English

نگاه ویژه به آفریقا در سیاست خارجی پکن

سرویس بین الملل- دولتمردان چین به موازات رشد جمعیت در این کشور و با هدف افزایش قدرت اقتصادی خود دامنه نفوذ خود را در قاره آفریقا گسترش می دهند و در بسیاری از طرح های عمرانی ، اقتصادی و غیره مشارکت می کنند.

نگاه ویژه به آفریقا در سیاست خارجی پکن

به گزارش خبرنگار حوزه بین الملل خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «وانگ یی» وزیر امور خارجه  این کشور هفته ذشته در یک سفر پنج روزه از موریتانی، کابو ورده، مالی و ساحل عاج دیدن  و برای افزایش همکاری های اقتصادی با مقامات آنها گفت وگو کرد.
«دمیتری بوندارنکو»، معاون انستیتوی مطالعه آفریقا وابسته به آکادمی علوم روسیه در این باره معتقد است : منافع چین و فرانسه در غرب آفریقا تا درجه زیادی به هم برخورد می کند. در سال‌های اخیر چین به شدت تلاش می می‌کند جای فرانسه را در مستعمره های پیشین آن، در موریتانی، مالی، ساحل عاج و نیگر بگیرد. این حوزه دارای ذخایر طبیعی سرشار، از لحاظ ثبات سیاسی یک منطقه پیچیده است. تشدید گرایش آفریقایی در دیپلماسی چین پدیده جدیدی نیست.
وی افزود: این بخشی از تمایل آن بسوی تحکیم موضع خود در آفریقا است. هدف اساسی آن، اقتصاد و دسترسی به ثروت‌های طبیعی آفریقا است. مثلاً کابو ورده دارای مقادیر هنگفت ماهی و ساحل عاج ذخایر و مواد گوناگون طبیعی است. دیپلماسی وظیفه دارد از حرکت چین در این راستا حمایت سیاسی کند. این مهمترین هدف حرکت چین است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه