English

پوتین:

روسیه قصد دامن زدن به مناقشه در سوریه را ندارد

رئیس جمهوری روسیه در سومین قسمت مصاحبه خود با "الیور استون" گفت: "بشار اسد مشکلات در سوریه را قبول داشته و نه تنها حاضر به مذاکره شده، بلکه با تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هم موافقت کرده است.

روسیه قصد دامن زدن به مناقشه در سوریه را ندارد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در سومین قسمت از مصاحبه اختصاصی خود با "اولیور استون" کارگردان آمریکایی از اقدامات روسیه در سوریه، الحاق منطقه کریمه به روسیه، بحران اوکراین و روابطش با روسای جمهوری آمریکا صحبت کرد.

بشار اسد مشکلات در سوریه را درک کرده و حاضر به همکاری است

یکی از مهمترین موضوعات در بخش سوم مصاحبه ویژه رئیس جمهوری روسیه با اولیور استون، سوریه بود. پوتین یادآور شد که مقامات مسکو به خوبی می دانند که رهبران سوریه دچار اشتباهات خاصی در عرصه سیاست داخلی این کشور شده اند   و خود او قبل از تصمیم گیری در مورد آغاز عملیات نظامی نیروهای هوایی-فضایی روسیه در خاک سوریه، با "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه گفتگوهای مفصلی انجام داده است.

وی افزود: «و برای من مشخص شد که او (بشار اسد) خود بسیاری از مشکلات را درک کرده است و نه تنها حاضر به مذاکره با مخالفان، از جمله مخالفان مسلح است، بلکه آمادگی دارد تا روی تهیه قانون اساسی جدید سوریه نیز کار کند. او موافقت کرده که انتخابات پیش از موعد ریاست جمهوری با نظارت دقیق و سخت بین المللی در سوریه برگزار شود.»

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد که بخش وسیعی از خاک سوریه تحت کنترل گروه تروریستی داعش قرار داشت که اکنون مناطق بسیاری از آن آزاد شده است و این مناطق صرفا بی اهمیت و بیابانی نیستند، مناطقی آزاد شده اند که برای سوریه دارای اهمیت حیاتی هستند.

وی همچنین اعلام کرد که روسیه از گروههای سنی مسلح که حاضر به مبارزه با داعش و جبهه النصره هستند، حمایت خواهد کرد و بشار اسد و مقامات نظامی سوریه نیز با این مسئله موافقت کرده اند.  

پوتین در عین حال بر لزوم حمایت آمریکا، عربستان سعودی، مصر و اردن از روند حل و فصل بحران در سوریه تاکید کرده و گفت: «ما علاقه ای به دامن زدن به مناقشه نظامی در سوریه نداریم، بلکه برعکس خواستار ادامه مذاکرات برای حفظ تمامیت ارضی این کشور هستیم، ولی این بسیار مشکل است، رسیدن به توافق در این مذاکرات اصلا آسان نیست. البته اکنون امکان مذاکرات مستقیم با همه طرفین امکان رسیدن به توافق را افزایش داده و ما در مجموع در این زمینه موفق عمل کرده ایم. در این راستا ما بسیار دقیق عمل می کنیم تا هر اقدامی نتیجه بخش بوده، نه اینکه اقدامات قبلی را از بین ببرد.»

علت توجه مسکو به دونالد ترامپ چیست؟

ولادیمیر پوتین گفت که روسیه نسبت به "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری جدید آمریکا احساس مثبتی دارد، و علت آن هم این است که وی علنا از تمایل و آمادگی خود برای سرو سامان دادن به روابط با مسکو صحبت کرده است.

وی افزود: «همیشه خبرنگاران خارجی از من می پرسند که آیا شما مخالف برقراری روابط حسنه بین روسیه و ایالات متحده هستید؟ مسلما ما باید ببینیم که برخورد دولت دونالد ترامپ در عمل با کشور ما به چه صورت پیش خواهد رفت. او (ترامپ) از برقراری روابط اقتصادی و از مبارزه مشترک با تروریسم حرف می زند، آیا اینها بد است؟ مسلما نه.»

گفتگوهای دائم با باراک اوباما در مورد اوکراین

رئیس جمهوری روسیه گفت که بعد از آغاز بحران اوکراین در سال 2014 دائما در تماس با "باراک اوباما" رئیس جمهوری سابق آمریکا برای بررسی اوضاع بود، هرچند طرفین هرگز نتوانستند به توافقی در این زمینه دست یابند، ولی جنبه های مختلف این بحران مورد مذاکره قرار گرفت.

وی افزود: «مشکل این بود که ما ارزیابی متفاوتی از اوضاع و علت بروز این بحران داشتیم. در هر صورت گفتگوها با وجود جالبی، همیشه شفاف نبودند.»

سازمان سیا عامل «کودتای دولتی» در اوکراین

ولادیمیر پوتین یادآور شد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در سال 2014 توجه بسیار خاصی به اوکراین داشت. به گفته وی، در آن زمان اروپا و آمریکا «اسب نارضایتی مردم اوکراین را زین کردند» و بجای اینکه درک کنند که واقعا چه اتفاقی در حال رخ دادن است، از «کودتای دولتی» در این کشور حمایت نمودند.

رئیس جمهوری روسیه با اشاره به اینکه تاکنون درک نکرده، چرا غرب دست به چنین کاری زده، افزود: «مردم اوکراین تصور می کردند که پیوستن به هر شکلی از استانداردهای اروپایی، مشکلات آنها که از اوایل دهه 90 تاکنون در این کشور وجود دارد را برطرف خواهد کرد. این اصلی ترین انگیزه برای اعتراضات مردمی در اوکراین بود. مشکل اینجا بود که ما 17 سال با اتحادیه اروپا بر سر شرایط پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی مذاکره کردیم، ولی ناگهان به ما گفتند که اوکراین و اتحادیه اروپا بین خود توافقنامه ای امضاء کرده اند که راه بازار اوکراین را به روی کالاهای اروپایی باز می کند و این به معنای آن بود که همه محصولات اروپایی بدون هیچ شرطی به خاک روسیه می رسیدند.»  

پوتین افزود، مسلما روسیه به این مسئله واکنش نشان داد و خواستار مذاکرات سه جانبه در این خصوص شد، ولی بشدت به این درخواست پاسخ منفی داده شد و گفتند که «این مسئله اصلا به شما مربوط نمی شود». تلاش "ویکتور یانوکوویچ" رئیس جمهوری وقت اوکراین برای سرو سامان دادن به اوضاع هم منجر به اعتراضات خیابانی و استفاده گروههای افراطی از این وضعیت شد که در نهایت به کودتای دولتی در کی یف انجامید.     

مردم منطقه کریمه روسیه را انتخاب کردند، نه روسیه آنها را

رئیس جمهوری روسیه در مورد الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال 2014 نیز یادآور شد که این انتخاب خود مردم ساکن این منطقه بود. وی گفت: «این ما نبودیم که تصمیم گرفتیم کریمه را به کشور خود ملحق کنیم، بلکه این مردم ساکن کریمه بودند که تصمیم گرفتند به روسیه بپیوندند. پارلمانی که بر اساس قوانین اوکراین بوجود آمده بود، نتیجه همه پرسی برگزار شده در این زمینه را کاملا قانونی تشخیص داده و الحاق به روسیه را مورد تایید قرار داد.»

پوتین افزود: «ما در آنجا هیچ نیروی نظامی نداشتیم، حتی یک تیر هم شلیک نشد و کسی کشته نشد. روسیه فقط شرایط آرام و مناسبی برای برگزاری همه پرسی فراهم کرد. ولی بعد از آن اوضاع در منطقه بشدت تغییر کرد و ما شاهد بودیم که سرزمین ما در خطر است و در آینده نیز از خاک خود با قاطعیت دفاع خواهیم کرد.»

لازم به یادآوری است که سومین قسمت فیلم مستند ساخته اولیور استون در مورد رئیس جمهوری روسیه تحت عنوان «مصاحبه با پوتین» شب گذشته از شبکه تلویزیونی «شو تایم» آمریکا پخش شد و آخرین قسمت این مصاحبه چهار قسمتی نیز امشب (پنجشنبه شب) نشان داده خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه