English

رای الیوم: آیا سناریو تجزیه به مصر منتقل خواهد شد؟

سرویس بین الملل- روزنامه فرامنطقه رای الیوم چاپ لندن در تحلیلی در خصوص حملات هوایی ارتش مصر به شهر درنه لیبی نوشت: خطر جنگ مذهبی میان مسلمانان و مسیحیان در مصر تحت لوای طرحی خارجی این کشور را در آستانه دخالت های نظامی غربی و تجزیه قرار داده است.

رای الیوم: آیا سناریو تجزیه به مصر منتقل خواهد شد؟

به گزارش خبرگزاری موج، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله امروز (یکشنبه) خود نوشت: اینکه گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله خونین تروریستی به اتوبوس حامل دانش آموزان قبطی(مسیحیان مصر) که منجر به کشته شدن حداقل 26 کودک شد را برعهده گرفت چیز غیرمنتظره ای نیست.

گروه تروریستی داعش از سال ها پیش با ارتش مصر وارد جنگ شده و عملیات تروریستی در عمق مصر از جمله انفجار کلیسا ها انجام داده است، اما آن چه غیرمنتظره بود توسعه دایره انتقام توسط رهبران مصر و اقدام جنگنده های مصری از نوع «رافال» فرانسوی پیشرفته در بمباران مناطقی است که اعلام کردند که پایگاه های تمرکز و آموزش عناصر تروریستی است که مسئول حمله المنیا هستند.

«محمد المنصوری» سخنگوی عناصر مسلح شهر «درنه» در شرق لیبی گفت که جنگنده های مصری جمعه شب هشت حمله هوایی به این شهر انجام دادند و خسارت ها فقط مادی بوده و این در حالی است که بیانیه صادر شده توسط فرماندهی کل ارتش لیبی تأکید کرده که هواپیماهای این کشور نیز در این عملیات بمباران مشارکت کردند و این حملات هوایی در راستای مقدمه سازی برای ورود نیروهای زمینی ارتش لیبی به شهر درنه صورت گرفته است.

این روزنامه ادامه داد: بمباران اهداف گروههای تندرو و ترویستی در لیبی توسط هواپیماهای مصری بازتاب دهنده تغییر در استراتژی فرماندهان نظامی مصری است که در توسعه چارچوب جنگ علیه این جماعت ها خلاصه می شود و اذعان به این است که منابع امدادرسانی و رصد و حمایت مالی و تسلیحاتی آنها در درجه نخست از لیبی صورت می گیرد.

شهر درنه که به دلیل واقع شدنش در آغوش کوه «الاخضر» و قرار گرفتنش در ساحل دریای مدیترانه یکی از زیباترین شهرهای لیبی به شمار می رود، تبدیل به پایگاهی برای جماعت های رادیکال تندرو مانند انصار الشریعه شده است، به ویژه پس از آن چه انقلاب لیبی نامیده شد و پس از دخالت نظامی ناتو که منجر به سرنگونی

«معمر قذافی» در سال 2011 شد.

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم می افزاید، لیبی تبدیل به کشوری شکست خورده شده است که شبه نظامیان مسلح بر آن حکومت می کنند و شهر درنه و مناطق همجوار آن را تبدیل به امارت اسلامی رادیکال مستقل کرده اند که روابط قوی با جماعت های رادیکال مانند گروه های تروریستی داعش و القاعده برقرار کرده و اجرای شریعت اسلامی به شکل افراطی را در این منطقه عملی می کنند و بر ساکنان شهر پوشش و رویکرد زندگی خاصی تحمیل کرده اند.

حمله به اتوبوس کودکان در نزدیکی قاهره به این شیوه خونین، دولت مصر را در تنگنا قرار داد و ضعف سیستم امنیتی اش را به ویژه پس از حمله به کلیسای قبطی در شهر «اسکندریه» در اعیاد پاک آشکار کرد و بمباران لیبی توسط هواپیماهای مصری نیز خشم رسمی و مردمی این کشور را بازتاب داد.

این روزنامه عرب زنان می نویسد، رهبران مصر از کشتار قبطی ها برای شدت بخشیدن به حملات خود علیه جماعت های اسلام سیاسی در مصر به ویژه جنبش «اخوان المسلمین» که بستر اساسی برای اسلام سیاسی می دانند استفاده می کنند به رغم آن که این جنبش از این کشتار تبری جسته و آن را به مانند حملات مشابه محکوم کرد.

طبق تحلیل رای الیوم، توسعه عملیات انتقامجویانه مصر به لیبی معنایش این است که نیت هایی برای انتقال جنگ به کشورهای دیگر به عنوان یکی از نتایج دیدارهایی که در ریاض در حاشیه نشست سران اسلامی و اعضای شورای همکاری با حضور یا با سرکردگی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برگزار شد، وجود دارد؛ نشست هایی که مبارزه با تروریسم را در رأس اولویت های خود قرار داد.

این روزنامه در پایان این تحلیل آورده است، اگر کشورهای عربی با خطر جنگ های طایفه ای و فرقه ای رو به رو هستند، مصر که اکثریت قاطع ساکنانش را مسلمانان شکل می دهند با فتنه دیگری رو به روست که خطرش کمتر نیست. فتنه ای میان مسلمانان و قبطی ها؛ امری که در آن احتمال تجزیه مصر وجود دارد یعنی منجر به دخالت قدرت های غربی به بهانه حمایت از مسیحیان می شود و بعید نمی دانیم که طرحی خارجی برای ایجاد این فتنه وجود دارد تا مصر را به مانند طرح های مشابه در سوان، سوریه، عراق، لیبی و یمن تجزیه و تقسیم کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه