرد.

در بیانیه وزارت خارجه مراکش به شکل مستقیم شعو به راه‌اندازی تظاهرات اخیر در شمال مراکش متهم نشد اما اشاره شده که وی از تنش‌ها در منطقه الریف که کانون اعتراضات ضد دولتی در مراکش است، حمایت کرده و با رهبری جنبشی به نام "جنبش مردمی" ماه‌ها با راه‌اندازی تظاهرات مسئولان مراکشی را به فساد متهم کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه مراکش آمده است، نامه‌نگاری‌ها و مکاتبات با مسئولان هلندی انجام شده و اطلاعات دقیق درمورد دست داشتن این قاچاقچی مواد مخدر در حمایت مالی و لجستیک از برخی گروه‌ها در شمال مراکش حدود چند ماه قبل در اختیار آنها قرار گرفته است.

در ادامه این بیانیه آمده است، روشن است که مسئولان هلندی موظفند که اقدامات روشن و فوری را در قبال این تاجر مواد مخدر در پیش گیرند.

در بیانیه وزارت خارجه مراکش نام این شخص ذکر نشده بود اما وزیر خارجه مراکش در گفتگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که نام او شعو است و این متهم در حال حاضر تلفن همراهش را جواب نمی‌دهد و هنوز ما به وکلای وی دسترسی پیدا نکرده‌ایم.

عبدالصادق البوشتاوی، یکی از وکلای مدافع جنبش مردمی در مراکش گفت: شعو هیچ‌گونه ارتباطی با این جنبش ندارد.

البوشتاوی با اشاره به اینکه جنبش مردمی در الریف به دنبال تحقق خواسته‌های ساکنان این منطقه است، گفت: گزارش‌هایی که می‌گویند شعو از این جنبش حمایت مالی و لجستیک کرده شایعه هستند.

وزارتخارجه و وزارت امنیت و دادگستری هلند با انتشار بیانیه مشترکی تصمیم مراکش برای فراخوان سفیر را "نامفهوم و غیر ضروری" خواندند.

شعو یک روز پیش از فراخوان مذکور در صفحه شخصی‌اش در فیس‌بوک با انتشار ویدئویی که بیش از 120 هزار بیننده داشت، به انتقاد از شیوه برخورد مسئولان مراکشی با اعتراضات در منطقه الریف پرداخت.

وی ضمن ابراز حمایتش از حکومت فدرالی در این منطقه گفت: ساکنان منطقه الریف به دنبال خواسته‌های عادلانه و مشروع خود به خیابان‌ها آمدند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه