English

شورای اسلامی سوریه:

مناقشه اعراب منجر به تجزیه سوریه می‌شود/ ترامپ مقصر این تنش است

رئیس شورای اسلامی سوریه مدعی شد، ادامه بحران سیاسی بین کشورهای عربی ممکن است نهایتا به تقسیم سوریه و توسعه نفوذ ایران در این کشور و منطقه منجر شود.

مناقشه اعراب منجر به تجزیه سوریه می‌شود/ ترامپ مقصر این تنش است

به گزارش خبرگزاری موج، اسامه الرفاعی،‌ رئیس شورای اسلامی سوریه در مصاحبه با آنادولو بحران کنونی در روابط قطر و سایر کشورهای عربی را "بازگشت جاهلیت" توصیف کرد که می‌تواند در "اوضاع سوریه اثرگذار باشد."

پنج کشور عربی شامل عربستان،‌ مصر،‌ امارات، بحرین و دولت مستعفی یمن در پنجم ژوئن روابطشان را با قطر به اتهام حمایت از تروریسم قطع کردند. دوحه این اتهامات را "بی‌اساس" می‌داند و این انزوای سیاسی را "توجیه ناپذیر" می‌داند.

اسامه الرفاعی گفت: "منفی‌ترین اثر این مناقشه میان کشورهای عربی روی مردم سوریه است."

او در ادامه سخنانش در اظهاراتی واهی مدعی شد: "ایران به عنوان یکی از حامیان نظام اسد برای گسترش دکترین شیعه در این منطقه تلاش می‌کند. آنها ناسیونالیست‌های متعصب هستند. اگر کشورهای برادر عربی همچنان در این مناقشه بمانند، ایران اجازه می‌یابد تا نفوذش را گسترش دهد و جای پای خودش را محکم کند. این مساله نه تنها به ما سوری‌ها بلکه به کل این منطقه آسیب می‌زند. هیچکس از این مساله به جز غرب منفعت نمی‌برد."

رئیس شورای اسلامی سوریه همچنین گفت: طرح‌های مشکوکی برای تجزیه سوریه وجود دارد و تلاش‌ها در این راستا واضح و بی‌وقفه است. آن کسانی که در عرصه بین‌الملل نقشی ایفا می‌کنند، جزو ذی‌نفع‌های چنین نتیجه‌ای هستند. آنها به کشورهای غربی مرتبط هستند و از تقسیم شدن سوریه نفع می‌برند. مردم سوریه خصوصا کردها نمی‌خواهند شاهد تقسیم این کشور باشند. ما (مردم سوریه) چندین دهه است که با یکدیگر زندگی می‌کنیم و یکدیگر را درک می‌کنیم.

این مقام افزود: این غرب است که برای جدا کردن ما تلاش می‌کند. اینکه نیروهای به صورت فعالانه برای تقسیم سوریه تلاش می‌کنند، واقعیتی است که نمی‌توان آن را انکار کرد. ما از خدا می‌خواهیم تا برادرانمان به درخواست ما برای پایان دادن به این مناقشه پاسخ دهند تا شاهد آن نتایج فاجعه‌بار نباشیم. اگر اتفاقی در حوزه خلیج‌فارس بیفتد،‌ این مساله روی تجزیه برنامه‌ریزی شده در سوریه تاثیر می‌گذارد و آن را تسریع می‌کند.

او همچنین از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای خراب کردن روابط میان کشورهای عربی انتقاد کرد.

الرفاعی گفت:‌ ترامپ ماه گذشته به عربستان آمد و روابط آنها را خراب کرد. ما از دیدگاه ترکیه که می‌گوید آنها برادر هستند و باید معنای برادری را حفظ کنند و به یکدیگر آسیب نزنند، حمایت می‌کنیم. ترکیه جانبداری نمی‌کند. موضع ترکیه "متعادل" است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه