English

سی‌ان‌ان گزارش داد:

ترامپ برای جلب رضایت هواداران جمهوری‌خواه خود به توافق ۱۹۵ کشور جهان دهن‌کجی کرد!

بنابر گزارش سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ برای خشنود کردن هسته مرکزی هوادارانش، آمریکا را از توافقنامه پاریس خارج کرد.

ترامپ برای جلب رضایت هواداران جمهوری‌خواه خود به توافق 195 کشور جهان دهن‌کجی کرد!

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از سی‌ان‌ان؛ سیاستمدار ارشد حزب دموکرات آمریکا با اشاره به اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور در خروج از توافقنامه آب و هوایی پاریس گفت ترامپ برای خشنود کردن هسته مرکزی هوادارانش در حزب جمهوریخواه این تصمیم را گرفت و در درازمدت با پیامدهای سیاسی این تصمیم روبرو خواهد شد.

راین کلین، دستیار ارشد دولت های بیل کلینتون و باراک اوباما و مشاور ارشد ستاد تبلیغاتی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، در واکنش به اقدام ترامپ در خارج کردن آمریکا از توافقنامه آب و هوایی پاریس تاکید کرد اقدام رئیس جمهور غیرعاقلانه بود و همانگونه که گفته شد او تنها می خواست هسته مرکزی هوادارانش را خشنود سازد.

هسته مرکزی هواداران ترامپ 25 درصد از مردم آمریکا هستند که اکثریت جمهوریخواه را در برمی گیرند اما در سطح کشور در اقلیت قرار دارند. وی در بیانیه ای که برای خروج از توافقنامه پاریس خواند مدعی شد من نماینده مردم پیتزبرگ هستم نه نماینده مردم پاریس.

این در حالی است که بسیاری از مردم پنسیلوانیا که مرکز تجاری صنعت نفت آمریکا به شمار می آید هم اکنون به انرژی های نوشدنی روی‌آورده اند و دیگر از سوخت های فسیلی استفاده نمی کنند. لذا ترامپ دارد سیاستی را پی می گیرد که با استفاده از آن بتواند هسته مرکزی هوادارانش را خشنود سازد اما تصمیم وی برای کشور اشتباه بود و در دراز مدت هم به این نتیجه خواهیم رسید که خروج از توافقنامه پاریس، پیامدهای منفی بسیاری از نگاه سیاسی برای کشور بدنبال خواهد داشت.

کلین در مقاله ای نوشته بود «نباید مهارت دونالد ترامپ را در باقی ماندن در صحنه سیاسی آمریکا دست کم بگیریم». وی در تشریح این دیدگاه خود گفت: «همانگونه که می بینیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کاملا ناکارآمد است اما سیاستمداری است بی رحم و کارآمد. وی در جریان انتخابات درون حزبی موفق شد 16 سیاستمدار جمهوریخواه را شکست بدهد و به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری به رقابت بپردازد. او چندین دهه، مجری موفق برنامه های تلویزیونی بوده و می داند چگونه با مردم ارتباط برقرار کند. هواداران ترامپ، بیش از آن که به رسانه های خبری یا به علوم باور داشته باشند به او باور دارند. لذا در مقام یک چهره سیاسی نباید ترامپ را دست کم بگیریم.»

مشاور ارشد ستاد تبلیغاتی هیلاری کلینتون افزود برخی هواداران دونالد ترامپ حتی فراتر از حاکمیت قانون به او باور دارند همانگونه که در ماجرای برکناری جیمز کومی، مدیر پیشین اف بی آی و پرونده دخالت روسیه در روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 با ترامپ همصدا شدند و کومی را دروغگو خواندند.

ران کلین که رئیس دفتر جو بایدن، معاون پیشین رئیس جمهور آمریکا هم بوده درباره احتمال نامزدی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 گفت جو بایدن یکی از امیدهای حزب دموکرات است و با توجه به توانایی بسیاری بالایی که دارد پشت هیچ در بسته ای نخواهد ماند. بایدن گفته قصد ندارد در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود اما احتمال تغییر در تصمیم گیری را هم رد نکرده است.

رئیس جمهور آمریکا کشورش را از توافقنامه اقلیمی پاریس خارج کرد. دونالد ترامپ چنین تصمیمی را بر اساس اصول علمی و دیپلماسی اتخاذ نکرد بلکه این تصمیم بر پایه محاسبات سیاسی اتخاذ شد. بسیاری از آمریکایی ها از این تصمیم ترامپ خشمگین شده اند و فهرست گسترده ای از ایالت ها، مشاغل و بخش ها در آمریکا اعلام کرده اند بر خلاف تصمیم رئیس جمهور به مفاد این توافقنامه مهم بین المللی پایبند می مانند. اما هواداران ترامپ از سرزنش وی برای خروج از توافقنامه پاریس خودداری کرده اند. ترامپ این تصمیم را بر اساس تعهدی اتخاذ کرد که در دوران تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری به 46 درصد از رای دهندگانی داد که بویژه در ایالت هایی همچون پنسیلوانیا، ویسکانسین، میشیگان و اوهایو از او پشتیبانی کردند. اما تا بدین جا، رئیس جمهور ترامپ برای هوادارانش کاری از پیش نبرده است. برای نمونه او آمریکا را از توافقنامه مشارکت تجاری هر دو سوی اقیانوس اطلس خارج کرد اما با وجود اینکه رئیس جمهور هم کاخ سفید و هم هر دو مجلس سنا و نمایندگان را در اختیار دارد او در اجرای قانون ممنوعیت سفر به آمریکا ناکام ماند.

ترامپ هنوز نتوانسته قانون خدمات درمانی دولت اوباما مشهور به اوباماکر را لغو و جایگزین نماید. وعده او برای اصلاح قانون مالیاتی هم راه به جایی نبرده است. توافقنامه تجاری نفتا همچنان اجرا می شود و ترامپ در برچسب زدن به چین به عنوان کشور برهم زننده توازن پولی هم ناکام مانده است. حتی یک آجر هم برای بنا کردن دیوار مرزی روی هم گذاشته نشده و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو هم که با شکست روبرو شد. رئیس جمهور باید می توانست دست کم به یکی از وعده هایی که داده بود عمل کند. اما او با وعده ایجاد شغل، مخالفت ها نسبت به دولت خود را در لفافه پنهان کرده و تنها برای خشنود کردن هسته اصلی هوادارانش، آمریکا را از توافقنامه اقلیمی پاریس خارج کرد. و متاسفانه وی هزینه بسیاری برای این دهن کجی به 195 کشور دنیا که توافقنامه را امضا کردند پرداخت خواهد کرد و جایگاه آمریکا را در جامعه جهانی تا مرز کشورهایی همچون نیکاراگوئه و سوریه که توافقنامه را امضا نکردند پایین آورد. ترامپ با این تصمیم، فرصتی طلایی برای چین فراهم آورد.

اکنون این پرسش در سطح دنیا پیش می آید که نقش آمریکا چیست؟ آیا قرار است به انزوای دهه های سی و چهل میلاری بازگردیم؟

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی