English

دیدار مکرون - پوتین؛ صریح و سخت اما گامی به جلو

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه دیروز (دوشنبه) میزبان ولادیمیر پوتین همتای روس خود در کاخ ورسای شد؛ دیداری که به تعبیر وی صریح، بی پرده و سخت و به باور کارشناسان آرامش بخش و گامی در جهت بهبود روابط سرد دو کشور بود.

دیدار مکرون - پوتین؛ صریح و سخت اما گامی به جلو

به گزارش خبرگزاری موج، مذاکره در زمینه اوکراین و توافق راهبردی مشترک در زمینه حل بحران سوریه، دو محور اصلی گفت وگوی مکرون و پوتین بود؛ دستاوردی که شاید کمتر کسی تصور می کرد در هفته های نخست آغاز به کار جوان ترین رئیس جمهوری فرانسه بتوان به آن دست یافت.
اگر چه بهانه نخستین دیدار رئیسان جمهوری فرانسه و روسیه برگزاری نمایشگاهی به مناسبت 300 سالگی دیدار تاریخی پتر کبیر تزار روسیه در سال 1717 از فرانسه بود، که مبداء روابط دیپلماتیک بین دو کشور شناخته می شود، اما این دیدار از منظر دیپلماسی آغازی برای گرم شدن روابط این دو قدرت ارزیابی می شود.
فیگارو در تحلیلی در این زمینه یادآوری کرد که از سرگیری روابط بین دو کشور فرانسه و روسیه، رویای برخی نامزدهای انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه همچون «مارین لوپن»، «فرانسوا فیون» و «ژان لوک ملانشون» بود؛ هدفی که این نامزدها در رویا می دیدند، مکرون در واقعیت به آن دست یافت.
رسانه های فرانسه همچنین با مثبت ارزیابی کردن عملکرد رئیس جمهوری جوان کشورشان در دیدارهای اخیرش با دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه، چهره یک رئیس جمهوری مقتدر و محکم را از مکرون به تصویر کشیدند.
رسانه های فرانسه در تبیین این امر به سخنان انتقادی مکرون از رسانه های روسیه، آن هم در مقابل چشمان پوتین اشاره می کنند؛ موضوعی که در دوران کارزار انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز بارها توسط تیم انتخاباتی مکرون مطرح شد و خود را قربانی تبلیغات رسانه ای و حمله هکرهای روسی معرفی کردند.
مکرون تبلیغ رسانه های طرفدار روسیه همچون «اسپوتنیک» و «راشا تودی» را در دوران کارزار انتخابات ریاست جمهوری فرانسه محکوم کرد و افزود: هنگامی که سازمان های خبری اقدام به نشر اکذیب و مطالب توهین آمیز می کنند، دیگر روزنامه نگار نیستند بلکه قصد تاثیرگذاری دارند. راشا تودی و اسپوتنیک وسیله نفوذ در انتخابات (ریاست جمهوری فرانسه) بود و بارها و بارها در مورد من و مبارزان انتخاباتی من دروغ منتشر کردند.
اما در طرف دیگر ماجرا «ولادیمیر فدورووسکی» نویسنده و دیپلمات پیشین روسیه، دیدار مکرون و پوتین را آرامش بخش نشانه ای از آغاز روابط آرام بین الیزه و کرملین ارزیابی کرد.
روزنامه فیگارو در تحلیلی دیگر در این باره نوشت: هیچ نبردی هنگام دست دادن دو رئیس جمهوری همچون آنچه روز پنجشنبه در بروکسل بین دونالد ترامپ و امانوئل مکرون رخ داد، مشاهده نشد. هرچند جو کنفرانس مطبوعاتی سرد بود، اما امانوئل مکرون مقتدر، مسلط و با اعتماد به نفس در مورد موضوعات سخنرانی می کرد و پوتین چهره ای سفت و درهم کشیده داشت.
اما جدای از بحث جو حاکم بر این دیدار، که از پیشترها سایه اختلافات دو جانبه بر آن سایه افکنده بود، موضوع مذاکرات است که اهمیت ویژه ای برای دو کشور و رهبران جهان به ویژه برای کشورهای خاورمیانه داشت.
رئیس جمهوری فرانسه پس از دیدار و گفت و گویی چندساعته با همتای روس خود، در نشست مشترک خبری تاکید کرد که امروز هیچ مساله مهمی بدون گفت و گو با روسیه قابل حل نیست.
مکرون با بیان اینکه رابطه تاریخی فرانسه و روسیه هرگز قطع نشده است، گفت: پاریس می خواهد روابطش با مسکو مشابه روابط آلمان با روسیه باشد.
وی توضیح داد: ما می خواهیم نمایندگان جامعه مدنی دو کشور روابط نزدیکتر، گفت و گوی سازنده و تبادلات بیشتر داشته باشند.
رئیس جمهوری فرانسه تصریح کرد که گفت و گو برای پیشرفت از جمله در مسائل سوریه و اوکراین مهم است. در مسائل سوریه دو اصل را در گفت و گوها مد نظر قرار داده ایم.
مکرون افزود: اصل اول وجود مسیری مشخص درباره استفاده از سلاح های شیمیایی و اصل دوم تبادل اطلاعات برای بهبود اوضاع منطقه است.
مکرون هشدار داد که هر گونه استفاده از سلاح های شیمیایی، توسط هر که باشد، با پاسخ فوری روبه رو خواهد شد. وی همچنین بر یکپارچگی سوریه تاکید کرد و افزود که سوریه نباید تجزیه شود. این در حالیست که مکرون درباره گشایش سفارت فرانسه در شهر دمشق گفت اصراری بر این مساله ندارد.
رئیس جمهوری فرانسه همچنین در مورد مسائل اوکراین گفت که پیرامون جزییات اجرای توافق مینسک با همتای روس بحث شد و تمایل پاریس برای گفت وگوی دیگری با آلمان و اوکراین در چارچوب نشست نرماندی ابراز شد.
به گفته مکرون، قرار شده است که او آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان را در جریان فعال سازی چارچوب نرماندی قرار دهد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در این نشست خبری با تشکر از همتای فرانسوی خود به دلیل دعوت او به کاخ زیبای ورسای گفت که دو طرف تلاش کرده اند که به زمینه های مشترکی در گفت و گوها برسند.
پوتین همچنین با تاکید بر اشتیاق بازرگانان فرانسوی برای حضور در بازار روسیه، یادآوری کرد که با وجود شرایط سخت و محدودیت های اقتصادی، هیچ کدام از 500 شرکت فعال در روسیه این کشور را ترک نکرده اند.
وی تصریح کرد: مهمترین وظیفه مشترک دو کشور مبارزه با تروریسم است. در این راستا کارگروه مشترکی میان دو کشور به پیشنهاد رئیس جمهوری فرانسه تشکیل خواهد شد.
پوتین تاکید کرد که بحران سوریه و از میان بردن داعش و تروریسم نمی تواند از طریق نابودی دولت تضعیف شده سوریه حاصل شود.
وی در زمینه اتهاماتی مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه وحمایت از نامزدهای خاص، گفت مارین لوپن همیشه خواهان گسترش روابط روسیه و فرانسه بوده است و مسکو در انتخابات فرانسه دخالتی نکرده است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه (دیروز) به دعوت امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود در کاخ ورسای پاریس با وی دیدار و درباره مسائل مختلف گفت و گو کرد.
به باور کارشناسان، هر چند این دیدار پس از تصمیم سران کشورهای «جی 7» در نشست سیسیل درباره لزوم اعمال تحریم های بیشتر علیه مسکو بخاطر موضوع اوکراین و در فضایی نسبتا سرد، صریح و جدی برگزار شد، اما می توان آن را رویکردی مثبت برای بهبود روابط دو کشور روسیه و فرانسه ارزیابی کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه