English

اظهارات منتسب به امیر قطر و خشم آل سعود

سرویس بین الملل- اظهارات منتسب به شیخ «تمیم بن حمد» امیر قطر مبنی اینکه دامن زدن به تنش با ایران به عنوان یک قدرت اسلامی به مصلحت نیست و هیچ عقلانیتی در ادامه خصومت با ایران وجود ندارد با واکنش تند رسانه های سعودی و برخی کشورهای منطقه مواجه شد به طوری که هم اکنون کانال خبری الجزیره در این کشورها فیلتر شده است.

اظهارات منتسب به امیر قطر و خشم آل سعود

به گزارش خبرگزاری موج، پخش این اظهارات از کانال الجزیره و تلویزیون رسمی قطر با واکنش تند رسانه های سعودی مواجه شد. 

انتشار این اظهارات به نقل از امیر قطر آن هم بعد از سفر ترامپ به عربستان سعودی با بازتاب گسترده ای روبرو شد و خبرگزاری قطر پس چند ساعت اعلام کرد که تارنمای آن هک و این خبر از سوی شماری ازهکر ها منتشر شده است . 

انتشار این خبر و واکنش خشمگینانه مطبوعات سعودی، بازتاب گسترده ای در رسانه های منطقه و جهان داشته است. 

بلافاصله پس از انتشار این خبر، رسانه های سعودی مطالب تندی علیه مقامات قطری مطرح کردند و نسبت به طرح اینگونه اظهارات، اعتراض شدید کردند و بسیاری از منابع رسانه ای قطری فعال در عربستان، از سوی دستگاه های امنیتی عربستان مسدود ( فیلتر) شدند. 

با توجه به تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه، بررسی واقع بینانه و دقیق واکنش عربستان سعودی به اظهارات امیر قطر، امری ضروری به نظر می رسد و نگاهی دقیق به نکات ذیل، قابل مطالعه است: 

کشور قطر به دلیل برخورداری از نقشی ویژه در تحولات منطقه ای و دارا بودن جایگاهی راهبردی در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس که از لحاظ جغرافیایی در جنوب غربی قارهٔ آسیا و در شرق شبه‌جزیره عربستان و در بخش جنوبی خلیج فارس واقع شده‌است، همواره در تحولات منطقه ای به عنوان یک کنشگر سیاسی تاثیرگذار مطرح بوده است. 

این کشور با دارا بودن جمعیتی حدود 2 میلیون و 600 هزار نفری به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در شاخص های توسعه انسانی در میان کشورهای عربی مطرح بوده است و روابط خوب و تاثیرگذار با این کشورعربی می تواند به عنوان بستری برای تداوم مناسبات منطقه ای مورد توجه جدی قرار گیرد.

گشوده شدن فصلی نوین در مناسبات ایران و کشورهای عربی در سه سال و نیم اخیر و تاکید ایران بر تعامل سازنده، دوستانه و انسان مدارانه با فرهنگ ها و تمدن های گوناگون سراسر منطقه و جهان، موجب شد تا دو کشور مبتنی بر اهداف و منافع مشترک و نیز با همکاری و رایزنی نزدیک تر، در راستای توسعه و ثبات منطقه ای گام های مستحکم تری بردارند.

از سوی دیگر، با برگزاری نشست ریاض با شرکت ترامپ و سران شماری از کشورهای عربی و اسلامی که در واقع هیچ توان سیاسی برای مبارزه با تروریسم از خود ارائه نکرد، سران آل سعود برآن شدند تا فضای ایران هراسی را دوباره احیا و اتحادی سیاسی و دیپلماتیک علیه ایران ایجاد کنند و خشم مقامات سعودی از اظهارات امیر قطر، ناشی از وحشت توهم گونه آنان از قدرت روز افزون جمهوری اسلامی ایران است. 

‌در شرایط حساس کنونی که 'تعامل و گفت و گو' تنها ابزار نزدیکی دولت های منطقه در پیش روی دولت ها است و تهران و دوحه همواره بر ساز و کار گفت وگو و رفع سوتفاهمات سیاسی میان کشورها، تاکید کرده اند، اظهارت سران سعودی ها نشان از نگاه غلط و نسنجیده آنان به موضوع امنیت و صلح پایدار در منطقه و تداوم سیاست های غیر عقلانی از سوی سران آل سعود است.

پرواضح است که جمهوری اسلامی ایران که همواره خواهان خیر و صلاح کشورهای منطقه بوده و امیدوار است که با همکاری و مشارکت کشورهای همسایه، ثبات و آرامش این منطقه را تضمین نماید، رابطه نزدیک و صمیمی با همه کشورهای منطقه بویژه قطر را فرصتی مغتنم برای دو کشور می داند و تقویت مناسبات سیاسی و اقتصادی با این کشور دوست را ظرفیتی پر اهمیت و راهبردی برای برقراری، تثبیت و تضمین صلح، امنیت و ثبات پایدار در منطقه می داند.

از سوی دیگر،‌ خشم عربستان سعودی به عنوان کشوری که طی سال های پر التهاب گذشته در منطقه، نه تنها به عنوان یک کنشگر مخرب منطقه ای هیچ کمکی به استقرار ثبات و آرامش نکرده، بلکه با حمایت از گروه های تروریستی در سوریه و به راه انداختن جنگی خانمان سوز علیه ملت یمن، آتش جنگ، بی ثباتی و ناامنی در منطقه را شعله ورتر کرده است، از اظهارات شیخ «تمیم بن حمد» امیر قطر نشان از سیاست های نادرست و غیرسازنده سران سعودی در قبال تحولات منطقه ای دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه