English

شهردار لندن خواستار لغو سفر ترامپ به بریتانیا شد

سرویس بین الملل- شهردار لندن در واکنش به انتقادهای رئیس جمهوری آمریکا از اظهارات خود درباره حملات اخیر لندن، خواستار لغو سفر ترامپ به بریتانیا شده است.

شهردار لندن خواستار لغو سفر ترامپ به بریتانیا شد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از بی‌بی‌سی، شهردار لندن در واکنش به انتقادهای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از اظهارات خود درباره حملات اخیر لندن، خواستار لغو سفر ترامپ به بریتانیا شده است.

صادق خان در گفت و گو با یک شبکه تلویزیونی بریتانیا گفته است که نظر دونالد ترامپ درباره بسیاری از موضوعات اشتباه است و افزوده: "در حالی که سیاست‌های رئیس جمهوری ایالات متحده مغایر تمام ارزش‌هایی است که ما به آنها معتقدیم، فکر نمی‌کنم مناسب باشد فرش قرمز جلوی پای او پهن کنیم."

شهردار لندن، که از اقلیت مسلمانان بریتانیاست، واکنش تند خود نسبت به مواضع رئیس جمهوری آمریکا را مغایر روابط دوستانه و نزدیک دو کشور ندانسته و گفته است: "روابط ویژه‌ای که با یک کشور داریم با روابط ویژه با یک رفیق نزدیک تفاوتی ندارد. وقتی لازم باشد، شما در کنار دوستتان می‌ایستید اما وقتی اشتباه کند، اشتباهش را تذکر می دهید. نظر دونالد ترامپ در مورد خیلی چیزها غلط است."

سخنان صادق خان پس از دومین پیام توئیتری رئیس جمهوری آمریکا ایراد شد. ترامپ در این پیام واکنش شهردار لندن به پیام اول خود را هم مورد انتقاد شدید قرار داده بود.

پس از وقوع حملات اخیر لندن، شهردار انتخابی شهر ضمن محکوم کردن این حمله و ابراز خشم از آن، گفت که "این شهر ماست، ما اجازه نمی‌دهیم بزدل‌ها پیروز شوند و هرگز تسلیم تروریسم نخواهیم شد." وی ضمن درخواست از شهروندان برای هوشیاری بیشتر، گفت آنان "نباید مضطرب و وحشت زده باشند."

ترامپ این نظر شهردار لندن را مورد انتقاد قرار داد و نوشت: "در حمله تروریستی دست کم هفت نفر کشته و چهل وهشت نفر زخمی شده‌اند و شهردار لندن می‌گوید که دلیلی ندارد مضطرب شوید!" در واکنش به این پیام، صادق خان و سخنگوی او گفتند که با توجه به شرایط کنونی، شهردار کارهایی مهمتر از پاسخ گویی به نظرات رئیس جمهوری آمریکا دارد.

موضعگیری رئیس جمهوری آمریکا با واکنش انتقادآمیز شماری از مقامات و فعالان سیاسی در بریتانیا مواجه شد و ترزا می، نخست وزیر نیز با قدردانی از اقدامات شهرداری، تلویحا حمایت خود را از صادق خان ابراز داشت. همچنین، سفارت بریتانیا در واشنگتن پیام توئیتری کفیل سفارت را منتشر کرد که در آن آمده است: "در حالیکه شهردار لندن پس از این حمله نفرت آور شهر را به پیش هدایت می‌کند، من از رهبری استوار او قدردانی می‌کنم."

با اینهمه، ترامپ در پیام دیگری نوشت: "بهانه رقت آور صادق خان شهردار لندن که باید به سرعت فکری درباره این اظهار نظرش می‌کرد که دلیلی برای مضطرب شدن وجود ندارد!" در پی انتشار گسترده این پیام توسط رسانه‌های همگانی، سارا ساندرز، سخنگوی کاخ سفید گفت که رئیس جمهوری در صدد جدال لفظی با شهردار لندن نبوده است.

ترامپ در حالی موضعگیری شهردار مسلمان لندن را مورد انتقاد قرار داده که با توسل به دادگاه عالی ایالات متحده، خواستار لغو احکام قضایی مربوط به جلوگیری از اجرای فرمان محدودیت ورود شهروندان چند کشور مسلمان به آمریکا شده است. رئیس جمهوری آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود که به منظور حفظ امنیت ایالات متحده در برابر نفوذ افراطیون مسلمان، بر مهاجرت شهروندان برخی کشورهای مسلمان نظارت بیشتری اعمال دارد اما پس از آغاز به کار، قضات چند دادگاه در آمریکا، از اجرای فرمان‌های او برای محدودیت ورود شهروندان چند کشور مسلمان به ایالات متحده جلوگیری کردند.

شامگاه جمعه، سه نفر با راندن یک خودرو به میان عابران روی یک پل پر رفت و آمدن لندن و سپس حمله با چاقو به مردم، هفت نفر را کشتند و بیش از چهل نفر را زخمی کردند که حال شماری از آنان وخیم گزارش شده است. شاهدان عینی گفتند که این افراد هنگام حمله به مردم، فریاد می‌کشیدند که برای "الله" وارد عمل شده‌اند. پلیس لندن تا کنون اسامی دو نفر از آنان را اعلام کرده که هر دو نفر مسلمان هستند.

کوتاه مدتی پس از آغاز به کار دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، ترزا می در جریان دیدار با رئیس جمهوری جدید آمریکا، از او و همسرش دعوت کرد از بریتانیا دیدار رسمی به عمل آورند. از زمان ریاست جمهوری دوایت آیزنهاور، رئیس جمهوری آمریکا در دهه 1950، به استثنای یک نفر (لیندون جانسون)، تمامی رئیسان جمهوری آن کشور دست کم یک بار از بریتانیا دیدار رسمی به عمل آورده و مورد استقبال و پذیرایی ملکه این کشور قرار گرفته‌اند.

این دعوت با انتقاد گسترده‌ای در بریتانیا مواجه شد و چند صد هزار نفر با امضای عریضه‌ای به پارلمان خواستار لغو آن شدند.

بریتانیا و آمریکا به خصوص از زمان جنگ دوم جهانی روابط و همکاری سیاسی، نظامی و اطلاعاتی نزدیکی با یکدیگر دارند و متحدان نزدیک هم محسوب می‌شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه