English

پوتین، ناتو را آلت دست آمریکا خواند

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را که از چهار سال پیش همسو با دیدگاه های واشنگتن رویکردهای نظامی ضدروسی خود را گسترش داده است، ابزار سیاسی و آلت دست آمریکا خواند.

پوتین، ناتو را آلت دست آمریکا خواند
به گزارش خبرگزاری موج، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را که از چهار سال پیش همسو با دیدگاه های واشنگتن رویکردهای نظامی ضدروسی خود را گسترش داده است، ابزار سیاسی و آلت دست آمریکا خواند.
پوتین در فیلمی به کارگردانی الیور استون کارگردان آمریکایی گفت که ناتو امروز آلت دست آمریکا شده و در این پیمان متحدان وجود ندارند بلکه همه اقمار و کشورهای وابسته به واشنگتن هستند.
روزنامه رسمی راسیسکایا گازتا روز یکشنبه نوشت: پوتین در این فیلم که یک هفته دیگر پخش می شود گفته برای هر کشور عضو ناتو مقابله با فشار آمریکا که بر همه اعضا وارد می شود، بسیار دشوار است.
وی ادامه داد: به همین دلیل در کشورهای عضو ناتو، استقرار هر چیزی به عنوان مثال سامانه های موشکی یا پایگاههای نظامی و حتی در صورت نیاز سامانه های تهاجمی جدید بسیار آسان است.
پوتین تصریح کرد: مسکو مجبور است در این شرایط تدابیری برای مقابله اتخاذ کند، به عبارت دیگر تمام مراکزی که ممکن است روسیه را تهدید کنند با موشک های روسی هدف گیری می شود.
وی افزود: در کل ارزش های یا نبود ارزش ها در ناتو و خطر این سازمان را برای روسیه درک می کنیم، اما چه چیزی هست که ما را نگران می کند؟ در واقع شیوه تصمیم گیری در این پیمان است.
ناتو که اکنون با عضویت 27 کشور غربی و ترکیه فعالیت می کند، 15 فروردین 1324 با 12 عضو برای آمادگی بیشتر غرب با هدف جنگ احتمالی در برابر بلوک شرق و پیمان کمونیستی ورشو تشکیل شد.
با وجود فروپاشی شوروی در سال 1991، نابودی پیمان ورشو و گرایش بیشتر کشورهای کمونیستی سابق شرق اروپا به سمت غرب، ناتو نه تنها منحل یا تضعیف نشد، بلکه اعضای جدیدی جذب کرد و قدرت بیشتری یافت.
در چهار سال گذشته نیز ناتو در چارچوب طرح موضوع تهدیدهای مسکو علیه غرب، حضور گسترده ای نزدیک خاک روسیه و حتی هم مرز این کشور پیدا کرده و در حال افزایش آن است.

اکنون نیروهای این پیمان و آمریکا به صورت همیشگی یا زمانبندی شده در شرق اروپا از جمله لهستان و رومانی و همچنین لیتوانی، لتونی، استونی، گرجستان و مولداوی پنج جمهوری سابق شوروی حضور دارند که بارها سبب اعلام هشدارهای مسکو شده است، ولی این روند همچنان گسترش می یابد

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه