English

نگرانی مقامات لبنان از اثرات تنش میان عربستان وقطر

سرویس بین الملل- گرچه دولت لبنان تاکنون هیچ واکنشی نسبت به قطع روابط عربستان سعودی و برخی از همپیمانانش با قطر، نکرده است، تحلیلگران لبنانی اما این موضوع را در کانون توجه خود قرار داده اند.

نگرانی مقامات لبنان از اثرات تنش میان عربستان وقطر

به گزارش خبرگزاری موج، مهمترین مهمترین تحلیل های مطرح شده در روزنامه های لبنان درباره تنش اخیر به شرح زیر است: 

**«البناء»: تسلیم قطر از طریق مسالمت آمیز یا کودتا؟ 

روزنامه البناء نوشت: پس از انتشار سخنان منسوب به امیر قطر که دستاویز هجمات پی در پی سعودی به قطر شد هیچ اتفاق خاصی روی نداد که بتوان آن را بهانه مناسبی برای قطع روابط دیپلماتیک با قطر دانست؛ جز اینکه قطر خواستار حل و فصل قضیه از طریق دادن امتیازهایی شده بود که ظاهرا سعودی ها سقف آن را بالا گرفته بودند. این بدان معناست که هدفی در پشت بحران کنونی نهفته که باید محقق شود.

این روزنامه سناریوهای پیش روی بحران اخیر را اینگونه شمرد: گزینه اول عبارت است از ادامه بحران و تنش و تبدیل آن به جنگ رسانه ای متقابل که البته بعد از قطع روابط دیپلماتیک و بسته شدن حریم هوایی بر روی هواپیماهای قطری و بیرون کردن اتباع و توقف سرمایه گذاری ها این گزینه خودبخود کنار می رود و امر مخیر بین دو گزینه باقیمانده می شود؛ یعنی: حل و فصل مسالمت آمیز موضوع از طریق کناره گیری امیر قطر و تحویل حکومت به فرد دلخواه ریاض یا حمله نظامی به قطر پس از کودتا علیه امیر این کشور و سرنگون کردن آن. 

البناء افزود: عربستان می خواهد با کشاندن پای ایران به این قضیه از طریق وادار ساختن امیر قطر به کمک گرفتن از ایران، جنگ با قطر را بخشی از رویارویی خود با ایران جلوه دهد. با توجه به نقشی که قطر در کنار عربستان در جنگ افروزی علیه سوریه و مقاومت داشته اند و حمایت های مالی که از این جنگ به عمل آوردند، حداکثر کاری که ایران می تواند برای قطر انجام دهد این است که اجازه عبور نیروهای ترکیه از خاک خود به قطر را بدهد. ایران اگر بخواهد خود را در خلیج(فارس) با عربستان درگیر سازد یمن و بحرین اولویت بیشتری از قطر برای دریافت کمک از ایران دارند. بنابراین تهران هرگز این فرصت را که سعودی ها به دنبال آن هستند به آنها نخواهد داد و ترکیه و قطر باید به دنبال راه دیگری برای رویارویی با مشکلات پیش آمده با متحدان خود باشند. 

**«الاخبار»: جنگ برای برقراری نظام جدید در شبه جزیره عربی 

روزنامه الاخبار در سرمقاله خود به قلم «ابراهیم الامین»، اتفاقات اخیر را در قالب تلاش جدی ریاض و ابوظبی برای تغییر چهره نظام خلیج (فارس) از طریق تغییراتی دانست که همه را وادار به تبعیت از سیاست های سعودی و امارات و جمع شدن در زیر پرچم «محمد بن سلمان» سعودی و «محمد بن زیاد» اماراتی خواهد کرد. 

الاخبار با اشاره به اینکه تمام این تغییرات پس از کسب موافقت آمریکا و تحت اشراف آن انجام می گیرد نوشت: اساسا یکی از اهداف جنگ جنون آمیز سعودی علیه یمن نیز این بود که همه کشورهای شبه جزیره عربی تسلیم نظام سیاسی و امنیتی و اقتصادی یکپارچه ای به سرکردگی سعودی و امارات شوند. 

به نوشته این روزنامه، عربستان و امارات که به خاطر هزینه های سرسام آور جنگ های آمریکایی در جهان عرب و جلب رضایت آمریکا دچار کسری بودجه شده اند بیش از همه چشم طمع به منابع مالی جدید در کشورهایی مانند قطر و کویت دوخته اند. این تفکر که سعودی ها قطر را کشور مستقلی به شمار آورند توهمی بیش نیست؛ چراکه آل سعود همیشه علنا شیخ نشین قطر را متعلق به خود دانسته اند و در مواقع نیاز به خود اجازه می دهند بر ثروت های آن دست اندازی کنند. 

الاخبار در پایان نوشت: طبیعتا افکار عمومی جهان عرب در این قضیه به دو دسته تقسیم شده و عده ای از این و عده ای از آن حمایت خواهند کرد. اما همه باید به یاد داشته باشند که طرف های درگیر امروز همان هایی هستند که برای ریختن خون میلیون ها انسان در یمن و مصر و لیبی و تونس و سوریه و عراق و فلسطین و پاکستان و افغانستان دست به دست هم داده و از در شراکت با یکدیگر وارد شدند و اختلاف امروزشان نیز چیزی جز کسب جایگاه برتر در نزد ارباب آمریکایی شان نیست. 

**«الجمهوریه»: تبعات اقتصادی بحران بر لبنان 

روزنامه الجمهوریه که تا چندی پیش در تحلیل ها و سرمقاله های خود همواره از نشست ریاض با تجلیل و تحسین یاد می کرد و آن را به مثابه حادثه ای عظیم و تاریخی به تصویر می کشید و حتی پا را از این نیز فراتر گذاشت و منطقه را به دو مرحله پیش از نشست ریاض و پس از آن تقسیم کرده بود، این بار تلاش کرد بحران سیاسی بین عربستان و همپیمانانش با قطر را کم اهمیت و مسبوق به سابقه جلوه دهد و با بیان بی طرفی لبنان نسبت به این قضیه، صرفا از بعد اقتصادی و تبعاتی که این بحران می تواند بر اقتصاد لبنان داشته باشد به این موضوع بپردازد. 

الجمهوریه با اشاره به دارایی های موجود قطر در صندوق ذخیره ارزی خود که حدود 335 میلیارد دلار برآورد می شود و نیز وجود بنادر بزرگ به عنوان مسیرهای جایگزین با مرز زمینی این کشور با عربستان احتمال داد که قطر قادر خواهد بود از بحران اقتصادی ناشی از این بحران عبور کند اما اختلافات دیپلماتیک می تواند برخی معاملات تجاری و فعالیت شرکت های هواپیمایی قطری را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. 

این روزنامه به نقل از «مروان اسکندر» کارشناس اقتصادی لبنانی، وجود هرگونه تبعات سلبی این بحران بر لبنان را بعید دانست مگر در صورتی که قطر در اثر محاصره و بحران مالی مجبور به اخراج کارکنان لبنانی در خاک خود کند. اما این سناریو در حال حاضر بعید به نظر می رسد و اگر کار به اینجا بکشد قطر در وهله اول از اتباع کشورهای دیگر شروع می کند. 

به گفته اسکندر، قطر در نهایت مجبور به تغییر رفتار خود خواهد شد یا اینکه با تحریم همه جانبه ای مواجه می شود که ممکن است منجر به اخراج این کشور از شورای همکاری خلیج (فارس) شود. به احتمال قوی همان سناریوی سال 2014 تکرار خواهد شد و قطر با تسلیم شدن در برابر شرط و شروط کشورهای عربی کم کم از محاصره خارج می شود. 

الجمهوریه با اشاره به محاصره هوایی قطر احتمال داد که لبنان از این قضیه سود ببرد چون اتباع کشورهای خارجی مقیم امارات و بحرین و مصر مجبور خواهند شد برای سفر به قطر از فرودگاه کشورهای دیگر از جمله فرودگاه بیروت استفاده کنند. 

این روزنامه همچنین به سقوط شاخص بازار بورس قطر پس از انتشار خبر قطع روابط اشاره کرد و نوشت: بورس قطر در اولین ساعت کاری روز گذشته افت 7.6 درصدی را تجربه کرد و بهای اوراق قرضه نیز از 1.8 دلار به 99 سنت در برابر دلار تنزل پیدا کرد که پایین ترین رقم از ماه مارس تا کنون است.

**«النهار»: بحران خلیج (فارس) و سیاست بی طرفی لبنان 

روزنامه النهار تحولات سریع منطقه ای و تدابیر سیاسی و نظامی و اقتصادی اتخاذ شده علیه دوحه را باعث بروز وضعیتی دشوار و خطرناک دانست که تبعاتی نه تنها برای قطر بلکه برای کل منطقه خواهد داشت. 

این روزنامه نوشت: اگرچه این بحران هنوز از چارچوب کشورهای خلیجی فراتر نرفته و پای کشورهای دیگر به آن کشیده نشده اما نگرانی هایی وجود دارد که دوحه از ایران درخواست کمک کند و کار در خلیج (فارس) بالا بگیرد؛ به ویژه اینکه اطلاعاتی در کار است که نشان می دهد همکاری قطر با تهران محدود به موضع گیری رسانه ای نبوده و به مرحله عملی نیز رسیده است. این مساله می تواند نزاع را در سطح بالاتری از رویارویی انتقال دهد لذا نگرانی هایی در خصوص ورود حزب الله در این قضیه مطرح می شود. 

النهار افزود: البته منابع دیپلماتیک با ضعیف دانستن خطر کشیده شدن پای لبنان به مشکلات خلیجی، زمان را برای اعلام نتیجه و گمانه زنی درباره این بحران زود دانستند. 

به گفته این منابع، لبنان مجبور نیست در این قضیه دست به هیچ گونه اقدامی بزند و همانطور که توانست در قضیه سوریه سیاست بی طرفی اختیار کند باید در این قضیه نیز همین سیاست را دنبال کند. به ویژه اینکه هنوز معلوم نیست اوضاع به چه سمت و سویی حرکت می کند اگرچه همه پیش بینی ها حاکی از آن است که شیخ نشین قطر تحت فشارهای اقتصادی و سیاسی مجبور به حل مشکل از داخل خود شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه