English

نقش آمریکا در جنگ سوریه رو به افزایش است

سرویس بین الملل- اقدام بی‌سابقه آمریکا و هدف قرار دادن یکی از جنگنده‌های متعلق به دولت سوریه نشان دهنده تغییر سریع تحولات در جنگ شش ساله این کشور است. در حالی که این چنین به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور آمریکا به فرماندهان کشورش اختیارات بیشتری در این میدان جنگ داده است.

نقش آمریکا در جنگ سوریه رو به افزایش است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالی که آمریکا روز دوشنبه تاکید کرده بود به هیچ وجه به دنبال نقش بیشتری در جنگ سوریه نیست و تنها خواهان نابودی گروه تروریستی داعش است اما حمله جنگنده این کشور به جنگنده سوری محدودیت توانایی آمریکایی‌ها در پایبندی به اظهارات خود را به خوبی نشان می‌دهد.

در حالی که نیروهای رقیب به سرعت در حال گسترش در نقاط مختلف سوریه هستند و اختیارات جدیدی نیز همزمان به فرماندهان دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سوریه داده شده است صراحتا می‌توان گفت خطر تقابل‌های بیشتر جدی است.

یک جنگنده F/A18E آمریکایی یکشنبه شب یک جنگنده سوخو 22 سوری را در حالی مورد هدف قرار داد که نیروهای آمریکایی ادعا می‌کردند این جنگنده نیروهای تحت حمایت واشنگتن را مورد بمباران قرار داده است.

ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش با انتشار بیانیه‌ای درباره این حمله اعلام کرد: جنگنده سوری در اقدامی مطابق با قوانین مشارکت جنگی و همچنین قوانین دفاع از خود ساقط شد.

با این حال ارتش سوریه این ادعای طرف آمریکایی را زیرسوال برده و می‌گوید جنگنده‌اش در حالی که در حال انجام ماموریتی علیه داعش بوده مورد هدف قرار گرفته است.

یکی از مقامات آمریکایی در این باره به خبرگزاری فرانسه گفته است که خلبان جنگنده سوری به نظر می‌رسد که پیش از هدف قرار گرفتن خود را به بیرون پرتاب کرده با این حال هنوز از سرنوشت او خبری نیست.

این اولین بار است که آمریکا یک جنگنده دولت سوری را در این کشور مورد هدف قرار می‌دهد در حالی که واشنگتن تقریبا سه سال است کمپین هوایی گسترده‌ای را علیه داعش در سوریه رهبری می‌کند.

روسیه نیز که خود جنگ هوایی دیگری علیه داعش و در حمایت از دولت سوریه در این کشور را رهبری می‌کند ضمن محکوم کردن این اقدام آمریکا اعلام کرده است که توافق با دولت آمریکا درباره خطوط کاهش تنش را لغو شده می‌انگارد.

با این حال ژنرال جو دانفورد، از فرماندهان آمریکایی اعلام کرده است که کشورش به دنبال تدوام وجود چنین کانالی است.

حادثه روز یکشنبه تازه‌ترین مورد از حملات آمریکا به نیروهای حامی دولت سوریه در این کشور است.

پیش از این در هفتم آوریل ترامپ دستور انجام یک حمله موشکی به یک پایگاه هوایی سوری را در واکنش به احتمال حمله شیمیایی دولت سوریه به شبه‌نظامیان این کشور صادر کرد. پس از آن در 18 مه یکی از جنگنده‌های نیروهای ائتلاف به کاروانی دولتی در سوریه حمله کرد در حالی که این کاروان در حال انتقال نظامیان شیعه به منطقه التنف بود.

حادثه مشابه دیگری ششم و هشتم ژوئن رخ داد؛ زمانی که یکی از جنگنده‌های آمریکایی یک پهپاد دولت سوریه را مورد هدف قرار داد.

با تمام این تفاسیر پنتاگون همواره تکرار می‌کند هیچ تمایلی نسبت به افزایش نقش خود در جنگ سوریه ندارد و تمام تمرکز خود را به شکست داعش معطوف کرده است.

اما حملاتی از جمله حمله اخیر نیروهای آمریکایی نشان دهنده پیچیدگی فضای جنگی در سوریه است.

یکی از سخنگویان فرماندهی مرکزی آمریکا در این باره توضیح داده است: ما به تلاش خود برای فعالیت شفاف و متحد سازی اهداف و ارتباطات درخصوص اقدامات‌مان ادامه می‌دهیم تا به خوبی روشن شود که هدف اصلی ما مقابله با داعش در سوریه است.

با این حال به سادگی می‌توان گفت که حمله اخیر جنگنده آمریکایی با تمام مسائل دیگر نشان دهنده تغییر تحولات در جنگ سوریه است در حالی که مشاهدان از افزایش احتمالی درگیری‌ها و تقابل‌ها در این کشور خبر می‌دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه